Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم اصفهان:

انتشار گردوغبار سمی گاوخونی تا شعاع 400 کیلومتری

وزارت نیرو حقابه گاوخونی را نداد

نماینده مردم اصفهان مجلس شورای اسلامی از تخصیص نیافتن حقابه تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو انتقاد کرد.

انتشار گردوغبار سمی گاوخونی تا شعاع 400 کیلومتری

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه محیط‌زیست ایانا گفت: 12 سال است که به خاطر برداشت بی‌رویه از رودخانه زاینده‌رود، حقابه سالانه به تالاب گاوخونی نمی‌رسد.

حقابه محیط زیست و کشاورزی صرف صنعت می‌شود

حیدرعلی عابدی افزود: نابودی کشاورزی در شرق اصفهان از دیگر تبعات نادیده گرفتن مصوبات شورای عالی آب است که در بند سه آن تصریح شده است کل آب حاصل از آورد طبیعی رودخانه زاینده‌رود و تونل کوهرنگ ۱، مطابق اسناد فقط به حقابه داران و محیط‌زیست رودخانه و گاوخونی تعلق داشته و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت و شرب حق برداشت از آن را ندارد.

او با اشاره به اینکه مکاتبات متعددی با وزارت نیرو از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تأمین حقابه گاوخونی انجام شده، تصریح کرد: متأسفانه تاکنون وزارت نیرو به این مکاتبات اهمیت نداده و حقابه تالاب را نادیده گرفته است، این در حالی است که می بایست سالانه 170 میلیون مترمکعب از آب رودخانه و فاضلاب وارد گاوخونی شود.

حقابه کشاورزان شرق اصفهان داده نمی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از شکایت به کمیسیون اصل 90 به واسطه تعلل وزارت نیرو در تأمین سهمیه آب تالاب خبر داد و گفت:  علاوه بر خشک شدن تالاب گاوخونی، در نظر نگرفتن حقابه کشاورزی در شرق اصفهان سبب شده منابع آب زیرزمینی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کند که همین امر تبعات جدی محیط‌زیستی و اجتماعی به همراه داشته است.

او با اشاره به سمی بودن گردوغبار برخاسته از گاوخونی افزود: در طول سال‌های گذشته بخشی از آب ورودی به گاوخونی از طریق فاضلاب شهری تأمین شده است و ازآنجاکه این فاضلاب با فلزات سنگین و سایر مواد همراه بوده، با ته‌نشین شدن آن‌ها در گاوخونی و خشک شدن تالاب، با هر بادی به اطراف پراکنده می‌شوند.

عابدی خاطرنشان کرد: ریز گردها تا شعاع 400 کیلومتری انتقال پیدا می‌کنند بنابراین استان‌های اصفهان، قم ، مرکزی، تهران، یزد و  چهارمحال و بختیاری در معرض گردوخاک‌های سمی هستند.

او در همین رابطه از انجام پژوهشی علمی درباره شرایط فعلی گاوخونی خبر داد و گفت: در این پژوهش که توسط دانشگاه آزاد خوراسگان انجام شده پژوهشگران از رسوبات نقاط مختلف تالاب نمونه‌برداری کرده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. این نمونه‌ها نشان می‌دهد فلزات سنگین در تالاب رسوب‌کرده و با وزش هر بادی به استان‌های اطراف پراکنده می‌شوند.

این نماینده مجلس با انتقاد از توسعه باغات در اراضی شیب‌دار تصریح کرد: توسعه کشاورزی در این مناطق باید به شکل دیم باشد این در حالی است که در حاشیه زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری و اصفهان شاهد کاشت درختان هلو، گردو و بادام هستیم که آب را با پمپاژ به باغ‌های خود می‌رسانند. همین امر سبب می‌شود در پایین‌دست کشاورزان با چالش‌های جدی در تأمین آب مواجه شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید