Iranian Agriculture News Agency

وزیر اقتصاد خبر داد

عرضه ارز صادراتی در بورس تهران از هفته آینده

پیش‌بینی ۱۸ میلیارد دلار ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کالای ضروری

ایانا- اقتصاد: با تصمیم دولت، حداکثر تا ابتدای هفته آینده، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را پس از ثبت اظهارنامه صادراتی، در بورس تهران عرضه کنند.

عرضه ارز صادراتی در بورس تهران از هفته آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی و دارایی اعلام کرد: با تصمیم دولت، حداکثر تا ابتدای هفته آینده، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را پس از ثبت اظهارنامه صادراتی، در بورس تهران عرضه کنند.

به گزارش ایانا به نقل از شادا (شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران)، مسعود کرباسیان که در جلسه هفتگی سخنگوی دولت با رسانه‌ها با اعلام این خبر اظهار داشت: مقدمات این امر چیده شده و از این پس وارد کنندگان پس از ثبت سفارش، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تامین کنند.

وزیر اقتصاد افزود: ارائه ارز در بورس، به نفع صادرکنندگان نیز هست و آنها از محل مابه‌التفاوت ارز اظهارنامه با قیمت فروش آن در بورس، منتفع می‌شوند.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس طبقه‌بندی کالایی پیشنهادی دولت، برای سالجاری 18 میلیون دلار ارز با نرخ 3800 تومان جهت واردات کالاهای ضروری پیش‌بینی شده است که دولت خود را ملزم به تامین آن از محل ارز حاصل از صادرات نفت به هر طریقی می‌داند.

وزیر اقتصاد محل تامین ارز مورد نیاز گروه دوم کالاهای ضروری با ارز 4200 تومان را شامل ارز حاصل از صادرات کالاهایی همچون پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین عنوان کرد که حدود 80 درصد اعتبارات این گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

او تصریح کرد: صادرکنندگان این گروه باید ارز وارداتی خود را به طور منظم در سامانه «نیما» بانک مرکزی ثبت کنند.

عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال قطعی است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بنا بر دستور موکد رییس جمهور نرخ قطعی ارز برای تامین کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان است تصریح کرد: برای این رقم، حداکثر پنج درصد نوسان تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

کرباسیان اظهار داشت: با توجه به نظر قطعی رییس جمهور و الزام دولت برای اجرای این دستور و با توجه به اینکه هنوز هیچ اتفاق خاصی در  ارزش و حجم واردات و صادرات کشور نیافتاده است، مردم آرامش خود را حفظ کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های جدی و دقیق دولت برای ارز مورد نیاز و تامین، توزیع و نظارت بر عرضه کالاهای ضروری تاکید کرد: مردم نگران تامین‌ کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری خود نباشند.

او تصریح کرد: در حال حاضر هیچ ظرفیت خالی در کشور که بتواند منجر به افزایش قیمت شود وجود ندارد.

اعلام روزانه میزان واردات کالا به تفکیک نوع و ارزش

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از اعلام میزان واردات کالا به تفکیک نوع و ارزش کالا خبر داد.

کرباسیان با تشریح برنامه‌های دولت در خصوص کنترل نوسانات اخیر بازار، گفت: اعلام میزان واردات کالا بصورت روزانه با این هدف که مشخص شود یک کالا به چه مقدار و با چه ارزشی وارد کشور شده تا اخلالگران اقتصادی نتوانند گران فروشی کنند، انجام می‌شود.

او قطعات منفصله خودرو، ذرت، جو، تلفن همراه، کنجاله، ماشین‌آلات صنعتی، برخی لوازم خانگی، روغن آفتابگردان، بنزین و مواد اولیه صنعت را جزو کالاهای دسته اول که با نرخ ارز 3800 و 4200 تومان وارد کشور می شود و مشمول طرح مزبور است.

وزیر اقتصاد در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اولیه صورت گرفته و زمان اجرای آن در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

اعلام اسامی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان در صورت تداوم گران‌فروشی

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در صورت اصرار عده‌ای از وارد‌کنندگان و توزیع‌کنندگان کالا به تداوم گران فروشی، دولت اسامی آنها را به مردم اعلام می‌کند.

کرباسیان افزود: همچنین بنا بر اطلاعات سامانه آنلاین گمرک جمهوری اسلامی، دولت حتی آمار موجودی انبارهای وارد‌کنندگان را نیز در اختیار دارد و هر ادعای بی‌ربطی در این خصوص، کاملا از سوی دولت رصد می‌شود.

او گفت: یکی از مکانیزم‌های مقابله دولت با گرانفروشی، ساز و کار سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی است که طبق قانون، موکول به سال آینده نشده و در همین سال از فروشندگان اخذ خواهد شد.

او با اشاره به نوسانات اخیر بازار موبایل و بروز پدیده گرانفروشی در این خصوص، از رشد ۱۹۴ درصدی میزان واردات گوشی همراه با دلار ۴۲۰۰ تومان در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با این ‌تفاسیر نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت عرضه این رده کالایی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: این نکته هم که گفته می‌شود عده‌ای از عرضه‌کنندگان کالاها، نگران تامین مجدد کالای خود هستند، موضوعیت ندارد، زیرا دولت برنامه مدت دار جهت تامین ارز و مدیریت بازار با سناریوهای مختلف طراحی کرده و از این بابت، هیچ دغدغه‌ای نباید وجود داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید