Iranian Agriculture News Agency

گزارش میدانی ایانا از وضعیت میدان‌های میوه و تره‌بار

میوه طلا نشد؛ روی سیاهیش برای شایعه‌سازان

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته : قیمت میوه در میادین مثل طلا ساعتی شده

در حالی که گفته می شود قیمت میوه در بازارهای مرکزی میوه و تر بار مانند فروشگاه های خرده فروشی دچار التهاب است و قیمت ها ساعتی و لحظه ای تعیین می شود بر اساس مشاهدات خبرنگار اجتماعی ایانا در بیشتر مراکز میوه و تره‌بار نه تنها ثبات قیمت دیده می‌شود که در برخی اقلام سیر نزولی قیمت هم قابل مشاهده است. با این همه به طور کلی میوه در سال جدید با توجه به حواشی پیش آمده در وضعیت آب و هوای کشور، سرمازدگی و اعتصابات کامیون داران، با افزایش قیمت میوه مواجه بوده است.

میوه طلا نشد؛ روی سیاهیش برای شایعه‌سازان

به گزارش خبرنگار ایانا روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی پیچید که اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته بود : «قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار مثل طلا ساعتی تعیین می‌شود و نظارت مناسبی در این زمینه نیست.» او البته چند روز پیش توضیح داده بود: «  گرانی میوه هیچ ربطی به فروشندگان آن ندارد، چراکه آنها نرخ سود منطقی ۳۵ درصدی را برای خود محاسبه می‌کنند که البته حدود هشت درصد آن نصیب خودشان می‌شود؛ بنابراین میوه‌فروشان، گران‌فروش نیستند.»

خبرنگار ایانا امروز به میادین میوه و تره‌بار  رفتهتا از صحت و سقم این ادعا اطلاع کسب کنند. بر اساس مشاهدات میوه و تره‌بار با قیمت ثابت هفته‌ای عرضه می‌شود. یکی از غرفه‌داران میدان تره‌بار قزل‌قلعه درباره تاریخ به روز شدن قیمت میوه گفت: هر چهارشنبه تغییر قیمت رخ می‌دهد. آن را هم ما تعیین نمی‌کنیم و در اختیار شهرداری است. اما اجازه داریم کاهش قیمت‌ها را لحاظ کنیم مثلا همین امروز قیمت انگور یاقوتی نسبت به دیروز تغییر کرده و ارزان‌تر شده ما هم قیمت را به روز کرده‌ایم اما در طول  هفته اجازه افزایش قیمت نداریم.»

یکی از مشتریان حرف های این غرفه‌دار را تایید کرد و گفت: سه روز پیش انگور یاقوتی را از همین میدان 500 تومان گرانتر از امروز خریده. این غرفه‌دار درباره سیر نزولی قیمت برخی میوه‌ها گفت: همیشه نوبرانه میوه‌ها گران‌تر است. الان هم فصل نوبرانه در حال اتمام است و میوه در بازار زیاد شده است. بنابراین یکی از دلایل کاهش قیمت این موضوع است. البته همه میوه‌ها در این سیر کاهش نرفته‌اند، اما میوه‌های تابستانه هرچقدر از فصل نوبرش بگذرند، ارزان تر می‌شوند».

این فروشنده میوه در بازار ادامه داد: دلیل تفاوت قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها این است که نظارت کمتری روی این بخش وجود دارد. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۵ خرداد گروه میوه‌های تازه با ۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۳۷.۳ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل رو به رو بوده است. براساس این آمار در بین میوه‌ها  گیلاس با ۴۶.۴ درصد، پرتقال با ۵۶.۲ درصد، موز با ۶۰.۳ درصد و هندوانه با ۷۵.۴ درصد بیشتر از میوه‌های دیگر سیر صعودی داشته‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید