Iranian Agriculture News Agency

خوب‌وبد خرید دومرحله‌ای

پرداخت دو مرحله‌ای امکان کاشت دوم گندم را از بین می‌برد

ایانا-کشاورزی: پرداخت نیمی از پول گندم، باعث می‌شود کشت دوم گندم را که در زمانی کوتاهی پس از برداشت گندم، آغاز می‌شود را از دست بدهیم. با نصف پول گندمی که تحویل داده ایم هم باید هزینه‌های زندگی خود را تامین کنیم و هم بذر مورد نیاز برای کشت دوم را بخریم که با این وضعیت، امکان کشت دوم را نخواهیم داشت.

پرداخت دو مرحله‌ای امکان کاشت دوم گندم را از بین می‌برد

سیاستی که دولت در سال جاری برای خرید تضمینی گندم در پیش گرفت، باز هم نتوانست کشاورزان را راضی نگه دارد. قرار است، امسال نیمی از پول گندم‌کاران چند روز پس از تحویل و باقی آن پس از تامین اعتبار لازم از سوی دولت پرداخت شود. این اقدام که پس از ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری اتفاق افتاد، نارضایتی گندم‌کاران را در پی داشته. برخی از آنها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اشاره به اینکه پرداخت نیمی از پول گندم، باعث می‌شود کشت دوم گندم را که در زمانی کوتاهی پس از برداشت گندم، آغاز می‌شود را از دست بدهیم، توضیح می‌دهند که با نصف پول گندمی که تحویل داده‌ایم هم باید هزینه‌های زندگی خود را تامین کنیم و هم بذر مورد نیاز برای کشت دوم را بخریم که با این وضعیت، امکان کشت دوم را نخواهیم داشت. در این میان، برخی دیگر نگران زمان پرداخت باقیمانده مطالبات هستند و به این موضوع اشاره می‌کنند که اگر تسویه به درازا بکشد برای دوره‌های بعدی کشت و در مراحل مختلف تولید، دچار کمبود بودجه خواهند شد.

تجربه تلخ تسویه‌های طولانی مدت دولت به گندم‌کاران مناطق غربی و شمال غربی کشور باعث شده که دولت امسال به منظور برقراری عدالت بین تمامی گندم‌کاران، تک بُعدی به سیاست جدید خرید تضمینی گندم نگاه کند. برخی اعتقاد دارند تنها مساله‌ای که در برنامه جدید خرید تضمینی گندم خودنمایی می‌کند؛ موضوع ضایع نشدن حق کشاورزان در نقاط شمالی کشور به علت کمبود بودجه است.

در این باره عطالله هاشمی، نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاری کشور در گفت‌و گو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: «سیاست تسویه دومرحله‌ای با گندم‌کارانی که محصولات خود را به دولت می‌فروشند، نقاط مثبت و منفی زیادی را در بردارد. جنبه مثبت این داستان در این است که حداقل تمام گندم‌کاران در سراسر کشور، می‌توانند بخشی از  مبلغ مورد نظر را دریافت کنند. چرا که کمبود بودجه در سال‌های گذشته، دلیل پرداخت‌های دیر هنگام به گندم‌کاران بوده. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد مبهم بودن زمان پرداخت 50درصد دوم است. کشاورزان به پول خود برای دور بعدی کشت‌ها نیاز دارند و اینکه چقدر ممکن است طول بکشد تا مبلغ دوم را دریافت کنند، آنها را وادار به فروش گندم به دلالان می‌کند.»

او با اشاره به داغ بودن بازار دلالی گندم ادامه می‌دهد: «مدتی است که به علت بی اعتمادی کشاورزان به دولت، بازار دلالان گندم داغ شده. به طوری که کشاورزان حاضرند گندم خود را زیر قیمت دولتی به دلالان  بفروشند، اما در عوض پول خود را نقد دریافت کنند. پرداخت‌های دیرهنگام دولت در خرید تضمینی گندم از هر نظر برای کشاورزان نوعی ضرر محسوب می‌شد.»

او با ارائه چند پیشنهاد در زمینه بهبود سیاست پرداخت دومرحله‌ای خرید تضمینی گندم، توضیح می‌دهد: «برای رفع نقص از چنین سیاستی می‌توان چند راه حل ارائه داد. اول اینکه دولت می‌تواند پرداخت 50درصد دوم را به صورت اعتباری انجام دهد. یعنی کشاورز را به مراکز خرید نهاده‌ها و نیز بذر معرفی کند تا در ازای مبلغ مورد نظر، نهاده‌های مورد نیاز برای کشت دوره بعدی را به شیوه اعتباری دریافت کنند. مورد دیگری که می‌تواند به کشاورز کمک کند، داستان تسهیلات اعتباری کشاورزان در بانک‌ها است. دولت می‌تواند کشاورزان را به بانک کشاورزی معرفی کند تا در ازای 50 درصد دوم تسهیلات اعتباری آنها کاهش پیدا کند. بر این اساس می‌توان با ارائه راه‌حل‌هایی مناسب‌تر، این سیاست را بهبود داد و نقاط ضعف آن را کمرنگ تر کرد.»

پیش از این، سیدمؤمن نیافر، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران در باره دلیل پرداخت 50 درصد پول گندم‌کاران در زمان تحویل گندم، به خبرنگار کشاورزی ایانا گفته بود که هر گندم‌کاری که تاکنون محصول خود را تحویل داده، 50 درصد از کل مبلغ قابل پرداخت را دریافت کرده است، 50 درصد باقیمانده به محض اینکه رایزنی‌های لازم برای تأمین منابع صورت گیرد، پرداخت خواهد شد.

او با اشاره به اینکه برخی استان‌ها نگران این هستند که بودجه دولت کفاف پرداخت‌های کشاورزان را ندارد، ادامه داده بود که سیاست پرداخت 50 درصد از کل مبلغ مورد نظر به کشاورزان برای جلوگیری از این نگرانی در پیش گرفته شده است؛ چرا که در سال‌های گذشته در مناطق گرمسیری و مناطقی که برداشت زود شروع می‌شود، تمام بهای گندم پرداخت شده و بودجه برای مناطق سردسیری کم می‌آید، اما امسال برای پیشگیری از این موضوع تمهیداتی اندیشیده شد که هیچ اجحافی برای مناطق مختلف کشور به وجود نیاید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید