Iranian Agriculture News Agency

شاهد احمدلو در گفت وگو با ایانا:

سرمایه گذاری موثر و جدی چرخ سینمای کودک و نوجوان را روغن کاری می کند

تنها سینماست که می تواند در ذهن کودکان و نوجوانان ابرقهرمان بسازد

سرمایه گذاری موثر و جدی چرخ سینمای کودک و نوجوان را روغن کاری می کند

شاهد احمدلو گفت: اگر سازمان ها و نهادهای دولتی برای سینمای کودک سرمایه گذاری کنند، مطمئن باشید چرخ این کارخانه حتما به کار می افتد.

شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره راهکارهای راضی کردن کودکان و نوجوانان امروز از سینما، به خبرنگار فرهنگ و هنر ایانا گفت: امروز راضی نگه داشتن مخاطبان کودک و نوجوان به دلیل تعدد رسانه ها با دهه 60 متفاوت است. سلیقه و خاستگاه مخاطب کودک و نوجوان را باید بر اساس مولفه های روز دنیا بسنجیم و همگام با سینمای امروز دنیا پیش برویم.

بازیگر فیلم «سرب» در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به رونق این سینما کمک کرده است یا نه، عنوان کرد: این جشنواره از حمایت های فرهنگی این گونه سینمایی است، اما همه آن نیست. قبل از داشتن جشنواره باید فیلم های مربوط به حوزه کودک و نوجوان ساخته شود.می توان بخشی از هزینه های جشنواره را صرف ساخت فیلم های کودک و نوجوان کرد. در دهه 60 این نگاه ویژه زیاد وجود داشت. در حال حاضر علی رغم وجود سرمایه، میل به تولید فیلم هایی برای کودکان نادیده گرفته می شود. این نادیده گرفتن بیشتر به دلیل ریسک های سرمایه گذاری است که در این حرفه وجود دارد.

بازیگر فیلم «دندان مار» خاطرنشان کرد: باید در زمینه سینمای کودک و نوجوان سرمایه گذاری صورت گیرد و بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند در این زمینه فعالیت بیشتری کنند. این نهادها نباید صرفا فیلم هایی بسازند که سال هاست کلیشه شده و باید به تنوع قالب در فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان برسیم.

او در پاسخ به اینکه باید بر کدامیک از فیلم های «درباره کودک» و «برای کودک» تمرکز کرد، گفت: به نظرم بیشتر مهم این است که فیلم هایی ویژه کودکان و نوجوانان ساخته شود که هدفشان کشاندن مخاطبان کودک و نوجوان به سینما باشد. فرقی نمی کند این آثار «برای کودک» یا «درباره کودک» باشند.

کارگردان سریال «سه دونگ سه دونگ» ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف سینمای کودک و نوجوان سرگرمی است. بچه ها دوست دارند بیشتر سرگرم شوند تا اینکه نصیحت بشنوند. تلویزیون تا سطحی به مسائل تربیتی آن ها توجه دارد،اما معمولا سرگرم کننده بودن فیلم ها باعث افزایش مخاطبان و میل به ساخت این نوع آثار می شود.

بازیگر فیلم «چاووش» درباره چگونگی پیوند ادبیات ملی با سینمای کودک نیز توضیح داد: باید ببینیم دنیا در این رابطه چه کاری انجام می دهد و استودیوها و کمپانی های بزرگ فیلمسازی مثل «پیکسار» و«والت دیزنی» چطور اهداف خود را در قالب سرگرمی به بچه ها یاد می دهند؟! ما آموزه های گوناگونی برای فرهنگسازی و تاریخ سازی داریم. اگر سازمان ها و نهادهای دولتی همان طور که بر کارهای دفاع مقدس و تاریخی سرمایه گذاری می کنند، از سینمای کودک نیز حمایت کنند، مطمئن باشید چرخ زنگ زده این کارخانه حتما روغن کاری خواهد شد.

احمدلو با بیان اینکه بضاعت سینمای کودک بسیار زیاد است،عنوان کرد:دلیل اینکه بچه های دهه 80 و 90 مثل دهه 50 نیستند، این است که سینما به آنان اهمیت نداده و بی محلی کرده است. به همین دلیل بچه ها به سمت دنیای مجازی یا اینترنت نامحدود می روند.

این بازیگر و کارگردان گفت: در دوره جنگ، تنها سینمای کودک و نوجوان بود که به بچه ها روحیه می داد و مشخص نیست اکنون چرا اثری از قهرمان و پهلوان نمی بینیم. تنها سینماست که می تواند در ذهن کودکان و نوجوانان ابرقهرمان بسازد.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید