Iranian Agriculture News Agency

واکنش به خبر ایانا:

«عشقولانس» گرفتار پروسه عجیبی در اکران شد

نویسنده و کارگردان فیلم «عشقولانس» که اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده، فروش متوسط این فیلم را در زمان اکران ناشی از درگیری با شرایط پیچیده ای دانست.

«عشقولانس» گرفتار پروسه عجیبی در اکران شد

محسن ماهینی به خبرنگار فرهنگ و هنر ایانا گفت: در خبری که اخیرا در خبرگزاری ایانا منتشر شد،دیدم فروش سال گذشته این فیلم را چیزی شبیه به شکست عنوان کرده بودند.این در حالی است که من قضیه را عکس  می دانم و حتی تنها روزنامه رسمی سینمای ایران «بانی فیلم» در تاریخ  ۲۵بهمن ۹۶ فروش این فیلم را با کمترین میزان تبلیغات و سکوت خبری، ایده آل توصیف کرده بود، بنابراین   لازم است توضیحاتی در این باره بدهم.«عشقولانس» زمستان سال گذشته در شرایطی اکران شد که تمرکز بیشتر سینمارو ها،خبرگزاری ها و خبرنگاران و منتقدان و مسئولان روی جشنواره فیلم فجر بود و اصطلاحا بدترین زمان اکران یک فیلم به ما داده شد در حالی که مضاف بر آن اکران فیلم همزمان شد با ناآرامی های سال گذشته که کمتر کسی به سینما می رفت و ...

او افزود: در حالی که معمولا از دو-سه هفته قبل تکلیف اکران فیلم مشخص و فرصت فعالیت تبلیغاتی و جذب  اسپانسر  و پخش آنونس فیلم در سینماها برای تبلیغات مهیاست به ما چند روز قبل گفته شد که فیلم شما اکران خواهد شد.در بدترین شرایط اکران  بدون تبلیغ،اسپانسر،بدون گروه تبلیغاتی فضای مجازی که امروز از مهمترین ارکان تبلیغ است، در  کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه فیلم  را به اکران رساندیم.حتی فیلترینگ در آن روزها به شدت دست ما را برای هر نوع تبلیغی بسته بود. ضمن اینکه حتی شهرداری یک متر مربع  از تابلو های تبلیغاتی حمایتی خود را به ما ارائه نداد؛ در صورتی که خیلی از فیلمها از این امکانات بهره مند بودند.

این کارگردان ادامه داد: اما اصولا سینمای ما فضای پیچیده ای دارد؛ اگر به جایی تعلق و وابستگی نداشته باشید،کار کردن و شرایط اکران برایتان بشدت دشوار خواهد شد. جالب است بدانید سر اکران «عشقولانس» خیلی ها همان روز اول که فقط آنونس و پوستر فیلم ارائه شد،حتی بدون دیدن فیلم و قبل از اکران به شدت علیه آن  موضع گرفتند و به آن تاختند و در فضای مجازی فضاسازی کردند.می دانید وقتی فضا علیه شما شود، دیگر عادی سازی آن بسیار سخت است. برخی ها که  نمی خواستند این فیلم بفروشد، همان روز قبل اکران  با کامنت گذاری در فضای مجازی و  جوسازی باعث شدند که بسیاری از بازیگران و عوامل تاثیرگذار فیلم  وارد فضای حمایت از فیلم نشوند. به گونه ای که اغلب عوامل در اکران های مردمی حضور نیافتند. همان گروه  تا مدتها از هیچ کاری علیه فیلم  دریغ نکردند تا این که نزدیک شدن فروش فیلم به نیم میلیارد و سپس یک میلیارد بازی را به لطف الهی از دستشان ربود.

او گفت: به نظرم اگر اطلاعات درستی نسبت به مضمون این فیلم که یک کار ساختارشکنانه ترکیبی  کمدی عرفانی روانشناختی و اخلاقی بود، ارائه می شد و فرصت معرفی فیلم و پخش آنونس کامل در سینماها در اختیار ما قرار می گرفت و به آنونس نصف کاره  و عکسها اکتفا نمی شد،این حجم از تبلیغات علیه فیلم شکل نمی گرفت. مشخص است هر فیلم  ساختار شکنانه  و خلاف عرف حال حاضر سینما برای جا افتادن نیاز به معرفی و گذشت زمان دارد.

این کارگردان در پایان به خبرنگار ایانا گفت: با تمام این تفاسیر، اگر به جدول فروش فیلم های سال ۹۶ نگاه کنید، این فیلم در بین حدود ۸۰فیلم در یک سوم بالای جدول قرار دارد و با توجه به این که در دوسوم پایین جدول  فیلم های بسیار خوب و حتی گاه پر  بازیگر و طنز  و با کارگردانان به نام و شناخته شده ای وجود دارد که با داشتن  زمان  مناسب و تبلیغات مناسب فروش کمتری داشته اند، برای عشقولانس که اولین ساخته من بود ، فروش حدود دو میلیاردی فیلم  که فقط به یاری الهی حاصل شد ،دستاورد کمی نبود و برخی از مخالفان فیلم «عشقولانس» را نیز به تعجب واداشت. البته  گذشت زمان مسائل دیگری را نیز تبیین خواهد کرد.

یادآور می شود؛فیلم سینمایی کمدی «عشقولانس» از شنبه گذشته وارد شبکه نمایش خانگی شد. در «عشقولانس» به نویسندگی و کارگردانی محسن ماهینی و تهیه کنندگی عبدا… باکیده ،بازیگرانی چون اکبر عبدی،علی صادقی، بهاره افشاری، سحر قریشی،نیما شاهرخ شاهی،لعیا زنگنه،محسن افشانی ،چنگیز وثوقی، شیرین بینا، فریبا متخصص، فریبا کوثری و محمد علی‌محمدی حضور داشته اند.

این فیلم نگاهی کمدی به روابط بین زن و مرد و مشکلات آن دارد و در خلاصه داستان آن آمده است : «امان از دست این آژانس های همسر یابی ...!».

محسن ماهینی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید