Iranian Agriculture News Agency

فقط حرف زدیم و عمل نکردیم

فقط حرف زدیم و عمل نکردیم

مرعشی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما باید تعریف جدیدی از حاکمیت و حقوق مردم بدهیم و در راستای به رسمیت شناختن توانایی انسان‌ها در ایجاد یک سیستم اداری چابک و ایجاد سیستم ضد فساد حرکت کنیم. خیلی کارهای مهم‌تری داریم که بر توسعه عدالت مقدم است. تا زمانی که یک سیستم اداری درست را در ایران مستقر نکنیم و سیستم‌ها را مدرن نکنیم، نمی‌توانیم امید داشته باشیم که عدالت مستقر شود.

حسین مرعشی گفت: من فکر می‌کنم صحبت کردن در مورد عدالت برای مردم الان هیچ جذابیتی ندارد. ما از بس حرف‌هایی زدیم و عمل نکردیم مردم را خسته کرده‌ایم.

حسین مرعشی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب با روزنامه اعتماد گفتگویی انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید.

دی ماه اعتراضاتی را شاهد بودیم که بخش مهمی از آن به دلیل مشکلات معیشتی بود. آیا اصلاح‌طلبان در سال ١٤٠٠ لازم است که دوباره عدالت‌خواهی را در برنامه‌های‌شان بگنجانند؟

من فکر می‌کنم صحبت کردن در مورد عدالت برای مردم الان هیچ جذابیتی ندارد. ما از بس حرف‌هایی زدیم و عمل نکردیم مردم را خسته کرده‌ایم. ما باید تعریف جدیدی از حاکمیت و حقوق مردم بدهیم و در راستای به رسمیت شناختن توانایی انسان‌ها در ایجاد یک سیستم اداری چابک و ایجاد سیستم ضد فساد حرکت کنیم. خیلی کارهای مهم‌تری داریم که بر توسعه عدالت مقدم است. تا زمانی که یک سیستم اداری درست را در ایران مستقر نکنیم و سیستم‌ها را مدرن نکنیم، نمی‌توانیم امید داشته باشیم که عدالت مستقر شود. عدالت با شعار محقق نمی‌شود؛ عدالت با برنامه‌های مناسب مستقر می‌شود. ما نیاز داریم که ایران را یک بار دیگر مدرن کنیم؛ هم سیاست‌ها، ابزارها و هم روش‌ها و آرمان‌ها.

از نظر شما این عدالتی که با شعار محقق نمی‌شود، با چه سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی می‌تواند پیاده شود؟

من فکر می‌کنم نظام اداری مناسب، سیستم آموزشی خوب، نگاه واقعی به منابع انسانی، جلوگیری از رانت‌های قانونی اقتصادی و اطلاعاتی مختلف می‌تواند کارساز باشد.

عدالت با تعریف دهه ٦٠ دیگر جوابگو نیست؟

هیچ چیز دیگر با تعریف دهه ٦٠ جواب نمی‌دهد.

اشاره کردید سیاست‌های حمایتی اصولا باعث کاهش رقابت در جامعه می‌شود. به نظر شما رایگان کردن آموزش به‌خصوص برای طبقه ضعیف هم سیاست غلطی است؟ در مورد بهداشت و درمان نباید خدمات دولتی را افزایش داد؟

نه. مساله آموزش خیلی مهم است. دسترسی همه به حداقل سطح آموزش به نظر من به گسترش عدالت کمک می‌کند. درمان و بهداشت و دسترسی به شغل مناسب و گسترش سهام مالکیت‌های صنعتی خیلی تعیین‌کننده است. ما باید سعی کنیم هرچه بیشتر قاعده مالکیت صنعتی پیشرفته را در ایران گسترش بدهیم. مردم باید سهامدار موسسات اقتصادی خوب باشند. هرچه بتوانیم سهامی عام را گسترش دهیم و مردم را به سهامدار شدن در موسسات اقتصادی سودآور تشویق کنیم و مردم را به آینده‌نگری در زندگی‌شان و پس‌انداز تشویق کنیم، بسیار خوب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید