Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها:

آتش افروزان جنگل‌ومرتع تا 10 سال‌حبس می‌شوند

با شماره تماس ۱۵۰۴ حریق جنگل را گزارش کنید

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اعمال مجازات حبس و جریمه نقدی برای عاملان حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد.

آتش افروزان جنگل‌ومرتع تا 10 سال‌حبس می‌شوند

سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار گروه محیط زیست ایانا گفت: هرساله بخش های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع کشور در اثر سهل‌انگاری و گاه به صورت عمدی توسط برخی افراد دچار حریق شده و از بین می‌رود.

اختلاف قومی، جنگل را به آتش کشاند!

او افزود: در چند روز گذشته نیز  براثر اختلافات قومی و قبیله‌ای بین اهالی روستاهای شهرستان بهمئی در مرز بین دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع زاگرسی در آن منطقه به مدت سه روز در آتش سوخت که در همین رابطه چند نفر دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شده‌اند.

سرهنگ سبزعلی افزود: این آتش‌سوزی از اواسط هفته گذشته شروع شد و به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه مجبور شدیم از چند فروند بالگرد برای اطفای حریق استفاده کنیم اما به دلیل کنده‌های نیم‌سوخته به جا مانده در این منطقه دوباره آتش شعله‌ور شد که سرانجام با کمک نیروهای زمینی مهار شد.

به گفته او در جریان این حریق بیش از 40 هکتار از اراضی منطقه در آتش سوخت.

با شماره تماس 1504 حریق را گزارش کنید

او همچنین از مردم خواست به محض اطلاع از حریق، حتما مراتب را با شماره تماس 1504 به یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور گزارش کنند.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع درباره مجازات عاملان حریق جنگل گفت: خوشبختانه قانونگذار مجازات‌های سختی را برای آتش افروزان در نظر گرفته و دستگاه قضایی نیز در این زمینه همکاری خوبی با منابع طبیعی داشته است.

دستگیری 35 آتش افروز در جنگل‌ها در سال گذشته

او افزود: سال گذشته حدود 35 نفر از عوامل اتش سوزی جنگل‌ها و مراتع دستگیر شدند که با توجه به میزان خسارت وارده به عرصه و سطح حریق و نیز عمدی یا سهوی بودن علت آتش سوزی این افراد ملزم به پرداخت مبلغ جبران خسارت وارده به طبیعت و نیز تحمل حبس شدند و برخی از آنها همچنان در حبس هستند .

سرهنگ سبزعلی یادآور شد: با توجه به اینکه هرساله اعلام می‌شود که سوزاندن کاه و کلش در مزارع ممنوع است اما باز هم در برخی استان‌ها کشاورزان با آتش زدن پسماندهای کشاورزی باعث گسترش حریق در جنگل‌ها و مراتع می‌شوند، لذا هر گونه حریقی که به این دلیل ایجاد شده باشد عمدی تلقی می‌شود. همچنین حریق‌های ناشی از اختلافات قومی و قبیله‌ای نیز عمدی به حساب می‌آید و مرتکب به 3 تا 10 سال حبس مجازات می‌شود. اما چنانچه حریق سهوا و در اثر روشن کردن آتش توسط گردشگران ایجاد شده باشد افراد به 6 ماه تا 3 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی و جبران خسارت وارده محکوم می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع همچنین افزود: از مردم عزیز می‌خواهیم با توجه به افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش کف جنگل‌ها و مراتع از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی خودداری کنند چون کوچکترین آتشی می‌تواند با وزش باد ناگهان گسترده شده و همه جا را در بر بگیرد و هر ساله در اثر همین سهل انگاری‌ها خسارات جبران ناپذیری به جنگلها و مراتع وارد می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید