Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم شازند:

تعرفه بازی عراقی‌ها برای محصولات ایران

ایانا- اقتصاد: تعرفه بالای واردات عراق توان رقابت را از کشور ما خواهد گرفت‌، با تعرفه وضع شده کنونی‌، بازار مصرف عراق را به کشور ترکیه تحویل خواهیم داد.

تعرفه بازی عراقی‌ها برای محصولات ایران

بعد از تغییر و تحولاتی که بعد از سال 2003 در مناسبات ارتباطی ایران و عراق ایجاد شد، عراق به یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی ایران تبدیل شد و در این راستا کارشناسان چشم‌‌انداز روشنی از توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق پیش‌‌بینی می‌کردند. قرار بود این همسایه غربی جز سه کشور اول برای صادرات کالاهای ایرانی باشد، اما اینچنین نشد. به خصوص در ماه‌های اخیر که برخی تحرکات حقوقی بر سر محدودسازی صادرات محصولات ایرانی به عراق باعث شده تا این پرسش کلیدی در میان فعالان اقتصادی و صادراتی کشور به ‌وجود آید که چشم‌‌انداز روابط اقتصادی ایران و عراق بر اساس چه رویکردی  ادامه خواهد یافت؟

البته علاوه بر تعرفه‌های ترجیحی این کشور‌، از مشکلات  دیگر صادرات به عراق انتقال کالا از  برخی مرزها به شکل ترانشیپمنت (تخلیه بار کامیون‌‌ها در نقطه صفر مرزی از کامیونی به کامیون دیگر) است که مشکلات دیگری را به‌ دنبال داشته و در نهایت منجر به چرخه صادرات معیوب خواهد شد.

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس در خصوص تعرفه ترجیحی عراق برای ایران به رفتار دوگانه مقامات عراقی اشاره کرد و به خبرنگار اقتصادی ایانا توضیح داد: در حال حاضر کشور عراق نیازمند برخی از کالاها است و نیاز خود را با واردات تامین می‌کند. عراقی‌ها باید کیفیت محصولات وارداتی را کنترل کنند و صرفا تعرفه‌های مختلف برای کشورها وضع نکنند.

نماینده مردم شازند با بیان اینکه تعرفه بالای واردات عراق توان رقابت را از کشور ما خواهد گرفت‌، گفت: با تعرفه وضع شده کنونی‌، بازار مصرف عراق را به کشور ترکیه تحویل خواهیم داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور ما خدمات زیادی برای مردم و دولت عراق انجام داده است‌، افزود: این رفتار توسط عراقی‌ها توجیه‌ناپذیر است.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه عراق جزو کشورهای هدف است و محصولات ما با ذائقه مردم این کشور  نسبتا هم‌خوانی دارد، افزود: رایزنی‌های دیپلماسی فعال برای حل این مشکل لازم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید