Iranian Agriculture News Agency

ابوالقاسم حسین‌پور:

۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود

۲۵۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا می‌شود

ایانا-کشاورزی: کار اجرایی طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال بزودی آغاز و طبق برنامه زمان‌بندی تا آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

 ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود

۲۵۰ طرح کنترل سیلاب و آبخوان‌داری در مناطق مختلف کشور در سال جاری اجرا و به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح‌های مذکور با هدف افزایش نفوذ آب به درون زمین و بهره‌گیری از ظرفیت سیلاب در جهت تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی با اولویت حوزه آبخیز مشرف به دشت‌های کشور اجرا می‌شود.

ابوالقاسم حسین‌پور پیش‌بینی کرد با اجرای این سطح از عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شود.

او توضیح داد: ما با توجه به شرایط خشکسالی، تغییرات اقلیمی و در نظر گرفتن شاخص‌های مهم مانند فرونشست زمین در دشت‌ها، مناطق سیل‌ خیز، کم‌آبی و ناپایداری منابع آب، جمعیت زیستی هر منطقه و دیگر ایتم‌های مهم تاثیرگذار با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان‌های کشور برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حسین‌پور با اشاره به اجرای طرح‌های اولویت‌دار و اثربخش در سطح استان‌ها و مناطق مختلف برابر معیارها و شاخص‌های احصا شده متناسب با شرایط کنونی کشور در سال جاری، تصریح کرد: کار اجرایی طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال بزودی آغاز و طبق برنامه زمان‌بندی تا آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

او ابراز امیدواری کرد که اجرای این سطح از عملیات اجرایی آبخوان‌داری با اقدامات متنوع بیولوژیک، بیومکانیک، سازه‌ای و مدیریتی، اثرات خود را پس از آبگیری در بارش‌های سال آبی جاری در زمستان و بهار آینده خود را نشان دهد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان طرح‌های زودبازده چندمنظوره از جمله فعالیت‌های کم‌هزینه با بازدهی اقتصادی بالاست که در شرایط اقلیمی و محیطی کشور نقش موثری در حفظ منابع پایه و استمرار تولید کشاورزی و عرصه های طبیعی ایفا می‌کند.

حسین‌پور خواستار ادامه مشارکت مردمی و خیرین در اجرای این طرح در استان‌های کشور شد و گفت: در حال حاضر در شش نقطه کشور مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری به طور خودجوش راه‌اندازی شده که با مشارکت در اجرای پروژه‌های شاخص با هدف پایداری آب و بهره‌برداری بهینه از بارش‌های کشور در مناطق روستایی به ما کمک می‌کنند.

او در عین حال مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مانند شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی و دیگر ارگان‌های دخیل را موثر خواند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در باب اهمیت اجرای طرح‌های مذکور اذعان داشت: آبخیزداری با ارتقای سهم مدیریت نزولات جوی کمک می‌کند تا روان‌آب‌های سیلابی که به طور ناگهانی و در یک محدوده ایجاد و از دسترس خارج می‌شود به سفره‌های زیرزمینی بپیوندد و موجب تقویت چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید