Iranian Agriculture News Agency

علی باقری، عضو شورای حزب توسعه ملی ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایانا

بنیاد امید ایرانیان و رئیس دولت اصلاحات اختلافی ندارند

اعضای شورای مرکزی حزب توسعه ملی به‌زودی با آقای خاتمی دیدار می‌کنند

هیچ اختلافی بین بنیاد امید ایرانیان و رهبر اصلاحات نمی‌بینیم . آقای خاتمی را به‌عنوان رهبر اصلاحات پذیرفتیم و به ایشان اعتقاد داریم. آقای عارف نیز رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند که این جمع را مدیریت می‌کنند.

بنیاد امید ایرانیان و رئیس دولت اصلاحات اختلافی  ندارند

ایانا_ گروه سیاسی|| حزب توسعه ملی ایران اسلامی دیروز با صدور بیانیه‌ای رسما موجودیت خود را اعلام کرد تا فعالیت حزبی و سیاسی را برای توسعه و پیشرفت کشور پیش ببرد.اما اینکه این حزب چه جایگاهی درمیان اصلاح‌طلبان دارد و چقدر با اصلاح‌طلبان همراه خواهد بود سئوالی است که علی باقری، عضو شورای حزب توسعه ملی ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا به آن پاسخ داد.او همچنین دراین گفت‌وگو به اهداف و دلایل شکل‌گیری این حزب نیز اشاره کرد.

باقری، در ابتدا درباره اهداف تشکیل حزب توسعه ملی توضیح داد:همانطوری که در بیانیه اعلام موجودیت حزب هم تاکید شده است ، حزب توسعه ملی مرکب از برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب کشور است که در سال‌های گذشته فعالیت حزبی و سیاسی را در برخی از احزاب اصلاح‌طلب دنبال می‌کردند و همچنین مسئولیت‌های مختلفی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب داشتند.

به گفته او، هدف از فعالیت اجمالی این حزب  تلاش در جهت تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و استقلال، آزادی،پیشرفت و تلاش برای توسعه کشور در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دوران اصلاحات‌،‌ با بیان‌اینکه این حزب یک تشکل اصلاح‌طلب است ، اضافه می‌کند: حزب توسعه ملی ایران اسلامی با اهداف و نگاه اطلاح‌طلبانه نسبت به مناسبات کشور تشکیل شده و پایبند به فعالیت در چهارچوب قانون و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی علی‌الخصوص قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

باقری، درباره شورای مرکزی این حزب تنها با تاکید براینکه اسامی شورای مرکزی اعلام شده وتعداد آنها نیز 15 نفر است، می‌گوید؛ دبیر کل حزب صادق نوروزی و بنده هم رئیس دفتر سیاسی هستم.

او در پاسخ به این سئوال مبنی براینکه با وجود داشتن حزب اصلاح‌طلبان چرا حزب دیگری تشکیل شده است، می‌گوید: این بحث در روزهای اخیر به ویژه در زمان اعلام موجودیت حزب توسعه ملی هم مکرر شنیده می‌شد. معتقدم که اصلاح‌طلبان باید به سمت تشکیل حزب فراگیر بروند. این درحالی است که خودم جزء کسانی هستم که به لزوم تشکیل حزب فراگیر اعتقاد داریم. چرا که چهارچوب‌های تحزب در کشورما هم به لحاظ حقوقی و قانونی و هم به لحاظ اجرایی و عملیاتی از این حیث کاملا مشکل دارند. یعنی وجود بیش از 100 حزب سیاسی از 200 حزب در کشور اساسا مفهوم خاصی ندارد.بنابراین سئوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تمام احزاب براساس برنامه، هدف و مشی مشخصی که با حزب کناری مرزبندی دارد ، پیش می‌روند؟ در پاسخ باید گفت که مطمئنا اینگونه نیست . در افق باید به این سمت برویم که هم در جریان اصلاح‌طلب و هم در کل کشور چند حزب قوی و فراگیر تشکیل شوند و دراین چهارچوب فعالیت سیاسی در کشور ادامه یابد. اما تا رسیدن به آن نقطه و رسیدن به سازوکاری که مجموعه اصلاح‌طلبان زیر چتر یک حزب یا چند حزب محدود جمع شوند، فاصله داریم. اصلاح‌طلبان در حزب توسعه اسلامی ضمن‌اینکه مدافع وبه سهم خود کوشش‌گر در جهت رسیدن به سازوکارهایی برای تشکیل حزب واحد اصلاح‌طلبان هستند اما تا آ‌ن موقع براساس وحدت فکری که بین مجموعه اصلاح‌طلبان است عمل خواهد شد.

باقری همچنین با اشاره به‌اینکه اصلاح‌طلبی یک مشی سیاسی است که ذیل آن قرائت‌های مختلفی وجود دارد، می‌گوید: طبیعتا اصلاح‌طلبان براساس قرائت و نوع نگاه خود به جریان اصلاحات،حزب توسعه ملی ایران اسلامی را پایه‌گذاری کردند.در عین حال،‌کاملا آمادگی دارند و دراین چهارچوب، دست دوستی را به سمت سایر احزاب اصلاح‌طلب دراز می‌کنند.

او درباره اینکه این حزب طرفدار آقای خاتمی است یا آقای عارف، می‌گوید: ما آقایان خاتمی و عارف را جدای از هم نمی‌دانیم . آقای عارف هم در راستای آقای خاتمی حرکت می‌کند. ضمن‌اینکه رهبر اصلاحات آقای خاتمی است.

باقری،‌ در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه این حزب چقدر با اصلاح‌طلبان همراه خواهید بود، توضیح می‌دهد: قطعا حزب توسعه ملی با اصلاح‌طلبان همراه خواهد بود. این درحالی است که درخواست عضویت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز داده‌‌ایم و ظاهرا درخواست ما پذیرفته شده است. عضو شورای حزب توسعه ملی،‌با بیان‌اینکه این حزب کاملا در راستای برآیند تصمیم‌گیری و عقل جمعی تشکل‌های اصلاح‌طلب حرکت خواهد کرد، درباره جایگاه این حزب در جمع مشورتی اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید:ما جایگاه خاصی را هدف‌گذاری نکرده‌ایم. قائدتا در مجموعه اصلاح‌طلبان، فعالان و احزاب اصلاح‌طلب بر حسب تولید فکر و اندیشه و قدرت حزبی که برای خود ایجاد می‌کنند و برتری اندیشه و تفکر و پیشنهادهایی که عرضه می‌کنند عملا جایگاهشان تعریف خواهد شد و این موضوعی نیست که از قبل بخواهیم هدف‌‌گذاری کنیم.قائدتا هر حزبی جایگاه خود را براساس میزان قدرت خواهد داشت. بخشی به قدرت گفتمانی و بخش دیگر به موجودیت حزب ، تعداد اعضاء و تشکیلات منسجم  برمی‌گردد که مجموعه اینها جایگاه هر حزبی را مشخص می‌کند.

او با اشاره‌ به‌اینکه حزب توسعه ملی  8 هدف را برای حفظ استقلال ،‌ توسعه و پیشرفت کشور با نگاه اصلاح‌طلبی نسبت به مناسبات موجود، تعریف می‌کند، ادامه می‌دهد: این نگاه اصلاح‌طلبلانه به این مفهوم است که در قبال مشکلات و ناملایمات کشور، مشی حمایتی نسبت به کلیت و موجودیت نظام حاکم و درعین حال استفاده از همه ظرفیت‌های بیان دیدگاه و برنامه‌ها و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های آزادی سیاسی در کشور را داریم.

از او درباره روابط این حزب با بنیاد امید ایرانیان و رئیس دولت اصلاحات می‌پرسم که با عصبانیت می‌گوید:این سئوال چه معنا و مفهومی دارد. چه چیزی را می‌خواهید از من بیرون بکشید. یک بار پرسیدید و گفتم که از نگاه ما اینها در یک راستا قرار دارند. یعنی هیچ اختلافی بین بنیاد امید ایرانیان و رهبر اصلاحات  نمی‌بینیم . آقای خاتمی را به‌عنوان رهبر اصلاحات پذیرفتیم و به ایشان اعتقاد داریم. آقای عارف نیز رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند که این جمع را مدیریت می‌کنند.

باقری در پایان درباره اینکه با آقای خاتمی هم دیداری خواهید داشت یا نه ، توضیح می‌دهد: آقای خاتمی  در اولین گنگره حزب توسعه ملی که سال گذشته برگزار شد پیام دادند  و در  روزهای آینده هم اعضای شورای مرکزی و دفترسیاسی حزب با آقای خاتمی دیدار خواهند داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید