Iranian Agriculture News Agency

تکرار ارجاعات سینمایی؛

شوخی جالب ژوله با مهران مدیری در «گلشیفته»

ارجاع به فیلم‌ها و سریال‌های پرمخاطب و موفق و اشاره به دیالوگ‌ها و کاراکترهای شان که در سینما گاه تحت عنوان «ادای دین» از آنها یاد می شود،در سینما امر غریبی نیست.با این حال اخیرا در سریال ها نمونه‌های زیادی از این مسئله به چشم می‌خورد که در بستری از شوخی یا جدی مطرح می‌شود.

شوخی جالب ژوله با مهران مدیری در «گلشیفته»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر ایانا،در یازدهمین قسمت از سریال ویدئویی «گلشیفته» محمد بحرانی در نقش ضیا در مقابل دیالوگ رییس کلانتری با بازی (جواد یحیوی) که تهدید به بازداشت او می کند فریاد می زند:«من زندگیمو باختم، منو از حبس می ترسونی؟!! برو از خدا بترس». جمله ای که شوخی با دیالوگی معروف از فیلم تحسین شده «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی است.جایی که شهاب حسینی در نقش حجت به بازپرس پرونده می گوید:«من زندگیمو باختم حاج آقا، منو از حبس می ترسونی؟!! برو از خدا بترس... ».

در قسمت آخر توزیع شده از این سریال نیز امیرمهدی ژوله در نقش وحید خطاب به رییس کلانتری که می گوید سوال نپرسید و آنان را دعوت به خروج از اتاقش می کند با طعنه می گوید:«سوال کوتاه،جواب کوتاه؛تا حالا عاشق شدین؟»! دیالوگی که اشاره به پرسش آشنای مهران مدیری در برنامه «دورهمی» از مهمانانش دارد.تاک شویی که زمانی ژوله خود با آن همکاری داشت.

دیگر اشاره به سینما در سریال ها در مجموعه «سرّ دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی رخ داد که ماه رمضان امسال از شبکه یک پخش شد.در یکی از سکانسهای این سریال کیانوش گرامی که نقش یک بزهکار را دارد،به سردسته یک باند تبهکاری با بازی جمال اجلالی می گوید:«دوره ت تموم شده مربی». اشاره ای به دیالوگی معروف از فیلم «آژانس شیشه ای» ساخته ابراهیم حاتمی کیا؛جایی که سلحشور(رضا کیانیان) به حاج کاظم (پرویز پرستویی) این طور طعنه می زند:«دوره ت گذشته مربی!»

پیشتر هم بارها شاهد این دست ارجاعات بامزه و خاطره انگیز در فیلمها و سریالهای دیگری بوده ایم.

سال 88 در سریال  «اشک‌ها و لبخندها» ساخته حسن فتحی در صحنه‌ای زمرّد (با بازی شهره لرستانی) از پسرش بهروز(برزو ارجمند) می‌خواهد که از ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش صرف‌نظر کند و او در پاسخ دیالوگ معروف فیلم «هامون» داریوش مهرجویی را فریاد می‌زند که «این زن حق منه، سهم منه، عشق منه...». در نهایت هم زمرّد به او می توپد که ادای مرحوم خسرو شکیبایی را درنیاورد!

در مجموعه برنامه محبوب «کلاه قرمزی» نیز بارها چنین مواردی دیده شده است. خواستگاری جاهلی و شوخی با فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی در کلاه قرمزی 94 ،طرح دیالوگ معروف بهمن مفید در «قیصر» از زبان عروسک دیبی،شوخی با دیالوگ فیلم «گوزنها» دیگر ساخته کیمیایی در فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» در جایی که  کلاه قرمزی به پسرخاله می گوید «وقتی رفتی نفهمیدم کی داره می‌ره. حالا که اومدی فهمیدم کی اومده» که اشاره به دیالوگ سید با بازی بهروز وثوقی به قدرت با بازی فرامرز قریبیان دارد و ....

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید