Iranian Agriculture News Agency

متقاضیان ارز در لیست انتظار

اسکناس دلار در بازار دیده نمی‌شود

ایانا- اقتصاد: با وجود اعلام دولت مبنی بر آزاد بودن توافقی خرید و فروش توافقی ارز اما تا این لحظه هیچ ابلاغی در مورد نحوه خرید یا شمولیت (موضوعات تحت پوشش) این قانون به صرافی‌ها نشده است.

اسکناس دلار در بازار دیده نمی‌شود

پس از تجمع کسبه علاءالدین و چهارسو، اخباری مبنی بر آزاد شدن معامله توافقی دلار در صرافی‌ها به گوش می‌رسد. خبر معامله توافقی ارز در بازار، قیمت ارزها از جمله یورو و پوند را تا حدودی کاهش داد اما بازارهای موازی مانند طلا و سهام همچنان به رشد خود ادامه دادند، هر چند رشد این بازارها نسبت به روزهای گذشته آهنگ کندتری داشته است.

روند نزولی بازار ارز تا ساعات میانی روز ادامه داشت اما فعالان بازار این حالت را تا حدودی موقت می‌دانند. در این باره یکی از صرافان چهارراه استانبول به خبرنگار اقتصادی ایانا گفت:«با وجود اعلام دولت مبنی بر آزاد بودن توافقی خرید و فروش ارز اما تا این لحظه هیچ ابلاغی در مورد نحوه خرید یا شمولیت (موضوعات تحت پوشش) این قانون به صرافی‌ها نشده است.»

او یادآوری کرد که موضوع گوشی‌های خریداری شده با ارز 4200 تومانی و فروش به قیمت ارز آزاد نشان می‌دهد که وجود هر سامانه‌ای هم برای کنترل قیمت ارز و پیامدهای آن خیلی قابل کنترل نیست و اعلام معامله توافقی ارز دیرهنگام است، آن هم در حالی که نرخ دلار به حدود هشت هزار تومان و یورو به حدود  9 هزار تومان رسیده است.  

این فعال ارزی در چهارراه استانبول درباره وضعیت معامله ارز در بازار هم می‌گوید: ارز موجود در برخی از صرافی‌های خاص که متعلق به بانک‌هاست عرضه می‌شود و عرضه آزاد یا حتی توافقی هم وجود ندارد و متقاضیان برای درخواست ارز در لیست انتظار صرافی می‌مانند. این موضوع نشان می‌دهد که عرضه فیزیکی ارز هم محدودیت وجود دارد و اسکناس دلار یا یورو وجود ندارد.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که امروز خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه بخشی از بازار بزرگ تهران نیز برای اعتراض به کمبود ارز و افزایش قیمت لحظه‌ای آن دست از کار کشیده و کرکره برخی از واحدهای صنفی تا نیمه پایین کشیده شده است./ 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید