Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۸۰ درصد آنفلوآنزای طیور

ریشه‌کنی تا پایان امسال

رئیس سازمان دامپزشکی از کاهش بیش از ۸۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود امسال دیگر شاهد طغیان این بیماری نباشیم و بتوانیم آن را تا پایان سال جاری ریشه‌کن کنیم.

ایسنا، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سویه‌های مختلف از H۵N۸ تا H۵N۶ و دیگر گونه‌ها طی سال‌ها و دهه‌های گذشته به کشور وارد شده و سالانه از جمعیت طیور تلفات می‌گیرند که البته این بیماری به عنوان یک ویروس مشترک بین انسان و طیور آمار ابتلا و تلفات مختلفی در طول سالیان متمادی در میان جمعیت انسانی نیز داشته است اما طی سال‌های اخیر یعنی از مهرماه سال ۱۳۹۵ تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ و سویه‌های H۵N۸ و H۵N۶ در کشور بروز پیدا کرده و البته H۵N۸ طغیانی شده بود که تلفات بسیار بالا و کم‌سابقه‌ای از طیور تخم‌گذار گرفته است.

در این راستا سازمان دامپزشکی اقدامات مختلفی از شناسایی کانون‌های بیماری‌زا تا معدوم‌سازی گله‌های آلوده و مبتلا به این بیماری را در دستور کار قرار داده و نتیجه آن شد که طی دو سال اخیر بالغ بر ۴۰ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از سالن‌های پرورشی حذف شد.

علیرضا رفیعی‌پور- رئیس سازمان دامپزشکی - اواخر سال گذشته درباره وضعیت این بیماری و مقابله با آن به ایسنا گفته بود که اگر شرایط و رویه‌های کنونی در سال آینده نیز ادامه پیدا کند، میزان تلفات این بیماری تا دو برابر امسال یعنی بیش از ۴۰ میلیون قطعه طیور افزایش پیدا می‌کند. اما اگر این دستورالعمل کاملا اجرایی شود دیگر شاهد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت اپیدمی و سونامی نخواهیم بود که البته در این میان، نام همه متولیان و مسئولان دولتی و خصوصی که کوتاهی کنند، اعلام می‌شود.

حالا پس از گذشت حدود سه ماه از این اظهارات به نظر می‌رسد با کاهش شدید کانون‌های بیماری‌ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه بوده‌ایم، چرا که به گفته این مقام مسئول، با توجه به روند رو به رشد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته و حتی اوایل امسال نگرانی جدی در زمینه دامپزشکی داشتیم، چرا که چرخش دیروز با شدت و حدت زیادی انجام می‌شد و ما طی ماه‌های گذشته و از اواخر فروردین ماه با توجه به اقدامات مناسب انجام شده که دقیقا بر پایه مصوبات ستاد مبارزه با این بیماری بود، روند کاهشی بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در کشور مشاهده کردیم.

وی افزود: طی ماه‌های اخیر روزهای بسیاری وجود داشت که حتی یک گزارش هم از شیوع این بیماری و بروز کانون نداشتیم در حالی که سال گذشته تقریبا هر روز یک کانون در کشور گزارش می‌شد. به گونه‌ای که سال گذشته ۶۴۰ کانون این بیماری گزارش شد در حالی که طی ماه‌های گذشته حتی ۱۵ کانون هم شناسایی و گزارش نشد که اهمیت بسیار بالایی دارد و نشان دهنده کاهش بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است. مبارزه، کنترل و آموزش‌های انجام شده در کنار هماهنگی درست و دقیق همه دستگاه‌های متولی در قالب ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سبب شد تا کاهش شدید بیماری و گردش ویروس در کشور را شاهد باشیم. از سوی دیگر شاهد جوجه‌ریزی فارم‌ها و سالن‌های پرورش تخم مرغ که سال‌های گذشته از این بیماری آسیب دیده‌اند، بودیم که البته در برخی از استان‌ها پس از بازدید از سالن‌های پرورشی موفق به دریافت مجوز جوجه‌ریزی مجدد نشده‌اند و توصیه‌هایی به آنها برای دریافت مجوز شد چرا که باید در ابتدا اقداماتی را برای ریشه کن شدن و از بین رفتن ویروس انجام می‌دادند.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سبب ریشه کن شدن این بیماری در سال جاری خواهد شد، ادامه داد: کاهش جوجه‌ریزی در مکان‌ها و مناطق پرخطر که بعضا در سال‌های متمادی با وجود جوجه‌ریزی مجدد و انجام اقدامات بهداشتی، آلوده به این بیماری شده بودند، یکی از اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری بود. چنین مسائل و نکاتی توسط تیمی هماهنگ به صورت دقیق رصد و پایش می‌شود. همچنین کنترل تردد خودروهای حمل جوجه، مرغ، تخم‌مرغ و ... نیز به شدت و با هماهنگی با نیروی انتظامی در حال انجام است و گزارش‌های منتشر شده نشان از افزایش سطح همکاری‌های غیرسازمان در این زمینه است.

رفیعی‌پور با اشاره به آموزش بهره‌برداران و فعالان در صنعت طیور در راستای چگونگی پیشگیری، مقابله و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: آموزش‌های صورت گرفته که توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آغاز شده است، بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد تا بتوانیم از طغیان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنیم. از سوی دیگر نیز واکسن این بیماری وارد شده است و هم‌اکنون در سردخانه‌های کشور وجود دارد و هر جایی ستاد ضرورت استفاده از واکسن را تشخیص دهد، واکسیناسیون انجام خواهد شد که واکسیناسیون صورت گرفته هدفمند خواهد بود و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها بتوانیم از طغیان این بیماری جلوگیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش از این قبل بود نام دستگاه‌ها یا اشخاصی که در مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همکاری کرده و به وظایفشان عمل نمی‌کنند را افشا کنید، آیا در این زمینه لیست یا فهرستی تهیه کرده‌اید؟ این گونه توضیح داد که دو هفته گذشته جلسه ستاد مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شد که همه نکات و موارد مورد بررسی قرار گرفت. همه دستگاه‌های ذیربط و متولی به صورت مستمر گزارشات خود را ارائه می‌دهند که مدیران کل در دستگاه‌های مختلف هفته‌ای یک بار به من گزارش می‌دهند و اطلاعات هر دو هفته یک بار را نیز به استانداران مختلف اعلام می‌شود که همه آنها نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی همکاری مناسبی با ستاد داشته‌اند و اگر کوتاهی یا کم‌کاری از سوی هر کسی وجود داشته باشد، قطعا از طریق رسانه‌ها نام آنها منتشر و افشا می‌شود اما کاهش کانون‌های بیماری‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشانه همکاری درست و مناسب همه دستگاه‌های متولی و عضو ستاد مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته موفق به تعطیل کردن بازار روز عرضه پرنده در استان‌های شمالی کشور به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودیم، گفت: در استان اصفهان به عنوان یکی از مناطق بحرانی در زمینه این بیماری جلوی عرضه طیور رنگی را گرفتیم و همه مرغداری‌های غیرمجاز یا تعطیل شدند یا آنکه اقدامات لازم برای اخذ مجوز و فعالیت تحت نظر سازمان دامپزشکی درباره آنها انجام شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید