Iranian Agriculture News Agency

رییس کل بانک مرکزی:

بازار ثانویه ارز شکل می گیرد

ایانا- اقتصاد: در این بازار صادرکنندگان خُرد غیرنفتی می‌توانند برای تامین ارز کالاهای گروه سوم، ارز خود را عرضه کنند.

بازار ثانویه ارز شکل می گیرد

بازار ثانویه، برای تامین ارز کالاهای گروه سوم، شکل می‌گیرد. این خبر را رئیس کل بانک مرکزی داد و با اشاره به اینکه در حقیقت بازار ثانویه ای در کنار بازار اصلی شکل می گیرد، گفت: در این بازار صادرکنندگان خُرد غیرنفتی می‌توانند برای تامین ارز کالاهای گروه سوم، ارز خود را عرضه کنند.

ولی اله سیف با اشاره به تقسیم شدن کالاهای وارداتی به سه گروه توضیح داد که گروه اول کالاهای اساسی و حیاتی برای کشور هستند که ارزاق عمومی مردم و دارو را در برمی‌گیرند. ارز مورد نیاز این گروه از محل فروش نفت با ارز رسمی توسط بانک مرکزی تامین می‌شود. همچنین در گروه دوم کالاهای ضروری قرار دارند که ارز مورد نیاز برای آنها از محل 80 درصد صادرات غیرنفتی و از محل سامانه نیما تامین خواهد شد.

او در باره نرخ مبنا برای واردات کالاهای گروه دوم، یادآوری کرد که مبنا همان نرخ ارز رسمی است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از مباحث جدی این روزها در بازار، قیمت کالاهایی است که با ارز 4200 تومانی وارد شده اما گران‌تر نرخ‌گذاری می‌شوند، گفت: بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها و شفاف‌سازی در بازار، قرار است ارزهایی که با مبنای 4200 تومان به واردکنندگان تخصیص داده را در سامانه‌ای به اطلاع عموم برساند تا امکان نظارت بر بازار توسط نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات نظارت وجود داشته باشد.

سیف با یادآوری اینکه در اولویت سوم، کالاهایی هستند که از محل 20 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی - عمدتا شامل صادرکنندگان خُرد و بخش خصوصی - انجام می شود، تاکید کرد که قرار است این کار با نرخ توافقی باشد. همچنین در گروه چهارم هم کالاهای ممنوع الورود قرار دارند.

پدیدآورنده:پرستو سرمدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید