Iranian Agriculture News Agency

گفت‌و‌گوی اختصاصی ایانا با نماینده ایرانشهر:

به‌دختران آموزش می‌دادیم، فاجعه رخ نمی‌داد

افزایش نگرانی‌ها از احتمال حذف فیزیکی قربانیان تجاوز از سوی خانواده‌ها

هر روز از ماجرای تجاوز در ایرانشهر خبرهای جدیدی منتشر می شود. با وجود تایید تجاوز به یک نفر و افزایش تعداد شاکیان به 5 نفر ماجرا ابعاد تازه تری هم پیدا کرده است. امینی فرد نماینده ایرانشهر می گوید خطر حذف فیزیکی برای دختران قربانی وجود دارد هرچند که ممکن است با فضای حمایتی به وجود آمده از سوی مردم و مسئولان این احتمال آنقدر زیاد نباشد.

به‌دختران آموزش می‌دادیم، فاجعه رخ نمی‌داد

دو روز پس از انتشار خبر تجاوز به دختران در ایرانشهر محمد بلوچ زهی بخشدارشهرستان نیک‌شهر در حساب توئیتری‌اش نسبت به حذف فیزیکی دختران قربانی توسط خانواده ها هشدار داد. حالا نماینده مردم ایرانشهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا هم این موضوع را تایید کرده است .

او در این باره گفت: اگرچه پس از حمایت‌های صورت گرفته از این دختران و خانواده هایشان در جامعه این احتمال بسیار کم شده اما واقعیت این است که ممکن است در برخی خانواده‌ها این افکار رشد کند.

البته ‌محمدنعیم امینی‌فرد با اعتقاد به اینکه طبیعی است در فضای سنتی ایرانشهر خانواده‌ها تجاوز را برنتابند گفت: باید در نظر داشته باشید که در همین‌جا هم اینکه به حذف فرزندانشان فکر کنند هم خوشایند و پذیرفته  نیست.

به گفته او، در ایرانشهر بر روی آموزش درست برنامه‌ریزی نشده و اقدامات مناسب اجرایی تاکنون پیش نرفته است. بگذارید واقعیت را به شما بگویم، ما به هیچکس در ایرانشهر آموزش نداده ایم! نه خانواده‌ها و نه فرزندانشان. همه‌چیز هم به همین برمی‌گردد که مردم ما نسبت به این موضاعات آگاهی ندارند. وقتی آگاهی نباشد به جای حل کردن اصلا موضوع صورت مساله را پاک می‌کنیم و قربانی را از بین می‌بریم.

نگرانی این روزهای دختران ایرانشهری از این است که فضا پس از اتفاقات اخیر برای آنها بسته‌تر از گذشته شود. امینی‌فرد  در توضیح این اتفاق ادامه داد: ممکن است پس از این اتفاق دختران شهر ما محدود‌تر شودند، اما اعمال این محدودیت‌ها راه جلوگیری از تکرار این فاجعه نیست. مسئولان باید تلاش کنند وارد میدان شوند. در یک محیط امن که نه عرف زیر سوال برود و نه شرع خدشه‌دار شود به دختران ما آموزش بدهند.

موضوع دیگری که امینی‌فرد در رابطه با این پرونده  و موراد مشابه به آن اشاره کرد معضل بیکاری جوانان است: بحران بیکاری در ایرانشهر مشکل‌ساز شده، بیکاری ناامنی را هم در منطقه گسترش می‌دهد و از طرفی نیروی انتطامی علی‌رغم تلاش‌هایی که داشته دیگر پاسخگوی شرایط  فعلی در منطقه نیست. جوانان ما نه تفریح و سرگرمی دارند و نه کار. در ایرانشهر ما حتی فضاهای فرهنگی مناسبی هم برای دختران و پسرانمان نداریم.

او درباره شایعات خروج یکی از متهمان اصلی پرونده از کشور هم گفت: منطقه ما مرزی است و این احتمال وجود دارد. اما ما هنوز خبری مبنی بر اینکه این افراد از کشور خارج شده باشند نداریم. به هر صورت از طریق معتمدان منطقه برای خانواده این افراد پیام فرستادیم که اگر از آنها خبری دارند یا مخفیگاه آنها را می‌دانند اعلام کنند وامیدواریم خانواده‌ها و نزدیکان متهمان با ما همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم ایرانشهر درباره حمایت از قربانیان و خانواده‌هایشان گفت: با بهزیستی هماهنگی‌های لازم را برای حمایت جسمی و روانی انجام داده‌ایم البته که این ایراد به بهزیستی وارد است که باید زودتر از این، به موضوع ورود می‌کرد چون مشخصا وظیفه‌ی این نهاد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید