Iranian Agriculture News Agency

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت بازار نیمه‌متشکل ارز را به رسمیت بشناسد

ایانا- اقتصاد: فراهم نشدن شرایط تامین ارز تک نرخی، اعلام دلار به عنوان مبنای محاسبات در مصوبه‌ها، قیمت‌گذاری ثابت صادراتی، عدم تعیین تکلیف تخصیص ارز در سرمایه‌گذاری صادراتی، ابهامات مالیاتی در خرید و فروش ارز با نرخ توافقی، ایجاد ثبات در روابط بین‌الملل و کاهش ریسک تجاری و سیاسی و رفع ابهام در بخشنامه‌های داخلی برای صادرات از جمله موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در حضور نماینده مجلس به آن پرداختند و خواستار شفافیت و مدیریت دولت در حوزه ارز شدند.

دولت بازار نیمه‌متشکل ارز را به رسمیت بشناسد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست ماهانه کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت، آن را فاقد مبنای علمی عنوان کرد و گفت: فعلا مهمترین اقدام دولت باید به رسمیت شناختن بازار نیمه‌متشکلی باشد که در حال حاضر وجود دارد اما آن را کتمان می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست ماهانه کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران که با هدف بررسی مسایل به وجود آمده در ارتباط با مصوبه‌های اخیر مرتبط با نوسانات نرخ ارز، برگزار شد، همسو با اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران  بر ضرورت اتخاذ نگاه یکپارچه دولت به صادرات و سیاست‌‌های ارزی تاکید کرد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، فراهم نشدن شرایط تامین ارز تک نرخی، اعلام دلار به عنوان مبنای محاسبات در مصوبه‌ها، قیمت‌گذاری ثابت صادراتی، عدم تعیین تکلیف تخصیص ارز در سرمایه‌گذاری صادراتی، ابهامات مالیاتی در خرید و فروش ارز  با نرخ توافقی، ایجاد ثبات در روابط بین‌الملل  و کاهش ریسک تجاری و سیاسی و رفع ابهام در بخشنامه‌های داخلی برای صادرات از جمله موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در حضور نماینده مجلس به آن پرداختند و خواستار شفافیت و مدیریت دولت در حوزه ارز شدند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از شنیدن اظهارات حاضران در این نشست، خطاب به اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تصریح کرد: با اطمینان می‌توانم بگویم بیش از 90 درصد از صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد با مسایلی که از سوی نمایندگان در مجلس پیگیری می‌شود، کاملا یکی است.

پورابراهیمی با بیان این موضوع که متاسفانه دولت فاقد استراتژی مشخص در خصوص مسایل ارزی است و این موضوع بر تمامی بخش‌های مختلف به خصوص بازرگانی داخلی سایه انداخته است، افزود: متاسفانه موضوع تعجب برانگیز این است که دولت با مبانی علمی و تخصصی رویکردهایی را اتخاذ می‌کند، اما در عمل متناقض با این سیاست‌ها عمل می‌کند. بر همین اساس است که اقتصاد ایران به عنوان نمونه غریبی از اقتصاد در دنیا شناخته می‌شود که جا دارد به صورت موردی مطالعه شود.

او تاکید کرد: شرایط امروزی اقتصاد ایران و کاهش نرخ پول ملی، منحصر به فرد است و اغلب کشورهایی که با این وضعیت مواجه شدند (برای نمونه چین)، دو سیاست مهم کاهش واردات و افزایش صادرات را در پیش گرفتند. در حالیکه دولت ایران با سیاست‌های غلط خود کاملا معکوس عمل می‌‎کند.

بانک مرکزی عملا تعطیل است

او با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های ارزی و کنترل بازار بیان کرد: به عقیده من بانک مرکزی عملا تعطیل است. به این دلیل که در همه جای دنیا بانک مرکزی حافظ منافع سیاست‌های پولی و ارزی کشور است، اما در حال حاضر این بانک در ایران به عامل اجرایی تصمیمات قوه مجریه در تصمیمات ارزی تبدیل شده است.

پورابراهیمی در توضیح اقدامات صورت گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس به اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، گفت: از اسفند ماه سال گذشته که اقتصاد کشور درگیر سیاست‌های ناشی از نرخ ارز شد، بلافاصله کمیته ارزی در مجلس تشکیل و در همان زمان طرح دو فوریتی بر اساس 4 محور  برای اجرا و ساماندهی بازار ارز به دولت ارایه شد. به موازات ارابه همین طرح، جلسات متعددی با ریاست بانک مرکزی، معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد برگزار شد تا برنامه‌های آنان برای تصمیم‌گیری ارایه شود که نتایج این جلسات چیزی جز مشخص شدن بی‌برنامگی مسئولین و تشدید اوضاع حاکم بر کشور نبود.

به عقیده او، دولت با اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و غیرکارشناسی، سبب تشدید اوضاع شده است. برای نمونه، همگام با تغییر نرخ ارز در اسفند سال گذشته، بانک مرکزی یک‌شبه تصمیم گرفت که سود بانک‌ها را 5 درصد افزایش دهد.

بخش خصوصی بازیگر میدان شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت تقویت نقش بخش خصوصی و به ویژه فعال‌تر شدن اتاق ایران، گفت: متاسفانه در حال حاضر با مدیریت شناوری مواجه هستیم که دولت خودش را از تمام ظرفیت‌هایی که دارد محروم و بازار را رها کرده است.

به اعتقاد پورابراهیمی مهمترین اقدام دولت باید به رسمیت شناختن بازار نیمه‌متشکلی باشد که در حال حاضر وجود دارد اما دولت آن را کتمان می‌کند.

در پایان این نشست، اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، بسته پیشنهادی خود را با محور جلوگیری از واردات و رویکردهای حمایت‌گرایی افراطی در اقتصاد که در بلند مدت به تولیدات صادرات‌گرا لطمه می‌زند، حمایت از تولید و صادرات دارای مزیت مطلق و محصولات ملی  که در زنجیره جهانی ارزش باعث کاهش ریسک اعمال تحریم‌ها در تجارت بین‌الملل می‌شود و اعمال سیاست‌های تشویقی با هدف حضور شرکت‌های غیرصادرات‌گرا در بازارهای جهانی به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارایه دادند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید