Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی:

رشد 5.5 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

ایانا-کشاورزی: در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ صادرات محصولات کشاورزی به دنیا به لحاظ وزنی ۱.۵درصد و از نظر ارزش ۵.۵ درصد رشد داشته است.

رشد 5.5 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

مدیرکل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی بر مثبت شدن تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت: با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان صادرات و ارتباطات تجاری با اتحادیه اروپا را گسترش داد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در سومین نشست همکاری‌های کشاورزی ایران و کمیسیون‌های کشاورزی، تجارت، بهداشت و مرکز سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تهران، شاهرخ شجری اظهار داشت: تجارت محصولات کشاورزی ایران با این اتحادیه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ دارای نوساناتی بوده به طوری که تراز تجاری ایران به کشورهای عضو این اتحادیه، روند منفی را نشان می‌دهد.

او افزود: این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ صادرات محصولات کشاورزی به دنیا به لحاظ وزنی ۱.۵درصد و از نظر ارزش ۵.۵ درصد رشد داشته است.

شجری، موانع بانکی و مالی و بالا بودن تعرفه‌ها به علت عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) را از جمله محدودیت‌های تجاری و صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به اتحادیه اروپا دانست و خواستار آن شد که تعرفه‌های (FMN) که اتحادیه اروپا برای آبزیان به ویژه میگو و خاویار وضع می‌کند به منظور تسهیل و بهبود روابط تجاری، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

او در عین حال خواست، اتحادیه اروپا مزایای تجاری که برای برخی از کشورها مانند تایلند و اکوادور در نظر گرفته است را برای ایران نیز منظور کند.

مدیرکل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی تولید، تجارت و فرآوری گیاهان دارویی، کشاورزی و گواهی‌های ارگانیک و صدور گواهی‌های بین‌المللی سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی، ارتقای کیفیت بذور با عناصر میکرو، کودهای بایو و کیفیت سموم کشاورزی و تجهیزات گلخانه‌ای را از زمینه‌های همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا برشمرد.

او به ضرورت تسهیل در صدور ویزا برای صادر‌کنندگان و واردکنندگان ایران اشاره کرد و گفت: صدور ویزا برای تجار ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو ماه طول می‌کشد و انتظار داریم صدور ویزا به طور هفتگی انجام شود.

شجری در عین حال بر تسهیل دستیابی به بازارهای اتحادیه اروپا، واردات بذور، فنون و ماشین‌آلات و صادرات اسب ایران به این اتحادیه تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید