Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل «تولد دوباره» در گفت و گو با ایانا:

اگر نجنبیم شیوع مصرف موادمخدر پرخطر فاجعه می‌سازد

روز گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره سهولت دسترسی به داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها و اعتیاد بسیاری از مصرف کنندگان به این مواد هشدار داد. عباس دیلمی‌زاده مدیر عامل موسسه تولدی دوباره که در حوزه اعتیاد فعالیت می کند به خبرنگار اجتماعی اینا می گوید تغییر الگوی مصرف مواد در ایران وراد شرایط پیچیده ای شده است که یکی از شایع ترین آنها اعتیاد به مواد دارویی است.

اگر نجنبیم شیوع مصرف موادمخدر پرخطر فاجعه می‌سازد

عباس دیلمی‌زاده مدیر عامل سازمان مردم نهاد تولدی دوباره که سال‌ها است در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند علت فراگیری اعتیاد به مخدرهای دارویی را دسترسی آسان به این مواد می‌داند و می‌گوید: فروش برخی از این داروها بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها، عطاری‌ها و  بازار آزاد خیلی رایج است . تا جایی که حتی گاهی تهیه آن از مواد مخدر سنتی و صنعتی هم راحت‌تر است.

او درباره شایع ترین این نوع دارو ها می‌گوید: بیشترین مصرف مربوط به داروهای ترامادول، ریتالین و متادون است. بیشترین مشتریان این داروها جوانان هستند که اغلب پس از اعتیاد به این داروها به سمت مواد صنعتی هم کشیده می‌شوند.

دیلمی‌زاده می‌گوید یکی دیگر از مخدرهای پر طرفدار در میان جوانان ماریجوانا است. او توضیح می دهد: بر خلاف باور عموم و البته باوری که فروشندگان ماریجوانا به آن دامن زده‌اند این مخدر کاملا اعتیاد آور است. برخی از جوانان ما با تصور اینکه مخدر گل یا همان ماری جوانا اعیتاداور نیست به سمت آن کشیده می‌شوند. شاید این مخدر خماری مانند تریاک نداشته باشد اما اعتیاد ذهنی و جسمی غیر قابل انکاری دارد

مدیرعامل موسسه تولدی دوباره درباره عوارض مصرف مخدر گل می‌گوید: مصرف این مواد اگر ادامه دار باشد می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز انسان بزند. علاوه برآن از نظر جمسی و ذهنی ترک آن کاملا مشابه دیگر مخدرها است. اضطراب زیاد، سردرد، دلشوره و ... اصلی ترین عوارض مصرف این مواد است. ما در موسسه تولدی دوباره مراجعات زیادی برای ترک این مخدر داریم و برنامه‌های یک روزه تا یک ماهه هم برای آن برگزار کرده‌ایم.

دیلمی زاده در توضیح شرایط فعلی کشور در حوزه اعتیاد به مواد مخدر می‌گوید: به نظر می‌رسد پیچیدگی های زیادی در مورد مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد. اصلی ترین اتفاق این است که متاسفانه الگوی مصرف مواد در ایران از مواد کم خطر به سوی مخدرهای پر خطر در حال تغییر است و با روند پیش رو در آینده افرادی که تحت آسیب شدید مواد مخدر قرار خوهند گرفت افزایش خواهد یافت. مهمترین راه برای مبارزه با این مسئله پیشگیری از تغییر الگوی مصرف از کم خطر به پر خطر است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید