Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی:

قیمت جهانی نهاده‌ها کاهش یافت اما به ایران نرسید

ایانا-کشاورزی: با اینکه قیمت‌ نهاده‌ها در بازار جهانی کاهش یافته، اما این کاهش قیمت، اثری در کاهش نرخ نهاده‌های داخلی نداشته. تغییر قیمت نهاده‌ها بسته به عرضه آن دارد و نوسان 100 تا 200 تومانی قیمت آن نشان‌دهنده این موضوع است که وضعیت عرضه همچنان نامناسب است.

قیمت جهانی نهاده‌ها کاهش یافت اما به ایران نرسید

اعتراضات اخیر تولید کنندگان مرغ گوشتی در زمینه گرانی نرخ نهاده‌ها و نیز کم‌یاب بودن آنها در زنجیره خرید راه به جایی نبرد. افزایش 1000تومانی قیمت مرغ در روزهای اخیر نیز به درازا نکشید و حتی چیزی نگذشت که شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار بودیم و خبرها از بازار  مرغ، حکایت از این دارد که قیمت‌ها حدود 400 تومان کاهش پیدا کرده‌اند.

در این باره علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «اوضاع اسف‌بار صنعت مرغ گوشتی همچنان به قوت خود باقیست. هنوز هیچ اتفاق، جریان، سیاست‌گذاری و یا تصمیمی سنجیده‌ای در جهت بهبود وضعیت کنونی تولیدکنندگان مرغ گوشتی اندیشیده نشده. علی‌رغم نشست و برخواست‌های زیادی که توسط مسئولان مربوطه حول بررسی این موضوع روی داده، ما هنوز هیچ حرکت مناسبی را از دولت ندیده‌ایم. به نظر می‌رسد باور ندارند که اوضاع این صنعت وخیم است و اگر به زودی اقدامی صورت نگیرد شاهد داستان تلخ ورشکستگی قشر عظیمی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی خواهیم بود.»

او با اشاره به افزایش قیمت مرغ که خیلی زود به کاهش قیمت رسید، توضیح می‌دهد: «برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی افزایش 1000تومانی  و دوباره کاهش400تومانی آن دردی را دوا نمی‌کند، چرا که قیمت واقعی مرغ باید کیلویی9500 تا 10000هزار تومان باشد، در غیر این صورت باقی نوسانات قیمتی در بازار مرغ، شبیه یک شوخی است، چرا که قیمت نهاده‌ها ثبات ندارد و همزمان با نوسانات ارزی افزایش قیمت می‌یابد، در چنین شرایطی وعده‌هایی مبنی بر ثبت و سفارش چند میلیاردی نهاده برای واردات به گوش می‌رسد، اما هنوز هیچ اقدامی دیده نمی‌شود.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی با اعلام کاهش 20 تا 25 دلاری هر تن قیمت نهاده در بازارهای جهانی، ادامه می‌دهد: «با اینکه قیمت‌ نهاده‌ها در بازار جهانی کاهش یافته، اما این کاهش قیمت، اثری در کاهش نرخ نهاده‌های داخلی نداشته. تغییر قیمت نهاده‌ها بسته به عرضه آن دارد و نوسان 100 تا 200 تومانی قیمت آن نشان‌دهنده این موضوع است که وضعیت عرضه همچنان نامناسب است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید