Iranian Agriculture News Agency

یک کارآفرین محصولات دریایی:

سرانه مصرف آبزیان را یک کیلو افزایش می‌دهیم

عرضه برگر و کوبیده ماهی برای افزایش سرانه مصرف آبزیان

محمد حسن کریمیان و برادرانش از سال‌های نخست جنگ ایران و عراق کار آفرینی کرده‌اند و یاری‌گر اقتصاد کشور بوده‌اند. آنها در سال 60 تنها یک لنج صیادی در دریای خزر داشتند و حالا صاحب هلدینگی هستند که در زمینه آبزیان فعالیت می کند. یکی از برادران کریمیان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید که آنها تصمیمات جدی برای افزایش مصرف سرانه آبزیان در ایران دارند، البته اگر حمایت شوند و در میانه راه تنها نمانند.

سرانه مصرف آبزیان را یک کیلو افزایش می‌دهیم

از چه زمانی کارتان را شروع کردید؟

ما سال 1360 یک شناور صیادی داشتیم. چند سالی اوضاع صیادی در خزر خوب نبود اما ما توانستیم دوام بیاوریم. چند سال بعد یک کارخانه روغن ماهی تاسیس کردیم. تصمیم گرفته بودیم به صورت زنجیر وار کارمان را گسترش دهیم. چند سال بعد یک کارخانه خوراک آبزیان راه اندازی کردیم. اما جای خالی رستوران آبزیان در این میان خالی بود. با توجه به اینکه سرانه مصرف آبزیان در ایران پایین بود یک فروشگاه و رستوران آبزیان را در بابلسر راه اندازی کردیم و حالا تحت عنوان هلدینگ برادران کریمیان فعالیت می کنیم.

از چه طریقی میخواهید سرانه مصرف آبزیان را افزایش دهید؟

ما برنامه‌های زیادی داریم. یکی از قول‌های ما به وزرات کشاورزی و اداره شیلات این است که اگر از ما حمایت کنند تا سال آینده می‌توانیم حداقل یک کیلو سرانه مصرف این مواد غذایی را در کشور افزایش دهیم. ما در تلاشیم تا در مناطق مختلف کشور به جای فست‌فود، فیش‌فود راه‌اندازی کنیم. در واقع هدفمان است که ماهی و دیگر غذاهای دریایی را به راحتی و با طعم های مختلف در اختیار مردم قرار دهیم تا علاقه به استفاده از این موادغذایی افزایش پیدا کند.

در این زنجیره چقدر توانسته‌اید ایجاد اشتغال کنید؟

ما در حال حاضر با 180 نفر به صورت مستقیم همکاری می کنیم و با حدود سه برابر این رقم نیز همکاری غیر مستقیم داریم. با این حال پیش بینی خودمان از آینده این است که 2500 تا 3500 هزار نفر را در این مجموعه به کار بگیریم.

چه برنامه ای برای ایجاد تنوع در استفاده از مواد غذایی دارید؟

ما در تلاشیم تا مدرن ترین غذاها و سنتی ترین غذاها را با آبزیان تهیه کنیم. غذاهایی مانند اسنک و برگر با گوشت آبزیان تهیه کنیم. در حال حاضر کوبیده ماهی یکی از پرطرفدار ترین غذاهای ما در رستوران است. برای انجام این کار به تعداد زیادی از آشپرها آموزش داده‌ایم. تلاش دیگرمان این است که این تنوع غذایی را به خود خانواده‌ها هم آموزش دهیم. ما در مجموعه فروشگاه و رستوران کلاس های آموزشی رایگان برای علاقمندان برگزار می‌کنیم. از طرفی در تلاشیم تا با دانشگاه ها ، ادارات، پادگان‌ها و ... قرار داد ببنیدیم و این مواد غذایی را در اختیار آنها نیز قرار دهیم.

در بخش صادرات چه کارهایی انجام داده اید؟

ما از ابتدا موضوع صادرات را مد نظر قرار داده‌ایم. در مورد مواد غذایی هم به سه کشور ارمنستان، عراق و ازبکستان صادرات آبزی داریم. در کشورهای همسایه سرانه مصرف آبزیان 10 تا 15 کیلو بیشتر از کشور ما است و این مواد در بین آنها طرفدار بیشتری دارید. علاوه بر این ماهی کلیکا به عنوان یکی از آبزیان با ارزش غذایی بالا در ایران بیشتر برای خوراک دام استفاده می شود اما در بین کشورهای دیگر یک غذای محبوب به حساب می آید.

سرمایه اولیه برای شروع کار چقدر بود؟ تسهیلات هم دیافت کردید؟

در ابتدای راه چون ما لنج صیادی داشتیم مقداری سرمایه اولیه داشتیم تا کار را با ان آغاز کنیم. چیزی نزدیک به 12 میلیون تومان. در این مدت سهیلاتی هم دریافت نکردیم و سود حاصل از کار را هم صرف گسترش مجموعه کرده ایم. تا اینجای کار موفق بودیم اما برای تحقق اهدافمان به کمک و حمایت نیاز داریم.

برنامه های بعدی تان برای مناطق مختلف کشور چیست؟

تصمیم داریم مجموعه‌مان را از بابلسر به نقاط مرکزی کشور ببریم. خوشبختانه تقاضای زیادی هم از این مناطق داریم و میتوانیم موفق شویم. در تهران با توجه به اینکه هزینه ها متفاوت تر است حتما نیاز به حمایت داریم . متاسفانه تسهیلاتی که تاکنون پیشنهاد شده سود های زیادی دارد و برای کارآفرینان مقرون به صرفه نیست اما هدفمان این است که شعار از مزرعه تا سفره که شعار وزارت جهاد کشاورزی است را عملی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید