Iranian Agriculture News Agency

تعبیربهشت اجباری را قبول نداریم و نمی‌پذیرم

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: ما این تعبیر سوء بعضی را که می‌گویند بهشت اجباری را قبول نداریم، نمی‌پذیریم. بهشت، اجباری نمی‌شود؛ اما توجه و اقدام و تضییقات را که می‌شود انجام داد؛ امروز کشور‌های سلطه گر در مقام هجوم فرهنگی هستند؛ شبیخون فرهنگی که زمانی مقام معظم رهبری مطرح کردند، واقعا شبیخون فرهنگی بود؛ بدین معنا که کشور‌های جهان سلطه به انحاءِ و طرق مختلف در مقام تخریب نهاد‌های دینی و اخلاقی ما هستند؛ البته آنها نهاد‌های خود را نیز تخریب کردند.

تعبیربهشت اجباری را قبول نداریم و نمی‌پذیرم

به گزارش ایانا، آیت لله لاریجانی رئیس قوه قضاییه شنبه شب و همزمان با هفته قوه قضاییه در گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی به تشریح عملکرد دستگاه قضا پرداخت.

16 میلیون پرونده در سال 96

رئیس قوه قضاییه گفت: در مجموعه دادگستری در سال 96، 12 میلیون و 300 هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته که این غیر از شورای حل اختلاف است و 3 میلیون و 500 پرونده نیز در شورای حل اختلاف رسیدگی شده و مجموعا در سال 96، 16 میلیون و 300 هزار پرونده بررسی شده که نسبت به سال 95، 900 هزار پرونده اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای عظیمی از اقدامات انجام می‌گیرد تا پرونده‌های مردم زمین نماند، افزود: در دوران گذار از سال 95 به سال 96، حدود 900 هزار پرونده افزایش داشته‌ایم و همین مقدار هم خروجی دستگاه قضایی بوده است؛ به طوریکه ورودی و خروجی تقریبا با کمی اختلاف، سر به سر است و مقداری خروجی کمتر است.

قوه قضاییه ناکارآمد نیست

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: مجموعه‌ای از حوادث که موجب تشکیل پرونده‌ می‌شود، در اختیار قوه قضاییه نیست و سر ریز آن از جای دیگری می‌آید. بخشی از سرقت‌های مستوجب تعزیر ناشی از فقر، پایین بودن فرهنگ و حاشیه نشینی و ابتلاء به مواد مخدر است و ربطی به رسیدگی به قوه قضاییه ندارد و ما مواجه با یک امر واقع شده هستیم؛ بنابراین این ادعا که میزان ورودی به دستگاه قضایی را ناشی از ناکارآمدی قوه قضاییه می‌دانند، صد در صد نادرست است.

اینکه مردم چاره ای ندارند را قبول ندارم

رئیس قوه قضاییه نفس مراجعه فزاینده به دستگاه قضایی را نشانه اعتماد مردم به این دستگاه دانست و ادامه داد: اگر مردم اعتماد به قوه قضاییه اعتماد نداشته باشند، باید پیگیری کارشان را در دستگاه قضا رها کنند؛ ولی این کار را نمی‌کنند؛ بلکه به این دستگاه مراجعه می‌نمایند. اگر توهینی، سرقتی و یا تصادف غیرعمدی واقع می‌شود، برای احقاق حقشان به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی در این استدلال بنده خدشه می‌کنند و می‌گویند که مردم چاره‌ای ندارند، گفت: اگر امیدی به احقاق حق نباشد، مردم به دستگاه قضایی مراجعه نمی‌کنند.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: ما امروز از 7 هزار قاضی به قریب 11 هزار و 300 قاضی رسیده‌ایم.

ما نهاد فصل خصومت هستیم

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه یک 'نهاد فصل‌الخصومتی' است، گفت: این فصل‌الخصومت بودن به معنای آن است که قوه قضاییه باید دعاوی را تمام کند. دستگاه قضا نمی‌تواند دائما در یک نزاع رسانه‌ای با دستگاه‌های دیگر باشد.

نتیجه تحقیق و تفحص مجلس چه شد؟

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امیدواریم با مجموعه کار‌هایی که صورت می‌دهیم، دادرسی‌ها کوتاه‌تر شود، گفت: در بسیاری از کشور‌ها زمان رسیدگی به پرونده کمتر از کشور ما نیست؛ اما مسئله این است که در آن کشور‌ها این اطاله اتفاقی غیرطبیعی نیست. مثلا برخی پرونده‌ها در بخش کیفری از بدو تشکیل تا زمان رسیدن به بخش اجرای احکام بیش از دویست و اندی روز زمان می‌برند و همچنین پرونده‌های حقوقی حدود 300 روز.  باید برخورد‌ها بر اساس ضوابط و رسیدگی‌های کارشناسی باشد. درباره موسسه‌ای شبیه صندوق ذخیره فرهنگیان - که به من گزارش داده اند رسیدگی به آن نیز طول کشیده است- مثلا مجلس می‌گوید تحقیق و تفحص کرده است؛ خب نتیجه‌اش چه شده است؟ فعلا گفته می‌شود تا به حال پرونده این موسسه 300 جلد شده است. 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مثلا در یک موسسه مالی اعتباری آنطور که ادعا شده مدیرانش پولی را به بانک‌های پاکستان بردند و بعد به داخل کشوربرگرداندند؛ برای اینکه مسئله اموالی که این‌ها ازاین موسسه جذب کرده اند، در این چرخه پوشیده شود و این مبلغ بالغ بر صد‌ها میلیارد بوده است. مقصود این است که رسیدگی‌ها در این مسئله باید بر اساس مواضع اصولی و داده‌های عینی باشد. من فکر می‌کنم قوه قضاییه با کمک دستگاه‌های دیگر کار خود را در این رابطه انجام می‌دهد؛ اما فضا‌های تبلیغاتی گاهی مسئله را خیلی تشدید می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: آنجایی که درباره معوقات به ما اعلام جرم شود، رسیدگی می‌کنیم. متاسفانه گاهی ممکن است مبادلاتی هم در خود بانک‌ها صورت گیرد که باید اعلام جرم کنند؛ اما نمی‌کنند. سازمان بارزسی کل کشور در این رابطه ورود پیدا کرده است. نهایتا باید عرض کنم که قوه قضاییه در انجام مسئولیت کوتاهی نمی‌کند؛ اما به لحاظ فضای رسانه‌ای که پدید می‌آید، حتما باید رسانه ملی و دلسوزان نظام و کارشناسان، این موارد را برای مردم تبیین کنند که هر کسی معوقات بانکی دارد، لزوما مجرم نیست؛ بلکه باید بررسی شود که چرا اینگونه شده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: علی القاعده خود این بانک‌ها باید تحت نظارت بانک مرکزی باشند؛ اما نظارت خیلی دقیقی وجود نداشت. بجای آنکه بانک مرکزی به موسسات مالی و اعتباری مجوز بدهد، وزارت تعاون به آنها مجوز می‌داد؛ در حالی که یک موسسه مالی واعتباری برای ضابطه‌مند شدن باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و کار‌های مالی آن دقیقا تحت نظارت باشد.

دولت 30 هزار میلیاردتومان هزینه کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: دولت محترم تا همین جا 30 هزار میلیارد تومان در پرداخت به سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز هزینه کرده که خیلی مسئله مهمی است. قوه قضاییه برای اینکه اموال مردم هدر نرود، در همان مرحله اول تمام اموال آنها را توقیف کرد. حتی به یاد دارم همان موقع عده‌ای رفتند و دادخواست موردی دادند برای اخذ اموالشان و حتی برخی شعبات و دادگاه‌ها می‌خواستند رسیدگی کنند که ما جلوی همه را گرفتیم و گفتیم موسسه‌ای است که فعلا به یک معنا ورشکست شده است و نمی‌تواند اموال مردم را پس بدهد، شما حق ندارید همه اموال آن را به یک شخص بدهید و باقی مردم همینطور بمانند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اقدامات دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع جرم نیز گفت: پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایفی است که در بند 5 اصل 156 قانون اساسی به آن اشاره شده است؛ منتهی در اولین وهله در بحث پیشگیری از وقوع جرم باید بدانیم که این موضوع یک بحث فراقوه‌ای است.

ما نمی‌توانیم جلوی فقر را بگیریم

رئیس دستگاه قضاگفت: یعنی ما نمی‌توانیم جرمی که قرار است در قوه قضاییه رسیدگی شود را پیشگیری کنیم؛ مگر اینکه قوه مجریه و مجلس محترم به آن ورود پیدا کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان مثالی عنوان کرد: مثلا می‌خواهیم جلوی جرم سرقت را بگیریم؛ یکی از ریشه‌های سرقت مواد مخدر است و دستگاه‌های متعددی در این خصوص متولی هستند. یا یکی دیگر ازدلایل سرقت فقر است. ما که نمی‌توانیم به عنوان دستگاه قضایی جلوی فقر را بگیریم.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: ما از متولیانی که در دستگاه‌های اجرایی و گمرکات هستند، اسناد جعلی در این زمینه کشف کرده‌ایم.

در اختلاف نظر نظر نهایی نظر قوه قضاییه است

وی گفت: یک اختلاف نظر در این مورد بین قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که باید رسیدگی شود و البته نظر نهایی نظر دستگاه قضایی است. مثلا در مورد ورود قریب به 400 تا500 دستگاه خودروی مدل بالا ما معتقدیم که تخلفات اساسی صورت گرفته است؛ ولی گمرکات نامه نوشتند که تخلف نشده است و لذا باید در دستگاه قضایی رسیدگی شود. ما هم اصرار نداریم جرمی را بر کسی ثابت کنیم؛ ولی تمام قرائن و ادله اولیه نشان می‌دهد که تخلفات اساسی صورت گرفته است.

دختری که معیارها را رعایت نمی‌کند اخلاقی عمل می‌کند

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: من حتی می‌بینم دخترخانمی که حجابش را رعایت نمی‌کند و یا پسری که در نحوه پوشش ظاهری‌اش بعضی معیار‌ها را رعایت نمی‌کند، همین افراد در بزنگاه‌های خود رعایت‌های اخلاقی را انجام می‌دهند. موارد متعددی به من گزارش شده است مثلاً پدر و مادری خودشان خیلی حجاب را رعایت نمی‌کنند؛ ولی می‌گویند ما خط قرمز‌های اخلاقی داریم. این خیلی مهم است.

آملی لاریجانی با بیان این که حضور این جوانان در شب‌های قدر نشان دهنده اخلاق و جوهره دینی آنان است، گفت: این بسیار مسئله مهمی است و از آن طرف مسئولیت بزرگی را متوجه نهاد‌های فرهنگی می‌کند. من فکر می‌کنم دستگاه‌های متولی فرهنگی (قوه مجریه، وزارت ارشاد، دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، دلسوزان نظام و افراد متفکر) وظیفه عمده‌ای در حفظ این جوهره دینی دارند و باید برای ظواهری که وجود دارد و ممکن است گاهی تعمیق پیدا کند و انحراف ایجاد کند، چاره اندیشی کنند.

بهشت اجباری قبول نداریم را نمیپذیرم

وی تصریح کرد: ما این تعبیر سوء بعضی را که می‌گویند بهشت اجباری را قبول نداریم، نمی‌پذیریم. بهشت، اجباری نمی‌شود؛ اما توجه و اقدام و تضییقات را که می‌شود انجام داد؛ امروز کشور‌های سلطه گر در مقام هجوم فرهنگی هستند؛ شبیخون فرهنگی که زمانی مقام معظم رهبری مطرح کردند، واقعا شبیخون فرهنگی بود؛ بدین معنا که کشور‌های جهان سلطه به انحاءِ و طرق مختلف در مقام تخریب نهاد‌های دینی و اخلاقی ما هستند؛ البته آنها نهاد‌های خود را نیز تخریب کردند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید