Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن فارس:

تولیدکننده‌ای سراغ ندارم که ارز 4200تومانی گرفته باشد

ایانا- اقتصاد: از ابتدای سال 97 تاکنون در صنعت استان فارس، تولیدکننده‌ای موفق نشده از عرضه ارز 4200تومانی برای ثبت و سفارش بهره ببرد. متاسفانه مواد اولیه کارخانجات به شدت رو به کاهش است و این ماجرا فشار زیادی را بر روی واحدهای تولیدی می‌آورد. چرا که تولیدکنندگان با وجود چنین تنگناهایی، نه می‌توانند به خاطر نیروی مشغول به کار، تعطیل کنند و نه وضعیت موجود طوری است که بتواند به روال عادی تولید برگردند.

تولیدکننده‌ای سراغ ندارم که ارز 4200تومانی گرفته باشد

وضعیت کلی صنعت را ذیل وضعیت اقتصادی کشور ارزیابی می‌کنند، فشارهایی که از جهات مختلف بر اقتصاد کشور وارد می‌شود، بخش صنعت را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو نوسانات اخیر ارزی و سیاست‌گذاری‌های هیجانی و نسنجیده‌ای که از پی اوضاع نابسامان بازار ارز اتفاق افتاده، نگرانی‌هایی را حول وضعیت تولید چرخانده، نگرانی‌هایی که می‌گویند وضعیت تولیدات کشور به شدت تحت تاثیر اوضاع نابه‌سامان ارزی و تصمیم‌گیری‌های ارزی قرار گرفته. نوسانات ارزی و مدیریت آن به دنبال تحریم‌هایی که قرار است، بار دیگر بر کشور سایه بیندازد، این روزها واردات برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع را ممنوع و گستره نگرانی‌ها و نابسامانی‌های این بخش را  به صنعت نیز رسوخ کرده. به عبارت دیگر، در حال حاضر صنعت پاسوز اوضاع نابه‌هنجار اقتصادی کشور شده است.

در این باره فریدون فرقانی عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن فارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: «به میزان زیادی در کل کشور، مسائل و مشکلات صنعت مشابه هم هستند و تنها ممکن است از تفاوت‌های جزئی برخوردار باشند. شرایط پر التهاب روزهای اخیر در بازار ارز و سیاست‌گذاری‌هایی که آنی گرفته می‌شود، دامنگیر تولیدات نیز شده است. در حال حاضر اوضاع نابسامان ارزی که فعالان اقتصادی و نیز صنعتی را دچار سردرگمی کرده، بسیار نگران کننده شده. به طوری که ادامه کار توسط تولیدکنندگان بسیار سخت و با گلایه و شکایت زیادی همراه است. چرا که مقدار زیادی از مواد اولیه مورد نیاز در بخش صنعت، از طریق  واردات تامین می‌شود. بنابراین ممنوعیت‌های وارداتی اخیر که اسامی مواد اولیه برخی صنایع نیز در بین آنها به چشم می‌خورد برای تولیدکنندگان مشکل ‌آفرین شده است. »

او با تاکید به اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون در صنعت استان فارس، تولیدکننده‌ای موفق نشده از عرضه ارز 4200تومانی برای ثبت و سفارش بهره ببرد، توضیح می‌دهد: «متاسفانه مواد اولیه کارخانجات به شدت رو به کاهش است و این ماجرا فشار زیادی را بر روی واحدهای تولیدی می‌آورد. چرا که تولیدکنندگان با وجود چنین تنگناهایی، نه می‌توانند به خاطر نیروی مشغول به کار، تعطیل کنند و نه وضعیت موجود طوری است که بتواند به روال عادی تولید برگردند.»

فرقانی با اشاره به این موضوع که برخی مواد اولیه از شرکت‌های دولتی، انحصاری دولتی یا شرکت‌های چینی تامین می‌شود، خاطر نشان می‌کند: «هنوز میزان زیادی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع، وابسته به خارج کشور است و ممنوعیت‌ وارداتی بسیاری از تولیدات را فلج کرده. تنگناهایی که برای بسیاری از صنایع در حال روی دادن است به خاطر سیاست‌گذاری‌های نامناسب اعلام شده و نبود ارز در سامانه نیما به وجود آمده است.»  

او تصریح می‌کند: «تامین مواد اولیه از داخل کشور نیز جای تامل دارد، چرا که این ماجرا با خود مشکلات و ابهامات زیادی را درپی دارد. در حال حاضر چینی‌ها از آب گل آلودِ ممنوعیت برخی از اقلام مواد اولیه وارداتی ماهی می‌گیرند و سودآوری می‌کنند. شرکت‌های چینی برای مواد اولیه موردنیاز، رقابت قیمتی به راه انداخته‌اند، به طوری که  عرضه را کم و قیمت‌ها را بالا می‌برند. صنعتگر با وجود این روند مجبور است خرید خود را با ضریب بالایی انجام دهد.»

این عضو اتاق صنایع فارس معتقد است در حال حاضرشاهد اتفاقات ناخوشایندی در بخش صنعت هستیم. رویدادهای سودجویانه‌ای که تا کنون با تمام سختی‌ها اتفاق نیافتاده بود، به تازگی در حال وقوع است. 

فرقانی می‌گوید: «مشکل نقدینگی همیشه جای خود را در بین معضلات بخش صنعت حفظ کرده به طوری که صنعتگران تولیدات خود را سه الی چهار ماهه به فروش می‌رسانند. این داستان که از روی ناچاری روی می‌دهد، فشار بیشتری را برای ادامه روند به تولیدکنندگان وارد می‌کند. درحال حاضر بدترین کار ممکن این است که موضوع واردات از طریق ثبت و سفارش انجام می‌شود. اگر بخواهیم وضعیت تولیدکنندگان را بهبود ببخشیم باید داستان ثبت و سفارش را ازمیان برداریم تا روند واردات بهتر صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ مسئولی جوابگوی وضعیت ممکن نیست.»

او معتقد است وضعیت و شرایط کنونی صنایع کوچک و متوسط باید مورد توجه  قراربگیرد و تا زمانی که کارشناسان و متخصصانی که آگاه و واقف باشند وارد عمل نشوند، موضوع حل نشده، باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید