Iranian Agriculture News Agency

تبعات خروج ایران از برجام در گفت‌وگوی ایانا با داود هرمیداس

نباید از برجام خارج شویم

تنش نظامی با خروج ایران از برجام آغاز می‌شود

داود هرمیداس باوند: در صورتی‌که ایران از برجام خارج شود، همانطور که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند؛ برنامه حمله به ایران مد نظر قرارخواهد گرفت و تحریم‌های سنگین‌تری اعمال خواهد شد.

نباید از برجام خارج شویم

در حالی برخی‌ معتقدند که برجام برای ایران منفعتی نداشته و باید از آن خارج شویم که داود هرمیداس باوند، دیپلمات و استاد  حقوق بین‌الملل معتقد است که خروج ایران از برجام تبعات سنگینی دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایانا، این گفته‌ها در حالی است که اخیرا، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفته است که انتظار ایران به سر آمده و احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد.

علی اکبرصالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صالحی نیز به‌تازگی اعلام کرده است که چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است.

برخی از نمایندگان مجلس نیز از جمله محمدعلی ‌پورمختار، معتقدند که ایران باید از برجام خارج شود و فعالیت هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

با این حال، پرسشی که مطرح می‌‌شود این است که اصلا می‌توانیم از برجام خارج شویم و در صورت خروج از برجام، ایران با چه چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

داود هرمیداس باوند،‌ استاد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا، با بیا‌ن‌اینکه باید در اینباره محتاط‌ ‌‌‌ترباشیم، درباره حضور کشورهای اروپایی در برجام و تداوم همکاری با ایران می‌گوید؛‌ با توجه به خط‌ ‌‌‌‌‌‌و‌ نشان‌هایی که آمریکا برای خارجی‌ها کشیده هر شرکت و دولتی که بخواهد از آن سرپیچی کند، قادر نخواهد بود تعاملات گسترده در آمریکا داشته باشد برای همین هم این کشورها برای تداوم همکاری با ایران ریسک نمی‌کنند و عقب‌نشینی خواهند کرد.

به گفته او؛‌ در صورتی‌که ایران از برجام خارج شود، همانطور که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند؛ برنامه حمله به ایران مد نظر قرارخواهد گرفت و تحریم‌های سنگین‌تری اعمال خواهد شد.

او اضافه می‌کند: علاوه براین، اما خروج ایران از برجام یعنی آزادی عمل برای غنی‌کردن اورانیوم در سطحی که مایل است. ضمن‌اینکه این موضوع بهانه‌ای برای موضع‌گیری جدید اروپائیان می‌شود تا آنها هم از برجام خارج شوند و در این صورت آمریکایی‌ها با شدت عمل بیشتری وارد شوند.

به گفته هرمیداس باوند، آمریکایی‌ها تحریم‌های سنگینی که در تاریخ بی‌نظیر بوده است را در پیش گرفته‌اند، که یکی از آنها تعهد ایران به عدم دسترسی به فناوری هسته‌ای دائمی باشد نه 15 یا 25 سال، دیگر این‌که در تکنولوژی هسته‌ای تعریف مجددی را آغاز کنند که سیستم موشکی به خصوص موشک‌های قارهپیما را با تکنولوژی هسته‌ای مرتبط کنند و مساله دیگر نیز هم عدم دخالت در کشورهای منطقه و عدم حمایت از تروریسم بین‌الملل است. بنابراین از نظر موقعیت زمانی، خروج از برجام مساعد نیست.

او اضافه می‌کند؛ استدلال‌ها از برجام این بود که تحریم‌ها برداشته شود اما حالا تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف آمریکا قرار است اعمال شود. علاوه براین؛ خارجی‌ها حتی اروپائی‌ها به‌دلیل خط و نشان‌های آمریکا ریسک ادامه همکاری با ایران را نمی‌کنند. این درحالی است که برخی‌ خارجی‌ها حتی قراردادهایشان را با ایران متوقف کرده‌اند. بنابراین در وضعیت نامطوبی هستیم  و خروج ایران از برجام مشکلات را افزایش می‌دهد.

این استاد حقوق بین‌الملل این را هم می‌گوید که استدلال ایران از توافق برجام برداشته شدن تحریم‌ها بود بنابراین با خروج ایران از برجام فلسفه وجودی آن منتفی است اما خروج از برجام بهانه‌ای برای ورود فعالیت‌های گسترده و سنگین‌تر آمریکا خواهد بود. ضمن‌اینکه براساس یکی از ماده‌های 12 بندی آمریکا مبنی براینکه ‌ایران متعهد می‌شود که هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی نداشته باشد، این بند شدیدتر اعمال می‌شود.

او با بیان‌اینکه با خروج ایران از برجام،‌قطعا شرایط بدتر می‌شود، می‌گوید؛ ایران باید با اتحادیه اروپا متعهد باشد. اروپا پیشنهاد کرده بود نهاد مالی و بانکی ایجاد شود تا تعاملاتی در آمریکا نداشته باشد و تحریم‌های یک‌جانبه و مضاعف اثرگذار نباشد. بنابراین بانک  اروپایی در ایران باید وارد فعالیت سرمایه‌گذاری شود.این درحالی است که این بانک هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

به گفته او، اما اگر نهاد جدیدی بین ایران و اروپا ایجاد شود که تعاملات تجاری در آمریکا نداشته باشد  قطعا آنها آزادانه‌تر می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و تکنولوژی را منتقل کند و هر آنچه خواست ایران است را انجام دهند.

داود هرمیداسباوند این را هم گفت که به‌نظر می‌رسد در شرایط موجود مصلحت نیست ایران از برجام خارج شود و باید احتیاط به خرج دهد. تا ببینیم اقدامات اروپایی‌ها چه می‌شود.

او درباره جایگزینی کشورها نیز توضیح داد؛ در شرایط فعلی تمامی کشورها با آمریکا هستند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید