Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان توسعه و تجارت:

صادرات غیرنفتی به 11.5 میلیارد دلار رسید

ایانا- اقتصاد: تا 27 خرداد نزدیک به 9.9میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.6درصد کاهش داشته است

صادرات غیرنفتی به 11.5 میلیارد دلار رسید

رییس سازمان توسعه و تجارت، از افزایش 21درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و آمار3ماهه صادرات غیرنفتی را11.5میلیارد دلار اعلام کرد.

مجتبی خسروتاج در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «ظرف 1.5ماه  1.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات خریداری و در سامانه نیما وارد شده است. در بخش واردات تفاوت فاحش در نظام وارداتی تا قبل از 22فروردین ماه اتفاق افتاده  است.»

او در ارتباط با واردات در سه ماه نخست سال 97 هم یادآوری کرد که «تا 27 خرداد نزدیک به 9.9میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال  قبل 5.6درصد کاهش داشته است.»

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در باره اولویت‌های واردات هم توضیح داد: «در بخش واردات  کالا و خدمات اولویت‌بندی وجود دارد. کالاها و خدمات را  در سه گروه اولویت بندی می کنیم.گروه اول کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی؛ گروه دوم مواد واسطه‌ای، مواداولیه و ماشین‌آلات و گروه سوم کالاهای ساخته شده و مصرفی است.»

خسروتاج نحوه‌ مقابله با واردات کالاهای بی‌مورد را این گونه اعلام کرد:« تازمانی که شبکه بانکی و سامانه ی نیما گروه 1 و2 را در دست  دارد، اجازه ی ثبت سفارش از گروه سوم را نخواهد داشت، پس نگرانی های ناشی از ورود کالاهای بی مورد و  مصرفی به کشور، بی مورد است در واقع بانک مرکزی تا زمانی که در سامانه نیما تخصیص ارز به گروه های 1و2 تعلق نگیرد امکان تخصیص ارز به گروه 3 را نمی دهد.»

در ارتباط با اظهارات معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور، برخی انتقادها به نحوه تخصیص ارز در سامانه نیما و عملکرد این سامانه در ارتباط با ثبت سفارشات واردات، باز می‌گردد. این نکته، یکی از مهم‌ترین انتقادهایی بود که در این نشست از طرف برخی اعضای اتاق تهران به  نحوه‌ ثبت سفارش کالاهای وارداتی و روشن نبودن تکلیف واردکنندگان وارد شد. برخی از تولیدکنندگان در پاسخ به معاون وزیر اعلام کردند که این سیستم تولیدکنندگان را در صف ثبت سفارش قرارمی‌دهد و دیده می‌شود که با گذشت چندماه به تولیدکننده ارز تعلق نمی گیرد که این عملکرد صحیح نیست.

برخی دیگر از فعالان اقتصادی در این نشست به این نکته اشاره می‌کردند که کالاهای سفارش داده شده حتی قبل از تاریخ 21 فروردین با مشکل مواجه شده و در گمرک ماندگار شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید