Iranian Agriculture News Agency

مرکز آمار:

افزایش 1.9 درصدی نرخ تورم در خردادماه

ایانا- اقتصاد: شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خردادماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦,١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨,٢ درصد است.

افزایش 1.9 درصدی نرخ تورم در خردادماه

در خردادماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٦,٢ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٠.٢ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٨,٣ درصد) ١.٩ واحد درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (١.٩ واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی‌سابقه بوده است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به خردادماه ١٣٩٧ به ٨,٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨,٠ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایانا به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به خردادماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠,٥ و ٧.٣ درصد است.

رشد تورم برای خانوارهای شهری

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خردادماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦,١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨,٢ درصد است.

نرخ تورم خانوارهای روستایی ثابت ماند

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در خردادماه ١٣٩٧ به عدد ١١٧,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٩.٩ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٧,٩ درصد بود.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، کیوی، انواع پرتقال، هویج‌فرنگی، انواع سیب، کرفس، خیار، گوجه‌فرنگی، کشمش پلویی، آب‌معدنی و گوشت قرمز است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» انواع سیگار، تجهیزات رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و اتومبیل‌سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو، گیلاس، توت‌فرنگی و مرغ ماشینی بود. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های مختلف

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به خردادماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٨,١ درصد برای دهک اول تا ٨.٤ درصد برای دهک هفتم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید