Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد

شاخه‌های سبز جای گلوله‌های سرخِ خاورمیانه

کشورهای همسایه ایران در کشاورزی چه تولید می‌کنند

ایانا_ گروه سیاست و دیپلماسی|| کشورهای همسایه ایران چه جایگاهی در کشاورزی جهان دارند. گروه سیاسی ایانا در این گزارش به این مساله می‌پردازد

شاخه‌های سبز  جای گلوله‌های سرخِ خاورمیانه

ترکیه صادر کننده بزرگ توت در جهان

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی ترکیه به حساب می‌آید. مساحت ترکیه ۷۸ میلیون هکتار است که از این میزان ۲۴ میلیون هکتار آن زمین کشاورزی است. بر اساس آمارهای منتشره ۵/۵ میلیون نفر در بخش کشاورزی فعالیت دارند و مقدار محصول تولیدی نیز ۱۲۰ میلیون تن است.

در سال ۲۰۱۷ تولید میوه ۲۲ و سبزی ۳۰ میلیون تن بوده است. ترکیه از سال ۱۹۸۰ میلادی در تولید محصولات اساسی کشاورزی به خودکفایی رسیده و پس از آن سال نیز به رشد خود ادامه داده‌است. گوجه فرنگی، در صدر صادرات سبزی و پس از آن فلفل ، خیار و کلم قرار دارد و توت فرنگی نیز در رتبه اول صادرات میوه این کشور قرارگرفته است.

حتی میوه‌هایی همچون سیب، انار، گیلاس و آلبالو در رده‌های بعدی قرار دارند.

کشور ترکیه بعد از آمریکا، روسیه و اسپانیا چهارمین تولیدکننده اصلی توت فرنگی در جهان است. هم چنین روسیه را بزرگترین خریدار گوجه فرنگی ترکیه می‌دانند.

ترکیه بزرگترین تولیدکننده زردآلو،‌انجیر،گیلاس و میوه به است. ترکیه دومین تولیدکننده خیار و توت فرنگی،‌سومین تولیدکننده سیب و انار، چهارمین تولیدکننده لوبیا سبز، اسفناج،‌گوجه، فرنگی، و زیتون و پنجمین تولیدکننده جو، بادمجان،  گلابی است.  در بخش لبنیات نیز این کشور دومین تولید کننده شیر گوسفند و در بخش گوشت نیز چهارمین تولیدکننده گوشت گوسفند است. علاوه بر همه اینها ترکیه همچنین بزرگترین تولیدکننده فندق و دومین تولیدکننده عسل است.

پاکستان مهمترین کشور تولیدکننده پنبه

اقتصاد کشور پاکستان بر کشاورزی استوار است به طوری‌که بالغ بر ۵۵ درصد کل جمعیت کشور در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

علاوه براین،‌۲۹درصد تولید ناخالص ملی،  ۲۶درصدکل تولیدات داخلی و ۷۰درصد صادرات کشور به محصولات و فرآورده‌های کشاورزی تعلق دارد.

صنایع پنبه پاک کنی، شالی کوبی، ریسندگی و بافندگی، پارچه‌بافی و برخی صنایع غذایی متکی به بخش کشاورزی صنایع‌ مهمی در این بخش هستند. گندم، پنبه، برنج، ذرت و شکر، اقلام عمده صادراتی کشاورزی پاکستان را تشکیل می‌دهند.

پاکستان،‌دومین تولیدکننده حبوبات و زردآلو، ‌سومین تولیدکننده نخود و پنجمین تولیدکننده هندوانه، انبه و نیشکراست. در بخش لبنیات نیز دومین تولیدکننده شیر بوفالو، سومین تولیدکننده گوشت بز و چهارمین تولیدکننده شیر بز است.علاوه براین؛‌ پاکستان چهارمین تولیدکننده پنبه در جهان است.

مصر بزرگترین تولید کننده خرما

مصر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ های کشاورزی جهان شناخته می‌شود. تمدن مصر باستان با سرمایه کشاورزی شکل گرفت. مصریان به عنوان اولین گروه از مردم زمین شناخته می‌شوند که کشاورزی را به صورت گسترده انجام دادند.

اقتصاد مصر مدرن نیز اتکای زیادی به بخش کشاورزی برای تأمین غذا، خوراک دام، فیبر و دیگر محصولات دارد. ۳۰ درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کارند. کشاورزی ۱۷ درصد از تولید ناخالص ملی و ۲۰ درصد از درآمد های ارزی را در این کشور تأمین می‌کند. اما از سویی مصر بزرگ‌ترین واردکننده گندم جهان است و واردات غلات، هرساله ۳ میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد.

هرساله، ۱۰ تا ۲۰ درصد از گندم موجود در ذخایر مصر به دلیل مشکلاتی، هدر می‌رود. اگرچه بنادر و تجهیزات بسیار قدیمی یکی از دلایل سودده نبودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مصر است، نبود زیرساخت‌ های قانون گذاری از طرف دولت، مشکلی بزرگ‌تر محسوب می‌شود.

نبود امکانات ذخیره‌سازی جدید و کافی و نبود زیرساخت‌ های مورد نیاز برای تخلیه غلات در بنادر به از بین رفتن بخشی از غلات وارداتی منجر شده و این موضوع هزینه‌ های بیشتری را برای دولت مصر در زمینه غلات در بر دارد.

هدر رفتن ۱۰ درصد از گندم به دلیل ذخیره‌سازی در مکان‌ های بدون سقف و به صورت سنتی باعث می‌شود که دولت در بازه ای ۱۰ ساله حدود ۴۰۰ میلیون دلار لطمه ببیند.

همچنین مصربزگترین تولیدکننده خرما است. دربخش میوه، دومین تولیدکننده انجیر،چهارمین تولیدکننده بادمجان، پنجمین تولیدکننده گوجه فرنگی و هندوانه است. دربخش لبنیات نیز چهارمین تولیدکننده شیربوفالو است.

عراق تولیدکننده بزرگ بامیه و خرما

عراق بخش زیادی از نیاز کشاورزی خود را از طریق واردات تامین می‌کند و در این میان محصولات کشاورزی و مواد غذایی از عمده‌ترین کالاهایی هستند که عراق مبادرت به واردات آن‌ها می‌کند.

پیش از این کاهو، شلغم، چغندر، کلم و کل کلم از ایران به این کشور وارد می‌شد اما بنا به عللی ورود این محصولات از ایران به این کشور ممنوع شد.

بیشترین آمار صادرات محصولات کشاورزی به عراق مربوط به سیب زمینی، سیب درختی و صیفی جات است.

دولت عراق هر ساله به طور فصلی برخی محدودیت‌ها را برای حمایت از تولیدات کشاورزی خود اعمال می‌کند.

عراق هر ساله به مقدار محدود در زمین‌های حاصل خیز حاشیه رودخانه‌های دجله و فرات کشت انجام می‌دهد اما در سال جدید با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بهینه کردن سیستم آبرسانی میزان تولید این کشور افزایش چشمگیری داشته است.براساس آمارهای منتشره،‌ این کشور، سومین تولیدکننده بامیه و پنجمین تولیدکننده خرما است.

عربستان صاحب گلخانه های دایره ای

کشور عربستان سعودی در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و فصل آبیاری در آن بسیار کوتاه است. این کشور تابستان‌های گرم و طولانی و زمستان‌های معتدل دارد. با این وجود، کشور عربستان از سال ۲۰۰۸ به موفقیت‌هایی در زمینه توسعه کشاورزی با استفاده از روش‌های بهینه در آبیاری دست یافته است.

شکل زمین‌های کشاورزی در کشوری مانند عربستان که اکثر مناطق آن را صحرای گرم و خشک پوشانده است، در نوع خود بسیار جالب توجه است. زمین‌های کشاورزی در اکثر نقاط این کشور به شکل دایره‌هایی با قطر ۲۰۰ الی ۸۰۰ متر است. این نوع طراحی زمین کشاورزی، علاوه بر مزایایی که در آبیاری دارد،‌زمینه را برای جذب گردشگر کشاورزی فراهم کرده‌ است.

کمبود آب و رشد سریع جمعیت تلاش‌های دولت را برای خودکفایی در زمینه کشاورزی محدود کرده‌است. بیش‌ترین محصولات کشاورزی عربستان گندم، جو، گوجه فرنگی، هندوانه، خرما، لیموترش، تخم مرغ و شیر است.

سعودی‌ها قصد دارند با خرید محصولات کشاورزی روسی نه تنها برای خود بلکه برای همسایگان خود به کانون محصولات کشاورزی روسیه تبدیل شوند. عربستان سومین تولیدکننده خرما درجهان است.

پدیدآورنده :یاسمن طاهریان 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید