Iranian Agriculture News Agency

«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت»

جدیدترین مستند منوچهر طیاب آماده نمایش شد

جدیدترین مستند منوچهر طیاب آماده نمایش شد

«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» عنوان جدیدترین فیلم منوچهر طیاب مستندساز باسابقه‌ سینمای ایران است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و آماده نمایش شد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» مستندی از فعالیت‌های پیگیر باستان‌شناسی و پژوهشی «عطا حسن‌پور سکوند» در استان لرستان و تألیفات او در ده سال گذشته است.

منوچهر طیاب درباره‌ این مستند گفت: با توجه به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر باستان‌شناس جوانی چون عطا حسن‌پور، این فیلم مستند از نظر جمیع باستان‌شناسان و دوستداران فرهنگ کهن ایران، نه تنها جالب که سندی برای حفظ میراث فرهنگی ایران به ویژه لرستان و ناحیه زاگرس مرکزی محسوب می‌شود.

«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» مستندی گزارشی است که تولید آن یک سال به طول انجامیده و نسخه نهایی آن در مدت زمان 64 دقیقه آماده نمایش شده است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: منوچهر طیاب، فیلمبرداران: ارسطو مداحی‌گیوی و محمد فرزان‌منش، صدابردار: انوشیروان فاضل‌نژاد، صداگذار: سعید رضویان، تدوینگر: علیرضا رضویان، موسیقی: احمد پژمان و امیر نوروزی، انیماتور: مجتبی رضویان، نویسندگان گفتار متن: منوچهر طیاب و عطا حسن‌پور سکوند، گویندگان: محمد عبدالهی و عطا حسن‌پور سکوند، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت

منوچهر طیاب مستندساز مطرح سینمای ایران متولد ۱۳۱۶ (81 ساله) در تهران، دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و کارگردانی سینما، تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است.

ساخت بیش از 100 فیلم مستند از جمله سفال، ریتم، مسجد جامع اصفهان، چهلستون، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الهن، ایران سرزمین ادیان، معماری دوران صفوی، معماری اسلامی ایران، اصفهان هندسه‌ای در مقیاس انسانی،‌ معماری دوران‌های سلجوقی، ایلخانی و تیموری، وانگه روان‌جهان گله کرد، همراه باد در دل تنهایی کویر، دریای پارس، زاگرس، گاهواره تمدنی کهن، البرز، نقاشی ایرانی، پروازی دور بر بال‌های خیال، از مغرب به مشرق (سفر به سرزمین آفتاب) و دریافت جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی از جشنواره‌هایی چون برلین، وین و... از آثار و افتخارات او است.

این استاد رشته سینما در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک و عضو پیوسته فرهنگستان هنر تاکنون سرپرستی رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران را عهده‌دار بوده و در هیات داوران سازمان یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه کراکو در لهستان، جشنواره بین‌المللی سینمای مستند تورنتو در ایتالیا، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عضویت داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید