Iranian Agriculture News Agency

سهیلا جلودارزاده:

فرصت برابر باشد، بانوان خودشان رشد می‌کنند

‌در دنیای امروز هیچ‌کسی برای رضای خدا تبلیغ کسی را نمی‌کند

جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید از بانوان حمایت شود گفت: «به نظر من می‌شود سازوکاری تعریف کرد به این صورت که اگر یک خانم داوطلب بتواند میزان معینی امضاء جمع آوری کند، در قبال آن دولت کمک مالی لازم را در اختیارش بگذارد.و همچنین تبلیغات بیشتر و رسانه بیشتر در اختیارش بگذارد. یا تشکل‌های زنان تریبون آزاد را برایش فراهم کنند تا بتواند خودش را معرفی کند.»

فرصت برابر باشد، بانوان خودشان رشد می‌کنند

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی ایانا در خصوص طرح سهمیه‌بندی حضور زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: «در بعضی از کشورها به دلیل فاصله زیادی که بین زنان و مردان وجود دارد، زنان آمادگی رقابت آزاد را در جامعه برای مراتب سیاسی ندارند، از این رو مسئله قرار دادن سهمیه مطرح می‌شود تا زنان بتوانند سریع‌تر این فاصله و خلأ را پر کنند.»

او بابیان اینکه بعضی کشورها 20 تا 30 درصد از نمایندگانشان از طرف احزاب معرفی می‌شوند و بدون رقابت انتخاباتی وارد مجلس می‌شوند گفت: « در مورد کشور ما آمادگی خوبی در زنان ایجاد شده است.این آمادگی در انتخابات گذشته مشاهده‌ شده است. خانم‌هایی هستند که از نظر شرایط تجربی و تحصیلی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شرایط خوبی دارند و نیاز به سهمیه‌بندی ندارند و خودشان می‌توانند با توجه به توانایی‌هایشان در مجلس حضور پیدا کنند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، سهمیه را از این‌جهت خوب دانست که با توجه به سهمیه سرعت افزایش حضور بانوان در مجلس و مشارکت آن‌ها تسریع پیدا می‌کند.

او یکی از راه‌های این انتخاب سریع و حضور بیشتر بانوان در مجلس را، آموزش‌های خاص سیاسی و اجتماعی دانست که باید بانوان از آن بهره‌مند شوند.

جلودارزاده خاطرنشان کرد: «‌ به اعتقاد من باید به احزاب این مسئله گوش زده شود که حداقل 30 درصد فهرست‌هایش را به بانوان اختصاص دهند تا زنان بتوانند به‌صورت برابر و آزاد در مجلس حضور پیدا کنند.»

عضو فراکسیون زنان تصریح کرد: «‌اگر مسئله احزاب رعایت شود، مردم در شهرهای بزرگی چون تهران از آن استقبال می‌کنند.»

او در ادامه تصریح کرد: «‌ شهرهایی داشتیم که یک نماینده نیاز بوده است و در شرایط عادی یک کاندیدای خانم توانسته رأی بیاورد.»

عضو کمیسیون اجتماعی یکی از مسائل و مشکلات وارده به فهرست‌ها را حضور ناعادلانه برخی افراد در مجلس به‌واسطه حضور در فهرست‌ها خواند و گفت: « در معرفی فهرست‌ها و احزاب و در مواردی که به ملاحظات خویشاوندی توجه می‌شود، شایستگی‌ها دیده نمی‌شود. کسانی که با لیست وارد مجلس می شوند پیروزی آنان بیشتر جنبه نمایشی پیدا می‌کند. درحالی‌که در شرایط فعلی بانوانی که در مجلس حضور پیدا می‌کنند بخصوص در شهرستان‌ها از یک رقابت سخت و سنگین انتخاب می‌شوند.»

او با اشاره به هزینه پایین تبلیغات در شهرستان‌ها، انتخابات را در شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ آسان دانسته و گفت: در شهرهای بزرگ، فهرست‌ها تعیین‌کننده هستند و اگر خانمی بخواهد انفرادی شرکت کند علی رقم تمام شایستگی و توانایی‌هایش ممکن است نتواند رأی لازم را بیاورد که این مشکل‌ساز است و عادلانه نیست.

جلودارزاده بابیان اینکه باید از بانوان حمایت شود گفت: «به نظر من می‌شود سازوکاری تعریف کرد به این صورت که اگر یک خانم داوطلب بتواند میزان معینی امضاء جمع آوری کند، در قبال آن دولت کمک مالی لازم را در اختیارش بگذارد.و همچنی تبلیغات بیشتر و رسانه بیشتر در اختیارش بگذارد. یا تشکل‌های زنان تریبون آزاد را برایش فراهم کنند تا بتواند خودش را معرفی کند.»

عضو فراکسیون زنان با اشاره به تبعیض بین بانوان و آقایان خاطرنشان کرد: «اگر سرمایه‌های کشور را در نظر بگیرد، چند درصد آن در اختیار زنان است. یک خانم زمانی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، چقدر منابع مالی دارد تا حتی در حوزه انتخابیه خودش اطلاع‌رسانی کند. مگر اینکه بر اساس موقعیت شغلی بتواند کاری انجام دهد.»

او با اشاره به نبود امکانات لازم برای حضور زنان در انتخابات خاطرنشان کرد: «امکانات وجود ندارد. حتی در جامعه ما دولت باید از احزاب حمایت کنند و منابع مالیشان را تأمین کند تا بتوانند حضوری مؤثر و جدی داشته باشند.»

جلودارزاده تأکید کرد: «‌در دنیای امروز هیچ‌کسی برای رضای خدا تبلیغ کسی را نمی‌کند چرا که هزینه‌بر است. باید سازوکاری پیدا کنیم که صداوسیما تریبونی در اختیار نمایندگان بگذارد یا اینکه NGOها به حمایت بپردازند.»

عضو فراکسیون زنان کم بودن حضور زنان در مجلس را به‌نوعی عقب‌ماندگی و نداشتن امکانات دانست و گفت: «اگر سهمیه قرار داده شود، این نداشتن‌ها تا حدودی جبران می‌شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی به اشاره به طول تاریخ گفت: «آیا این تبعیض نیست که در طول تاریخ فرصت‌های شغلی و قدرت‌های سیاسی و شرایط تبلیغاتی همیشه به نفع مردان بوده است.»

جلودارزاده در پایان خاطرنشان کرد: «من اصرار ندارم که سهمیه‌بندی صورت گیرد. بلکه بنده اعتقاد دارم در یکی دو دور آینده اگر بخش‌های آموزشی برای زنان بیشتر شود و امکانات تبلیغاتی بیشتری در اختیار بانوان قرار گیرد، بانوان خود به آن جایگاه استانداردی که باید داشته باشند، می‌رسند. درواقع یک سری توانمندسازی لازم دارند. اگر توانمندسازی‌ها انجام شود سریع‌تر به مقصد می‌رسند.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید