Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

اختصاص بیش از 12 میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب‌ها در کشور

معاون وزیر کشاورزی، از اختصاص بیش از 12 میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب‌ها در کشور خبر داد.

اختصاص بیش از 12 میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب‌ها در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، علیمراد اکبری در حاشیه سفر به شهرستان سپیدان با اعلام این مطلب گفت: این میزان اعتبار برای بهینه کردن مصرف آب، توسعه روش‌های مدرن آبیاری، احداث گلخانه، نشاء کاری تخصیص داده شده است.

اکبری افزود: خوشبختانه در برنامه ششم هم آب خیلی خوب چیده شده، نمایندگان مجلس هم خیلی خوب حمایت می‌کنند و در نهایت دولت در جهت بهینه کردن مصرف آب برای جبران عقب ماندگی‌هایی که در 50- 40 سال گذشته عزم خود را جزم کرده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در چند سال گذشته در خشکسالی، بارش‌ها، رواناب‌ها، کاهش ظرفیت سدها مشکلات عدیده‌ای داشتیم، دمای کشور نیز حدود 1تا 1.5 درجه افزایش پیدا کرده که اگر در کشور ما دما 2 درجه افزایش پیدا کند حدود 35 میلیارد متر مکعب تبخیر آب اضافه می‌شود، یعنی حجم بسیار عظیمی از منابع خواهد بود،  این عوامل شامل خشکسالی، کمبود آب و رواناب، حتی تغییر در رژیم بارش که در گذشته بیشتر برف بوده و اکنون باران است و بارش‌ها در گذشته بالای 10 میلیمتر بود و اکنون زیر 10 میلیمتر است و معمولا بارش‌های زیر 10 میلیمتر هم در تله تبخیر قرار گرفته و هم نفوذ عمقی ندارند.

اکبری با بیان اینکه بیش از 30 درصد اجرای آبیاری تحت فشار در کشور در سنوات اخیر رخ داده است، افزود: فارس یکی از استان‌های پیشرو در این امر است.

او افزود: این استان در سال گذشته حدود 24 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده، در سال جاری نیز تاکنون بالغ بر6 هزار هکتار انجام شده و 5 هزار هکتار در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری توسعه آبیاری تحت فشار در این استان به بیش از 30 هزار هکتار برسد.

اکبری در ارتباط با بازدید از شهرستان سپیدان گفت: این شهرستان که منابع آب خوبی دارد، که باید در جهت بهینه کردن این منابع آب گام برداشت.

او افزود: از چند پروژه بازدید شد وتاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده، در سال گذشته حدود 7 میلیارد تومان در همین شهرستان در توسعه روش‌های مدرن آبیاری و بهینه کردن مصرف آب هزینه شده و در سال جاری اعتبار بیشتری برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مقرر شد که با کمک منابع استانی، وزرات نیرو و وزرات جهادکشاورزی با احداث شبکه‌های مدرن وتوسعه شبکه‌های آبیاری، از منابع آب در دسترس استان استفاده شود، همچنین مقرر شد در جهت توسعه آبیاری تحت فشار در این شهرستان،  به هر میزان موفق به اجرای روش‌های نوین آبیاری شدند منابع در اختیارشان قرار می‌دهیم.

اکبری گفت: در سال جاری بالغ بر 170 میلیارد تومان برای توسعه آبیاری تحت فشار برای فارس پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید