Iranian Agriculture News Agency

فرهاد فخرالدینی:

نی بخشی از هویت موسیقی ماست

نی بخشی از هویت موسیقی ماست

فخرالدینی از اجرای قطعات خاطره انگیز هنرمندان نام آشنای موسیقی ایران در آکادمی فیلارمونیای آستانه خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری ارشاد،فرهاد فخر الدینی، با اشاره به اجرای ارکستر سازهای ملی در قزاقستان اظهار داشت: مجموعه‌ای از کارهای اجرا شده، توسط ارکستر سازهای ملی، به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در قزاقستان اجرا می‌شود.

در این برنامه، قطعاتی خاطره انگیز از جمله بهار دلکش از درویش خان، بهار من از علی تجویدی، قطعه‌ای بی‌کلام از علی اکبر قربانی و حدود سه تابلوی بسیار زیبا از استاد ابوالحسن صبا اجرا می‌شود. در این اجراها، چند قطعه از آثار من، شامل «ابن سینا» و قطعه «موج» که اجراهای مختلفی با خواننده‌های متعدد داشته اند؛ نیز اجرا می‌شود.

فخرالدینی درباره نحوه اجرای آثار یاد شده در این برنامه گفت: این قطعات قبلاً به شکل‌های مختلف تنظیم شده‌اند. به عنوان مثال چند تابلو از سوییت سمفونی ابن سینا است که علی اکبر قربانی به سازهای ملی برگردانده و با همان ارکستراسیون و ملودی‌ها به شکل جدیدی اجرا می‌شود؛ البته رنگ سازها در این اجراها اندکی عوض شده‌اند. ضمن اینکه علی اکبر قربانی آثاری را که قبلاً برای ارکستر موسیقی ملی نوشته شده و آماده بود؛ نیز برای ارکستر سازهای ملی تنظیم کرده است.

این آهنگساز درباره ترکیب نوازندگان و نقش خود، یادآور شد: انتخاب نوازنده‌ها بسیار حرفه ای انجام شده و به نظر می رسد، نوازندگانی با وجه اخلاقی و هنری مناسب در این گروه حضور دارند. در این ارکستر، علی اکبر قربانی به عنوان رهبر و من به عنوان ناظر در کنار کار، حضور دارم.

فخرالدینی با اشاره به تمرینات ارکستر سازهای ملی برای اجرا در قزاقستان، بیان کرد: روند کار تاکنون خوب پیش رفته و همه قطعات آماده شده است.  ما در هر جلسه تمرین، پیشرفت را لمس می‌کنیم زیرا هر کسی نسبت به کاری که انجام می‌دهد؛ متعهد است و در هر تمرین، آثار، زیباتر و احساسی‌تر نواخته می‌شوند.

فخرالدینی درخصوص زمان اجرای ارکستر ملی گفت: در قزاقستان گروه ارکستر سازهای ملی،  دو اجرا خواهد داشت که پیش بینی من استقبال از اجراهاست؛ زیرا موسیقی و صدادهی متفاوت سازهای ایرانی، نشان از یک فرهنگ موسیقایی خاص دارد. ارکستر سه شنبه 12 تیرماه عازم قزاقستان است و 13 تیر برنامه گروه با تمرین و بررسی سالن و امکانات، آغاز می‌شود. بررسی سالن قبل از اجرا، حتما باید انجام شود چون باید در پروسه اجرا، سازها را کاملاً هم سطح کنیم.

فخرالدینی با اشاره به صدای ساز نی به عنوان بخشی از هویت موسیقی ملی گفت: نی، سازی است که تقریباً بسیاری از کشورها آن را به شکل‌های مختلف اجرا می‌کنند اما همین نی می‌تواند مشخصه ای برای معرفی داشته باشد به نحوی که وقتی نواخته می‌شود، همه بدانند متعلق به کجاست. این نوع شاخصه و ویژگی در نی ایران وجود دارد و این مساله بسیار مهمی است زیرا این نی بخشی از هویت موسیقی ماست که مثلاً در کار هنرمندانی چون استاد حسن کسایی خاص‌تر دیده می‌شود. داشتن این هویت نشان از یک فرهنگ دیرینه دارد.

فخرالدینی در ادامه گفت: موسیقی  ایران مثل شعر ما پیشینه بسیار خوبی دارد. به این معنا که گوش کردن به موسیقی ایران از یک نوای با اصل و نسب نشان دارد و یک فرهنگ غنی در پشت آن است. موسیقی ایرانی همیشه تأثیرگذار است و زیاد تأثیرپذیر نیست. به این معنا که در هر کجا حضور دارد همه را به سمت خود جذب می‌کند و تفاوت‌ها خودنمایی می‌کند. موسیقی یکی از زیباترین راه‌ها برای بیان ارزش واقعی یک ملت در دنیاست. موسیقی می‌تواند نقشی مهمی در داخل و خارج از کشور داشته باشد. این مطلب را کسی می‌گوید که عمر خود را شبانه روز با موسیقی گذرانده است.

در پی سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان در تابستان 96 و امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی هنری بین ایران و این کشور، همچنین سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری، از ارکستر سازهای ملی برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال سرپر دعوت شد. در پی این دعوت رسمی، ارکستر سازهای ملی، متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج در آستانه قزاقستان برنامه اجرا می کند. در این مراسم هفت ارکستر از آکادمی فیلارمونی آستانه و همچنین ارکسترهای ملی از چندین کشور از جمله کره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شده‌اند.

ارکستر سازهای ملی به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و  همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در تاریخ 12 تا 15 تیرماه جاری به قزاقستان سفر می کند و دو اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر خواهد داشت. این نخستین بار است ارکستری که تمام ترکیب آن را سازهای ایرانی تشکیل می‌دهند در خارج از ایران به روی صحنه می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید