Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی از التهابات ارزی تاثیر کمی می‌پذیرد

خوداتکایی 90 درصدی در مکانیزاسیون کشاورزی

راز تاثیرپذیری کم بخش کشاورزی از التهابات ارزی و تحریم‌های جدید

در پنج سال گذشته نزدیک به پنج هزار و 600میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده. این موضوع باعث شده تا خروج از رکود و رونق در این حوزه به وجود بیاید و عملا خود اتکایی در صنعت ماشین‌های کشاورزی با ضریب بیش از 90 درصد در کشور رخ دهد.

خوداتکایی 90 درصدی در مکانیزاسیون کشاورزی

طی ماه‌های اخیر باز هم اقتصاد و صنعت ایران دست خوش حوادث و نوسانات جدیدی شد که در پی آن پشت واردات و صادرات کشور لرزید. نوسانات ارزی فروردین‌ماه و پس از آن خروج ایالات متحده از برجام، التهابات روانی را راهی بازارهای کشور کرد و به اعتقاد برخی از کارشناسان با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، مشکلات جدیدی بر سر راه اقتصاد و تولید ایران شکل خواهد گرفت. براین اساس تصور می‌شد که حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نیز از این داستان مستثنی نبوده و با رشته‌ای هر چند باریک از داستان‌های اخیر تاثیر بگیرد. اما طبق بررسی‌های صورت گرفته ماجرای خوداتکایی 90 درصدی در مکانیزاسیون کشاورزی، ورق را طور دیگری در آشفته بازار گرانی و تحریم‌ها  به نفع بخش کشاورزی برگرداند.

در این باره کامبیز عباسی، مدیرکل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: «با اینکه این روزها برخی از تحریم‌ها به کشور بازگشته، اما آسیب چندانی به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نخواهد رسید. چرا که خوداتکایی 90 تا 95 درصدی در این حوزه، میزان نگرانی‌ها را برای این بخش کاسته است. مساله اینجاست که ما با تحریم‌ها بیگانه نیستیم، چرا که این ماجرا تجربه ناآشنایی برای ایران نیست و در همان  زمان نیز مقوله مکانیزاسیون کشاورزی را نتوانست تحت شعاع خود قرار دهد. تنها 10درصد از نیازهای ماشینی بخش کشاورزی نیازمند واردات است که شامل کُمباین‌ها و تراکتورهای سنگین، ماشین‌های زراعت برنج و برخی از فناوری‌های نوین می‌شود. باید برای تامین ارز مورد نیاز این ماشین‌ها و نیز مدیریت موضوع، حوزه‌هایی مانند بانک مرکزی، صنعت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند. چرا که این بخش از ماشین‌های کشاورزی به لحاظ کمی و کیفی مورد تقاضای کشاورزان هستند و تولیدات داخلی آنها در کشور میسر نیست. بنابراین نیاز است تا ارز مورد نیاز در اختیار این ماشین‌ها قرار بگیرد.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 99درصد گندم با دستگاه بذرکار داخلی کاشت و بیش از 90 درصد اراضی غلات کشور با کمباین‌های تولید داخلی برداشت می‌شود، ادامه می‌دهد: «اکثر محصولات عمده و اساسی کشاورزی در کشور و حتی تولیداتی مانند ذرت، ذرت علوفه‌ای، محصولات ردیفی و... با ماشین‌های داخلی صورت می‌گیرد و ماشین های داخلی نیازهای کشاورزی را مرتفع می‌کنند.»

عباسی خاطر نشان می‌کند: «در پنج سال گذشته نزدیک به پنج هزار و 600میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده. این موضوع باعث شده تا خروج از رکود و رونق در این حوزه  به وجود بیاید و عملا خود اتکایی در صنعت ماشین‌های کشاورزی با ضریب بیش از 90 درصد در کشور رخ دهد.»

او در پاسخ به سوال تاثیر نوسانات ارزی بر روی مکانیزاسیون کشاورزی تصریح می‌کند: «نوسانات قیمت ارز تاثیری بر مبادلات مکانیزاسیون و تامین نیازهای وارداتی نخواهد داشت به شرط اینکه دولت به صورت سهل‌الوصول ارز 4200تومانی را در اختیار تامین‌کنندگان قرار دهند. هم اکنون در حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی برخی از تولیدات داخل ارز بری دارند، بنابراین باید قطعا ارز مورد نیاز آنها را با قیمت مصوب دولت تامین کرد.»

عباسی با تاکید بر این موضوع که اخیرا خبرهایی در زمینه کاهش اولویت اختصاص ارز به ماشین‌های کشاورزی به گوش می‌رسد، ادامه می‌دهد: «باید حوزه صنعت و برنامه‌ریزی کشور در این زمینه سریعا تصمیم‌گیری نکند. چرا که ماشین‌های کشاورزی وظیفه اصلی را در چرخه تامین امنیت غذایی کشور انجام می‌دهند. بنابراین نباید به صورت ضربتی زمینه حذف یا کاهش رده کالایی آنها در راستای تامین ارز، تصمیم‌گیری شود. لازم است که در این باره از کارشناسان مربوطه مشورت لازم صورت بگیرد تا اجحافی در حق این حوزه رخ ندهد. نیاز است که در این بازه زمانی مدیریت کاربردی روی دهد تا هیچ‌گونه وقفه‌ای در تامین ماشین‌های کشاورزی صورت نگیرد. نباید فراموش کرد که اگرچه در این زمینه به 90تا95 درصد خود اتکایی رسیده‌ایم، اما 10 درصد ماشین‌های وارداتی نیز نیاز مبرم بخش کشاورزی است.»

رئیس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش خصوصی در حوزه ماشین‌های کشاورزی کشور 250عرضه کننده دارد، یادآوری می‌کند: «نزدیک به 300عرضه کننده لوازم و تجهیزات آبیاری در داخل کشور وجود دارد که آمار ارائه شده نشان دهنده نقش پررنگ بخش خصوصی در این زمینه است. آنها عمدتا تولیدکنندگان و نیز واردکنندگان این تجهیزات و ماشین آلات هستند. عملا طی سال‌های اخیر تکثیر عرضه ماشین‌آلات کشاورزی، ایجاد رقابت، رفع انحصار و ارتقا کیفیت در دولت یازدهم و دوازدهم به نحو مطلوبی صورت گرفته و به جرات می‌توان گفت پیش از آن به این میزان عرضه در کشور وجود نداشت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید