Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

احداث 113 هکتار گلخانه و سایبان در فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس از احداث 113 هکتار محیط کنترل‌شده شامل گلخانه و سایبان در سال 96 در این استان خبر داد.

احداث 113 هکتار گلخانه و سایبان در فارس

مجید رضا پاکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز افزود: با توجه به رویکرد کاهش فضای آزاد محصولات سبزی و صیفی و استفاده بهینه از منابع آب در برنامه ششم و هفتم توسعه، تولید در سطح  7 هزار هکتار در محیط کنترل‌شده در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار دارد.

پاکاری از اقدامات صورت گرفته در این راستا به اختصاص تسهیلات اشتغال پایدار توسعه روستایی بدون محدودیت به کشت‌های متراکم گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: سعی بر این است که حتی تسهیلات گلخانه‌ای که در سال 96 با سود بالا پرداخت‌شده با استفاده از اعتبارات استانی، سود این تسهیلات کاهش پیدا کند.

او افزود: برقراری تسهیلات بانکی جهت احداث و توسعه گلخانه‌ها از محل صندوق توسعه ملی با سود 12 درصد برای مناطق کمتر توسعه‌یافته، 14 درصد برای مناطق توسعه‌یافته و برخوردار و ترجیحی 15 درصد، از دیگر حمایت‌های تشویقی به‌منظور توسعه تشویقی گلخانه‌های متراکم و... جذب سرمایه‌گذاران است .

پاکاری گفت: تسهیل در فرآیند صدور مجوز توسط سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت شهرک‌های کشاورزی برای 5 هکتار به بالا و مجوز سایبان توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، شناسایی و راه‌اندازی روستاهای گلخانه‌ای باهدف ایجاد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و تابع اقلیم در قالب تعاونی‌های محلی و زنجیره تولید، راه‌اندازی مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای از دیگر اقدامات در راستای توسعه گلخانه‌ها است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود در سال جاری باهدف کاهش مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، توسعه 1000 هکتار گلخانه و سایبان بر روی محصولات سبزی وصفی، انواع نشاء و نهال، گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و درختان میوه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرارگرفته است و تاکنون مجوز 116 طرح سایبان در سطح 546 هکتار توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها صادرشده که مقدمات پرداخت تسهیلات فراهم گردیده است.

سایبان پوششی است که به‌منظور استفاده بهینه از منابع، کاهش مصرف آب و ضایعات محصولات باغی، جلوگیری از صدمات ناشی از آفتاب‌سوختگی، خسارت پرندگان و کاهش هجوم آفات بر روی محصولات و درختان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید