Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایانا:

مشکلات اقتصادی با دستورالعمل حل نمی‌شود

دستورالعمل‌های اقتصادی برای بازگرداندن آرامش

ایانا- اقتصاد: قبل از اینکه سیاست‌گذاری جدیدی برای مشکلات اقتصادی رخ دهد، دولت باید مشورت لازم را با بخش خصوصی، کارشناسان و اقتصادانان انجام دهد. برای نمونه اعلام نرخ ارز 4200تومانی در راستای تک نرخی کردن قیمت آن، خود موجب ایجاد مشکلات جدیدی در اقتصاد کنونی کشور شد. بنابراین لازم است در گرفتن تصمیات و اجرای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی جدید، پختگی وجود داشته باشد، چرا که مشکلات اقتصادی با بخش‌نامه و دستورالعمل حل شدنی نیست بلکه نیاز به تعامل لازم دارد.

مشکلات اقتصادی با دستورالعمل حل نمی‌شود

همین سال گذشته بود که 71 اقتصاددان با فرستادن نامه‌ای به رئیس جمهور، از مشکلات اقتصادی پیش روی کشور سخن گفتند و از چالش‌های سنگین اقتصاد ایران یاد کردند. حالا یک سال از این ماجرا گذشته و کشور در بازار‌های مختلف با وضعیت نابه‌سامان اقتصادی رو به رو شده. به طوری که گرانی‌های اخیر، مردم معترض به وضعیت کنونی اقتصاد کشور را، به خیابان‌ها کشانده. در این باره مهدی پازوکی، اقتصاددان، با یادآوری نامه اقتصاددانان در سال گذشته به رئیس جمهور به ایانا، گفته بود: «سال گذشته اقتصاددانان در زمینه وضعیت اقتصادی ایران، تیم اقتصادی منتخب رئیس جمهور و تاثیر عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی به رئیس دولت هشدار دادند. در این راستا رئیس جمهور باید قبل از هر کاری دست به اصلاحات اقتصادی بزند و در راستای بهبود وضعیت ممکن گام بردارد. در غیر این‌صورت در آینده‌ای نه چندان دور اقتصاد ایران دچار چالش‌های  بزرگتری می‌شود.»

حالا، به واسطه مسایل حاشیه‌ای، در کنار مشکلات ساختاری که همواره گفته می‌شود اقتصاد ایران با آن دست به گریبان است، بازارهای مختلف کشور التهاباتی را تجربه می‌کنند که دیگر ناشی از هیجان نیست و این موضوع نگرانی‌های جدی را با خود همراه کرده. در این باره عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات متعددی است. نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، یکی از عوامل مهمی است که تاثیر به سزایی در ایجاد وضعیت کنونی اقتصاد داشته. نرخ ارز باید همراه با نرخ تورم تغییر پیدا می‌کرد که در چند سال گذشته چنین اتفاقی روی نداد. انرژی نهفته‌ای در نرخ ارز وجود داشت که سرکوب شده بود و با پیدا شدن فرصتی مناسب در ماه‌های گذشته، به یک‌باره رها شد. در هر صورت نرخ ارز بالاخره توانست خودش را با نرخ تورم همسو کند، اما این داستان فشار زیادی را بر روی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وارد کرد. نکته دومی که وضعیت کنونی اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و خودنمایی می‌کند، مربوط به تهدیدهای بیرونی، تحریم‌ها و بازی‌های سیاسی اخیر است. به عبارت دیگر تمام موارد عنوان شده نوعی هم‌افزایی با هم دارند که به صورت زنجیروار به هم متصل می‌شوند. خبر بازگشت تحریم‌ها احساس نااطمینانی اقتصادی در جامعه به وجود آورده و مردم هم اکنون به دنبال این هستند که پول خود را در غالب ارز و سکه نگهداری کنند. موضوع مورد تاکید دیگر مساله افزایش نقدینگی در کشور است که در سال‌های اخیر دو برابر شده. بنابراین خود این داستان نیز پتانسیل افزایشی برای قیمت ایجاد کرده، چرا که رابطه نقدینگی با تورم رابطه مستقیمی است، اما در حال حاضر متناسب با افزایش نقدینگی تورم افزایش نداشته است.

او با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از عوامل متعددی است، ادامه می‌دهد: «بسیاری از مشکلات پیش روی اقتصاد، ناشی از سوءمدیریت و سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی است. باید در چند سال اخیر نرخ ارز مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد، سود سپرده‌های بانکی مراقبت می‌شد و فضای کسب و کار در کشور در معرض اصلاح قرار می‌گرفت که چنین اتفاقاتی رخ نداد. وقتی کشور در حوزه‌های خاصی ضعیف و بستر لازم برای ایجاد چنین شرایطی فراهم می‌شود، باید منتظر وقوع وضعیتی نابسامان در اقتصاد کشور بود. دلال‌بازی و واسطه‌گری نیز سهم خود را در اوضاع آشفته اقتصادی دارد، اما به اعتقاد من، تاثیر آنها در این زمینه خیلی پررنگ نبوده است.»

آرگون معتقد است که قبل از اینکه سیاست‌گذاری جدیدی برای مشکلات اقتصادی رخ دهد، دولت باید مشورت لازم را با بخش خصوصی، کارشناسان و اقتصادانان انجام دهد. برای نمونه اعلام نرخ ارز 4200تومانی در راستای تک نرخی کردن قیمت آن، خود موجب ایجاد مشکلات جدیدی در اقتصاد کنونی کشور شد. بنابراین لازم است در گرفتن تصمیات و اجرای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی جدید، پختگی وجود داشته باشد، چرا که مشکلات اقتصادی با بخش‌نامه و دستورالعمل حل شدنی نیست بلکه نیاز به تعامل لازم دارد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید