Iranian Agriculture News Agency

با هنرمندی هادی حمیدی هنرمند بزرگ آواز تالش برگزار می شود

«شب موسیقی تالشی» در فرهنگسرای نیاوران

«شب موسیقی تالشی» در فرهنگسرای نیاوران

مراسم بزرگداشت استاد هادی حمیدی و یادواره استاد قسمت خانی دوشنبه 11 تیرماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در این برنامه که «شب موسیقی تالشی» نام گرفته و به همت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و فرهنگ‎کده تالش برگزار می‎شود، گروه «کادوس» تالش به سرپرستی آرمین فریدی به روی صحنه می‎رود.

موسیقی تالش از بکرترین و پیچیده ترین موسیقی‎های قومی ایران است، قوم تالش در کرانه‎های «سپید رود» در استان گیلان و توالش تا رود «کورا» در جنوب جمهوری آذربایجان در کوه‎های تالش زندگی می‎کنند. دکتر آرمین فریدی پژوهشگر موسیقی نواحی در طی بیست سال پژوهش موسیقی تالشی را گردآوری و بیش از بیست سی دی و چند کتاب در این زمینه منتشر کرده است. به بهانه برگزاری «شب موسیقی تالشی» که به کوشش وی برگزار می‎شود گفت و گویی با او انجام دادیم.

آرمین فریدی هفت خوانی، سرپرست گروه موسیقی «کادوس» تالش و مدیر فرهنگ‎کده تالش در مورد تجلیل از استاد هادی حمیدی گفت: «استاد هادی حمیدی هنرمند بزرگ آواز تالش حقی عظیم بر گردن موسیقی تالش دارد، او با صدای منحصر به فردش محبوب قلب قوم تالش است و اگر چه به دلیل برخی بی مهری‎ها کم کار کرده، اما گزیده کار کرده و همیشه در اوج مانده و همکاری با بزرگانی همچون عبدالله ملت پرست، فریدون شهبازیان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد. بعید است کسی قطعه «عمق فاجعه» در اثر «آوای مهر» را شنیده باشد و حیران حزن و زیبایی صدای بی نظیر استاد هادی حمیدی نشده باشد. فرهنگ‎کده تالش در ادامه تجلیل از بزرگان فرهنگ و هنر تالش این بار با یاری بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و مدیر فرهنگ دوست و هنرمند این بنیاد، جناب سید عباس سجادی، قصد سپاسگزاری از استاد هادی حمیدی را دارد. در این برنامه همچنین چنگیز اقبالی تندیسی از استاد ساخته که رونمایی می‎شود.

وی درباره بخش دیگری از برنامه که به یادواره استاد قسمت خانی، از هنرمندان به نام منطقه تالش، اختصاص یافته، اشاره کرد و افزود: « صدای استاد خانی چپ کوک بود و ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی داشت.  ما موفق شدیم در زمان حیات ایشان آلبوم‌های تصویری «دویر آویر» و «آفتاو پرمه» و نیز «مشن مشن» را  از این هنرمند برجسته تالش منتشر کنیم.»

فریدی در ادامه گفت: «استاد قسمت خانی یکی از افتخارات خطه تالش است. جای گرفتن در  حلقه 36 استاد برتر موسیقی نواحی ایران در سال 1383، حضور در جشنواره  موسیقی فجر 1385، اجرا در جشنواره «آواهای روحانی زمین » فرانسه 1386 و کسب مقام نخست آواز نواحی ایران - جشنواره سراج خراسان 1387 و اجرا در جشنواره بزرگ فرهنگ ایران - بلاروس - 1390  از جمله توفیق‌های این هنرمند به شمار می‎رود و یادش همیشه نزد قوم تالش گرامی است.»

اعضای گروه موسیقی «کادوس» که به سرپرستی آرمین فریدی هفت خوانی در برنامه «شب موسیقی تالشی»  به روی صحنه می‎روند عبارتند از: آرمین فریدی هفت خوانی (نوازنده تمبوره و لله تالشی)، استاد هوشنگ حاجی بداغی (خواننده)، آسیه بخشی زاد (نوازنده دایره)

 «شب موسیقی تالشی» به همت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و فرهنگ‎کده تالش 11 تیرماه ساعت 19 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود و حضور در آن برای کلیه علاقمندان آزاد است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید