Iranian Agriculture News Agency

تقدیر مدیر حوزه های علمیه از سریال «سرّ دلبران»

تقدیر مدیر حوزه های علمیه از سریال «سرّ دلبران»

 

مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار با عوامل سریال «سرّ دلبران» ضمن تقدیر و تشکر از عوامل بابت ساخت این سریال، این پروژه را نمادی از هنر مردمی و اجتماعی و متعهد دانستد.

به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، آیت الله اعرافی با برشمردن جایگاه رفیع و منحصر به فرد روحانیت و حوزه در تاریخ کشور، گفت: علیرغم این که دو نهاد روحانیت و حوزه های علمیه دارای جایگاهی تاریخی و راهبردی هستند، اما تا بحال کاری جامع و استراتژیک پیرامون این دو نهاد انجام نگرفته است. در حالی که هنوز هم می توان کارهای بسیار زیادی در خصوص بازشناسی این عنصر متعالی انجام داد و کاروِیژه های آن را در طول تاریخ احصا کرد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: بسیاری از مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در دنیا تمرکز جدی روی فعالیت های حوزه علمیه داشته و دارند و ما در سفرهای مختلفی که در سالیان اخیر به کشورهای مختلف داشته ایم، موارد متعددی از این تمرکز پژوهشی روی حوزه های علمیه ایران را دیده ایم. اما خودمان در کشور به طور کلان و راهبردی به این موضوع نگاه نکرده ایم.

مدیر جامعة المصطفی همین موضوع را علت سرآغاز فصل جدیدی از فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه دانسته و ادامه داد: در طرح های مدیریت جدید در حوزه فعالیت های گسترده ای دنبال می شود که یکی از آنها در حوزه بازشناسی این کارکردهای مهم و تاثیرگزار است؛ در همین زمینه مرکز راهبردی مطالعات حوزه وروحانیت نیز تاسیس شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: زنجیره ای از مطالعات و نگاه ها به حوزه آغاز شده است. و این جریانات سرآغاز تغییر نگاه ها به برخی مسائل جاری و برخی دروس در حوزه های علمیه است. یکی از جلوه های این تغییر نگرش، تغییر رویکرد و توجه جدی به مقوله هنر در حوزه های علمیه است که رهبر معظم انقلاب به طور مکرر روی این موضوع تاکید داشته اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: با توجه به همین توجه جدی رهبر انقلاب، سامان و انسجام بیشتری پیرامون فعالیت های هنری حوزه های علمیه در حال انجام است و امیدواریم برگزاری چنین جلساتی با اهالی هنر، مبنای پایه ریزی تعارف جدیدی پیرامون ارتباط حوزه و هنرمندان قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به سریال سرّ دلبران، این سریال را دارای نکات مثبت متعددی دانست و گفت: یکی از نکات مثبت این سریال، توجه به مقوله مسجد تراز انقلاب اسلامی است که در کل سریال نیز این نگاه حاکم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین معنای مسجد تراز انقلاب اسلامی گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی دارای چند شان و جایگاه بوده و مسجد جایگاهی فراتر از عبادت محدود است؛ در واقع مسجد، عبادت را توسعه می دهد. همچنین مسجد، مردم نهاد است و همه مردم در آن احساس مشارکت می کنند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: دیگر ویژگی مسجد این است که امام جماعت به عنوان رکن و عامل انسجام بخش همه بخش های مسجد نمود دارد و حضور اجتماعی و ارتقای جامعه در بستر مسجد نیز بر عهده وی است؛ مسجد روی عنصر مردم تاکید بسیار دارد و یک مکان مقدس بسیار مردمی است که از دیرباز محل جلوس و انس و ارتباط و حل مشکلات مردم بوده است و بسیاری از تحولات بیدارگری ها و مبارزات در مسجد رقم خورده است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: 4 محور اصلی حوزه و روحانیت، جایگاه اجتماعی مسجد، نقش موثر ماه مبارک رمضان در بستر هنر متعالی در سریال سرّ دلبران گرد هم آمده اند که طبیعی است حاصل جمع این مباحث، به سریال ارزشمندی چون سرّ دلبران بیانجامد.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تجلیل از عوامل این سریال، بیان داشت: ناقدان نیز در نقد چنین آثاری باید به این مساله نیز توجه کنند که این اثر در چه قالبی تولید و به دنبال چه عناصر متعالی است و این توجهات مهم را نیز باید در نقد خود مورد توجه قراردهند و نقد منصفانه ای با رعایت این مباحث ارایه دهند؛ چرا که همین الان و با تمام آسیب ها و نقاط ضعف، به زعم بسیاری از کارشناسان هنری اروپایی و امریکایی، ایران کانون هنر متعالی قدسی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید