Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس کمسیون سلامت اتاق بازرگانی:

ثبات قیمت اقلام پزشکی شرکت‌ها را زیان‌ده می‌کند

هفته گذشته بود که لیست کامل کالاهای مشمول ارز سه گانه دولتی به تفکیک سه اولویت کالاهای اساسی، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای مصرفی از سوی دولت منتشر شد. بر اساس این لیست برخی از مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در اولویت دوم قرار گرفت بار دیگر اعتراض وارد کننده گان را به همراه داشت. نایب رئیس کمسیون بهداشت سلامت اتاق بازرگانی تهران می گوید اگر روند قیمت گذاری روی دارو و تجهیزات پزشکی ادامه پیدا کند به زودی بسیاری از شرکت های دارویی ورشکسته خواهند شد.

ثبات قیمت اقلام پزشکی شرکت‌ها را زیان‌ده می‌کند

ناصر ریاحی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: در اعلام لیست جدید به هیچکدام از اعتراضات ما رسیدگی نشده است. اعتراض اصلی ما این است که وقتی برای وارد کردن تجهیزات ارز مبادلاتی تعلق نمی گیرد چرا وزارت بهداشت اصرار دارد که این اقلام را قیمت گذاری کند. در شرایط فعلی که قیمت ارز با این نوسان پیش می رود ما مجبوریم ارز را با قیمت آزاد از بخریم و از سوی دیگر با همان قیمت ثبت شده به بازار عرضه کنیم. این باعث شده بسیاری از شرکت های دارویی زیان ده شوند.

ریاحی در ادامه توضیح میدهد: در مورد دارو هم اعتراض ما اصلی این است که چرا از سال 96 تاکنون اصلاح قیمت صورت نگرفته است. از طرفی وزارت بهداشت با شرکت های دارویی تسویه حساب نمی کند. در بهترین حالت وزارت بهداشت یک سال پس از واردات دارو پول را به ما پرداخت می کند.

او درباره شرایط فعلی بازار ایران از نظر تجهیزات می گوید: فعلا نیازی به وراد کردن تجهیزات ضروری نداریم. تا حد زیادی تجهیزات در بازار موجود است مگر اینکه دستگاه تازه ای ساخته شده باشد که قصد وارد کردن ان را داشته باشیم. داروها و مواد اولیه آن هم هر سه ماه یکبار باید وارد شود چون اینها تاریخ مصرف دارد و واردات یکجا دردی از ما دوا نمی کند.

نایب رئیس کمسیون بهداشت سلامت اتاق بازرگانی تهران در توضیح مشکلی که بازار سلامت ایران با آن درگیر است می گوید: تلاش ما این است تا دخالت دولت در این زمینه کمتر شود. بخش خصوصی می تواند این موضوع را مدیریت کند طوری که در کشور کمبودی حس نشود. از طرفی  فرمول افزایش قیمت در اتحادیه وجود دارد و کسی نمی تواند خود سر دارو و تجهیزات را گران تر بفروشد.

ریاحی در پایان می گوید: تلاش ما بر این نیست که وزارت بهداشت قیمت را افزایش دهد. ما می گوییم قیمت به حالت منطقی برسد. بازار سلامت ویژگی های خاص خودش را دارد. ما در بدترین شرایط هم دارو و تجهیزات مورد نیاز  را وارد می‌کنیم و از این جهت نگرانی وجود ندارد. شغل ما با جان مردم سر و کار دارد و نمی شود واردات این بخش متوقف یا دچار مشکل شود. از طرفی اگر حمایت از این بخش بیشتر باشد با هرنوع تحریمی هم در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید