Iranian Agriculture News Agency

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت عنوان کرد:

جشنواره سلامت، فرصتی برای ترویج سینمای بدون دخانیات

جشنواره سلامت، فرصتی برای ترویج سینمای بدون دخانیات

بهزاد ولی‌زاده در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رویکرد سومین جشنواره فیلم سلامت گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی بسیار مناسب برای ترویج فرهنگ سینمای بدون دخانیات است.

به گزارش ایانا،رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در خصوص وضعیت استعمال دخانیات در ایران و کشورهای در حال توسعه به ستاد خبری جشنواره گفت: سازمان جهانی بهداشت سال‌هاست در ارتباط با توسعه صنایع دخانی و افزایش مصرف دخانیات، اعلام نگرانی می‌کند. در همین راستا از حدود 20 سال پیش اقدام به تدوین یک معاهده بین‌المللی کرده است و طبق این معاهده، کشورها ملزم هستند از اقداماتی که منجر به اپیدمی شدن مصرفی دخانیات می‌شود پرهیز کنند و جلوی تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که صنایع دخانی برای افزایش مصرف در کشورها انجام می‌دهند، بگیرند.

او افزود: در حال حاضر صنایع دخانی به کشورهای در حال توسعه، به بهانه‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و مسائل اقتصادی هجوم آورده‌اند. به کشورهایی نظیر ایران وارد شده‌اند و دائم تلاش می‌کنند که از بازار بکری که در این کشورها وجود دارد - پایین بودن نرخ مصرف دخانیات بین جوانان و بانوان- استفاده کنند و مشتریان دائم و بلندمدتی برای خود داشته باشند.

ولی‌زاده با بیان اینکه جوانان از یکسری کاراکترها و شخصیت‌های بین‌المللی و ملی الگوبرداری می‌کنند، ادامه داد: صنایع دخانی با استفاده از تاکتیک‌های مختلف، سعی می‌کنند از طریق شخصیت‌های بین‌المللی و ملی مصرف دخانیات را ترویج دهند و آن را تبدیل به یک قاعده رایج اجتماعی کنند. سازمان جهانی بهداشت امسال را به موضوع «بیماری‌های قلبی ناشی از مصرف دخانیات» نامگذاری کرد و ما هم در کشورمان به خاطر مشکلات و معضلاتی که در خصوص افزایش مصرف قلیان داشتیم، «قلیان، سمی علیه سلامت خانواده» را به عنوان شعار ملی انتخاب کردیم. همچنین تلاش کردیم که از این فرصت رسانه‌ای استفاده کنیم و بتوانیم مردم را نسبت به تبعات مصرف دخانیات بیشتر آگاه کنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به اختصاص جایزه ویژه جشنواره سلامت به موضوع دخانیات عنوان کرد: برگزاری جشنواره سلامت فرصت بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ سینمای بدون دخانیات است. تحقیقات نشان داده که متأسفانه میزان مصرف دخانیات میان هنرپیشگان در سریال‌ها و فیلم‌های داخلی، سالانه رو به افزایش است. این مسئله باعث نگرانی بخش سلامت شده است، کشور ما یکی از کشورهایی است که ممنوعیت کامل تبلیغات دخانیات را اجرا می‌کند و در این حوزه در سازمان جهانی بهداشت و بین کشورها شناخته شده‌ایم؛ اگر شاهد نمایش مصرف دخانیات در تولیدات داخلی خودمان باشیم وجهه ما در سطح بین‌المللی افت می‌کند و غیر از آن که تأثیرات ناگواری را روی قشر جوانان و نوجوانان ما – در جهت الگوپذیری- می‌گذارد، در حوزه بین‌الملل هم دچار مشکل خواهیم شد.

او تاکید کرد: اختصاص جایزه ویژه جشنواره سلامت به بحث دخانیات، ایده بسیار خوبی است که در این دوره جشنواره مطرح شده و ما از این مسئله بسیار استقبال می‌کنیم. امیدوارم که با ترویج چنین مناسبت‌هایی با همراهی هنرمندان، تولیدکنندگان و هنرپیشگان خوب و محبوب ما، شاهد آثاری باشیم که در آنها کمتر از دخانیات استفاده می‌شود. از نظر قانونی و طبق ماده 3 قانون، هر گونه تبلیغ، تشویق و تحریک مردم به استعمال دخانیات ممنوع است، بنابراین ما می‌توانیم طبق قانون علیه کسانی که دخانیات را ترویج و تبلیغ می‌کنند اقدام کنیم. اما اگر بتوانیم با یک تفاهم و همدلی به این موضوع برسیم، این رویکرد می‌تواند روی جوانان تاثیر بگذارد و بسیار ارزشمند است..

ولی زاده با اشاره به افزایش سیر مصرف دخانیات در فیلم ها و سریال‌ها، یادآور شد: تحقیقات مرکز تحقیقات و پیشگیری از استعمال دخانیات نشان داده متاسفانه سیر افزایش مصرف دخانیات در فیلم‌های تولید شده از دهه 60 تاکنون چندین برابر شده است. این طبیعی است که تاثیر خودش را روی مخاطبین می‌گذارد. هر چند که ادعا بر این است که افرادی که در فیلم‌ها و سریال‌های خانگی و ... دخانیات مصرف می‌کنند، غالبا دارای نقش‌های منفی هستند ولی ما اعتقاد داریم که این نمی‌تواند دلیلی قانع کننده باشد که ما دخانیات را در فیلم‌ها و سریال‌های خود نشان دهیم. بسیاری از افراد ممکن است طرفدار شخصیت‌های منفی یا ضدقهرمان‌ها باشند و این دلیل نمی‌شود! تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داده که نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند تاثیر زیادی روی قشر جوان برای الگوپذیری و شروع مصرف دخانیات داشته باشد که حتما باید کنترل شود.

فردا 26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.جایزه ویژه دبیر سومین جشنـواره فیلم سلامت برای فیلم «عاری از دخانیات»، به بهترین فیلم با این رویکرد اهدا خواهد شد.این جشنواره با رویکرد «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» به دبیری دکتر محمد کیاسالار، شهریور ماه ۹۷ برگزار می‌شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید