Iranian Agriculture News Agency

بررسی پروژه‌ی تهران، شهر بدون گرسنه نشان داد:

بیشترین دور ریز غذا در سازمان‌های دولتی است

روزانه ۲۵۰ هزار پرس غذا در تهران دور ریخته می‌شود

روز گذشته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور آمار سرسام آوری از دور ریز غذا در ایران علام کرد. به گفته این مسئول سالانه در کشور به اندازه مبلغ یارانه به تمام ایرانی‌ها غذا دور ریخته می‌شود. اما مدیر سابق موسسه طلوع بی‌نشان‌ها و مسوول پروژه تهران، شهر بدون گرسنه بر اساس دور ریز غذای خام و پخته شده ایران را بسیار بیشتر از این اعداد اعلام کرد.

بیشترین دور ریز غذا در سازمان‌های دولتی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا دو سال پیش بود که سازمان خار و بار جهانی(فائو) آماری اعلام کرد که نشان می‌داد دور ریز غذای ایرانی‌ها در سال به 35 میلیون تن می رسد. حالا اما حسین شیخ، مدیر سابق یکی از موسساتی که در زمینه تحویل و پخش غذاهای دور ریز  در تهران فعالیت می‌کند معتقد است آمار اعلام شده از سوی فائو مربوط به مواد خام کشاورزی و دام داری است که هیچگاه به مرحله مصرف نمی‌رسد در واقع دور ریز غذای پخته شده در بین ایرانی ها از این آمار هم بیشتر است.

موسسه طلوع بی نشان‌ها از زمان تاسیس تاکنون تلاش کرده دور ریز غذای پخته شده و قابل استفاده را در اختیار افراد نیازمند قرار دهد. آنطور که حسین شیخ مدیر سابق این موسسه به خبرنگار اجتماعی ایاناگفت: «در تهران روزانه بیش از 250 هزار پرس غذا دور ریخته می‌شود، البته که بیشتر آمارها یا قابل استناد نیستند و یا جامعه آماری کاملی ندارند!».

 به گفته او، تنها آمار نسبتا قابل استناد در سال 94 از مدیریت پسماند شهرداری منتشر شد که بر اساس آن اعلام شد روزانه در تهران 11 تن زباله تولید می‌شود که بیش از 70 درصد آن مربوط به زباله‌های تر است. بر اساس تحقیقات ما در صورتی که 1 صد از این 70 درصد غذای پخته شده و قابل استفاده باشد می‌توان ادعا کرد روزانه 250 هزار  پرس غذا در تهران دور ریخته می‌شود».

مدیر پروژه‌ی تهران بدون گرسنه ادامه داد: در کنار این آمار باید دور ریز غذای خام کشاورزی و دام‌پروری را هم بررسی کرد، چرا که  آمار فائو نشان می‌دهد  که ما در بخش کشاورزی مشکلات زیادی داریم. مثلا نمی‌توانیم حجم مواد مورد تقاضا را تخمین بزنیم یا مواد خام را به صورت استاندارد تولید و فرآوری کنیم. بیشتر مواد دور ریخته شده در زمین های کشاورزی تولید می شود اما نحوه انتقال آن به بازار مصرف استاندارد نیست. گاهی هم بازاری برای برخی محصولات وجود ندارد چرا که تقاضا درست برآورد نشده است.

این فعال اجتماعی درباره دور ریز غذا در تهران می‌گوید: ما در تهران در طول سال تغییر مقدار دور ریز نداریم. در ماه‌هایی مثل رمضان و محرم دور ریز بیشتر می‌شود و در زمان‎هایی مانند عید نوروز کمتر. دلیل این اتفاق این است که بیشتر دور ریز غذای پخته در کشور مربوط به سازمان‌ها و ادارات، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و .... است و دور ریز غذای خانگی قابل توجه نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید