Iranian Agriculture News Agency

نامه زنبورداران به دولت؛

تسهیلات ندهید، از زنبوردار حمایت کنید

ایانا-کشاورزی: اتحادیه زنبورداران از دی ماه سال گذشته گزارشی به وزارت جهاد کشاورزی داده است، با این موضوع که تغییر اقلیم باعث قطع شدن تخم‌ریزی زنبورها می‌شود و این تغییرات منجر به آن شده که میزان گرده در طبیعت کاهش یابد، به علاوه نبود شهد در طبیعت اثرات مخرب مستقیمی بر تخم‌ریزی زنبورها خواهد داشت. زنبورداران بر این اساس، خواستار حمایت دولت از این صنعت شده‌اند.

تسهیلات ندهید، از زنبوردار حمایت کنید

با توجه به مشکلاتی که اخیرا به علت‌های مختلفی چون خشکسالی، ریزگردها  و بیماری‌های مختلف در صنعت زنبورداری به وجودآمده است، زنبورداران خواستار حمایت دولت از این صنعت هستند و حمایت تنها با پرداخت تسهیلات به این بخش را کافی نمیدانند و از دولت حمایت می‌خواهند. در این باره، رئیس اتحادیه زنبورداران اعلام کرد: «اتحادیه زنبورداران از دی ماه سال گذشته گزارشی به وزارت جهاد کشاورزی داده است، با این موضوع که تغییر اقلیم باعث قطع شدن تخم‌ریزی زنبورها می‌شود و این تغییرات منجر به آن شده که میزان گرده در طبیعت کاهش یابد، به علاوه نبود شهد در طبیعت اثرات مخرب مستقیمی بر تخم‌ریزی زنبورها خواهد داشت. زنبورداران بر این اساس، خواستار حمایت دولت از این صنعت شده‌اند.»

عفت رئیسی سرحدی با اشاره به اینکه به نظرمی‌رسد زنبورها سریع‌تر از سازمان‌های هواشناسی و مراکز تحقیقاتی مربوطه به تغییرات اقلیمی پی برده‌اند، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا توضیح داد: این اتفاق باعث شده که تخم‌ریزی خود را متوقف کنند. در همین راستا ما به وزارت جهاد کشاورزی، نامه‌ای نوشتیم و خواستار حمایت از این صنعت شدیم تا مبادا صنعت زنبورداری هم مانند صنعت کرم ابریشم از بین برود. این نامه را دی ماه سال گذشته ارسال کردیم و بالاخره این نامه با تغییراتی به وزیر کشور رسیده و حالا به دولت فرستاده شده است.»

او ادامه داد: «زنبورداران ما نیاز به حمایت دارند و تسهیلات دولت در شرایط کنونی به درد این صنعت نمی‌خورد، زنبورداران مطالباتی دارند که  بیمه تامین اجتماعی یکی از آن‌هاست به علاوه زنبوردار نیاز به بیمه کلنی‌هایی که برایش باقی مانده است نیز دارد و در دست داشتن نهاده‌هایی با قیمت مناسب نیز یکی از خواسته‌های آن‌ها است.»

رئیسی سرحدی در ارتباط با نامه مورد نظرتوضیح داد: «نامه زنبورداران به دولت می‌رود تا در صورت تصویب شدن تسهیلات زنبورداران را تمدید کنند و به آن‌ها تسهیلات یک ساله بدهد، اما غافل از اینکه ارائه تسهیلات راه حل آخر است، ما درخواست حمایت و همراهی در زمینه‌هایی چون تامین نهاه‌ها، بیمه تامین اجتماعی و بیمه کندوها و ... را داریم.»

به عقیده رئیس اتحادیه زنبورداران، «زنبوردار ایرانی واقعا مستعصل است و شرایط اسفناک و دردآوری دارد. زنبورداران با شرایطی مواجه شده‌اند که در چندین صحرا و دشت زنبورهایشان را می‌گردانند و هیچ شهدی برای زنبور نیست و متاسفانه دیده می‌شود که در این شرایط زنبور از چین وارد می‌کنند که بسیار خطرناک بوده و همراه با خود انواع بیماری را به کندوهای سراسر کشور می‌آورد، این مسئله بیشتر به ما ضربه می‌زند و با توجه به بیماری‌های وارد شده به کشور، هزینه داروها و درمان زنبورها هم افزایش می‌یابد.»

رئیسی سرحدی گفت: «ما برای اولین بار دچار چالش تغییر اقلیمی شده‌ایم و دست کمک به سمت دولت دراز کرده‌ایم اما دولت تنها قصد دارد با ارائه تسهیلات به زنبورداران کمک کند که به اعتقاد من این‌ اقدام برای آینده است امروز باید  به جای تسهیلات از زنبوردار حمایت کنیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید