Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه کشور:

خودکفایی در تولید پنبه با حمایت یارانه‌ای دولت

بزرگترین چالش و معظل پنبه فقدان حمایت‌های یارانه‌ای است. کشورهای بزرگ تولیدکننده پنبه حمایت‌های یارانه‌ای از تولیدکنندگان خود انجام می‌دهند و پنبه‌ها را با قیمت‌های پایین‌تری تهیه و به بازار بین‌المللی عرضه می‌کنند.

خودکفایی در تولید پنبه با حمایت یارانه‌ای دولت

صنایع نساجی کشور سالانه 100 تا 120 هزارتن پنبه نیاز دارد که کمتر از نیمی از آن در داخل تولید شده و مابقی‌ از کشورهای مختلف وارد می‌شود. این واردات در حالی صورت می‌گیرد که ظرفیت تولید پنبه در کشور وجود دارد و به گفته مسئولان اگر دولت از تولید پنبه حمایت کند، ظرف سه سال می‌توانیم خودکفا شویم. این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که کاشت پنبه از مشاغل زودبازده بوده و در هر 3 هکتار زمین زیر کشت، یک شغل مولد دائم ایجاد می‌کند، وجود ظرفیت‌های پنهان این محصول با توجه به نیاز 120هزار تنی پنبه در کشور مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق برای به کار گیری این ظرفیت‌ها را می‌طلبد.

ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه کشور، در گفتگو با خبرنگار کشاورزی ایانا در خصوص خودکفایی پنبه گفت: نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای دولت  برای رسیدن به خودکفایی این محصول هستیم.

او با تاکید به اینکه دولت باید قسمتی از قیمت تمام شده پنبه را پرداخت کند، افزود: دولت باید سیاست‌های کلی را در راستای حمایت‌های تعرفه‌ای، تضمینی و یارانه‌ای اجرایی کند.

هزارجریبی بزرگترین چالش و معظل پنبه را فقدان حمایت‌های یارانه‌ای عنوان کرد و گفت: کشورهای بزرگ تولیدکننده پنبه حمایت‌های یارانه‌ای از تولیدکنندگان خود انجام می‌دهند و پنبه‌ها را با قیمت‌های پایین‌تری تهیه و به بازار بین‌المللی عرضه می‌کنند.

مجری طرح پنبه کشور با بیان اینکه حمایت‌های دولت سبب می‌شود تا مزیت اقتصادی تولید در داخل افزایش یابد، گفت: با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه‌ها با توسعه برداشت مکانیزه و افزایش بهره‌وری آب، مزیت اقتصادی تولید در داخل نیز افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سال گذشته در حدود 47 درصد خوداتکایی در تولید این محصول داشته‌‌ایم.

در همین خصوص قربانعلی روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور نیز چندی پیش با بیان اینکه در صورت حمایت دولت از کشت پنبه تا سه سال آینده می‌توان به خودکفایی این محصول مهم و راهبردی دست یافت، گفته بود: نیمی از پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و انتظار می‌رود با اجرای طرح نجات پنبه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی طی چند سال آینده در تولید این محصول مهم به خودکفایی برسیم.

روشنی با اشاره به اینکه ارزش افزوده فرآوری پنبه ۱۳ برابر ماده خام این کالاست، افزود: تناوب کشت پنبه در تولید بیشتر محصولات مانند گندم نقش آفرین است به طوری که اگر بعد از کشت پنبه، گندم کاشته شود بازدهی آن ۶۰۰ کیلوگرم بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید