Iranian Agriculture News Agency

خودکفایی در برنج نیازمند اصلاح الگوی مصرف در سراسر کشور

هدررفت ۴۰ درصد برنج کشور براثر فرسودگی تجهیزات شالیکوبی

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه خودکفایی برنج در گیلان نیازمند اصلاح الگوی تولید و مصرف است،گفت: ۴۰ درصد برنج کشور براثر فرسودگی تجهیزات شالیکوبی به هدر می رود.

خبرگزاری خانه ملت: جبار کوچکی نژاد درباره وضعیت تولید برنج دراستان گیلان،گفت: تولید برنج در استان گیلان با توجه به موقعیت آب و هوای منحصر به فرد استان گیلان می‌تواند با مددگرفتن از سرمایه‌گذاری بهینه تحقق پذیرد اما متاسفانه اسراف در مصرف برنج در کشور مانع از تنظیم بهینه مصرف برای  رسیدن به خودکفایی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک تلقی می‌شود.

اصلاح الگوی مصرف راهکاری اساسی برای خودکفایی در تولید برنج

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای سلامی بابیان اینکه اصلاح الگوی مصرف برنج راهکاری اساسی برای خودکفایی در  تولید آن است،تصریح کرد:شرایط تولید برنج در استان گیلان به حدی است که ما می‌توانیم به عنوان صادر کننده برنج در دنیایی کشاورزی مطرح باشیم.

 کوچکی نژاد افزود:با سرمایه گذاری در تولید برنج در گیلان می‌توان به جای واردات،برنج کیفی ایرانی را بر ریل صادرات هدایت کرد تا علاوه بر ارزآوری بتوان فرصت‌های اشتغال نیز ایجاد کرد،بنابراین برای خودکفایی برنج نیازمند عزم و  اراده جدی هستیم.

وی ادامه داد:برای تامین مصرف برنج ما نیازمند 3میلیون تن برنج  برای تامین بازار مصرفی در شرایطی هستیم که متاسفانه میزانی از برنج داخلی کشور  براثر عدم مصرف مناسب و هدررفت برنج در دستگاه‌های شالیکوبی از بین می‌رود،بنابرین قبل از تولید باید فکر اساسی برای مشکلات مذکور کرد.

40 درصد برنج کشور  براثر فرسودگی دستگاه‌های شالیکوبی به هدر می‌رود

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد:40 درصد برنج کشور  براثر فرسودگی دستگاه‌های شالیکوبی به هدر  می رود و ما اعتقاد داریم اگر مصرف برنج در کشور همسو با مدرن سازی دستگاه‌های شالیکوبی برنج در دستورکار قرار بگیرد، بطورحتم  به جای  واردات،تبدیل  به کشوری صادرکننده در حوزه برنج خواهیم شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید