Iranian Agriculture News Agency

نماینده فائو درباره تخریب‌سرزمین هشدارداد؛

ادامه تخریب فعلی، محصولات غذایی را کاهش می‌دهد

اگر در ۲۵ سال آینده تخریب سرزمین همین‌طور ادامه پیدا کند، ۱۲ درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته …

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: چنانچه طی 25 سال آینده تخریب سرزمین در جهان با روند کنونی ادامه یابد، به میزان 12 درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته می‌شود و این امر می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی قیمت این محصولات در ابعاد بین‌المللی شود.

ادامه تخریب فعلی، محصولات غذایی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، رائو ماتا در همایش روز جهانی «مقابله با بیابان زایی» که در اهواز برگزار شد،  گفت:  تا سال 2030 روندهای جهانی همچون پویایی جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، غذا و آب، فشار قابل ملاحظه‌ای را بر اراضی تحمیل می‌کنند. به طوری که انتظار می‌رود تقاضا برای غذا 50 درصد، انرژی 45 درصد و آب 30 درصد افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه رودررویی با این حجم تقاضا نیازمند آن است تا سطح اراضی کشاورزی به میزان 175 تا 220 میلیون هکتار افزایش پیدا کند، گفت: چنین نیازی به صورت پایدار برآورده نخواهد شد مگر آنکه از اراضی حفاظت و آن را احیا کنیم زیرا ادامه روند کنونی به جنگل زدایی، بیابان زایی و تخریب بیشتر اراضی ختم می‌شود.

او خاطرنشان کرد: جنگل زدایی، فرسایش سرزمین، تخریب زمین‌های زراعی، فقدان تنوع محصولات و کاهش منابع آبی به شدت اکوسیستم‌ها، تنوع زیستی و همچنین کالاها و خدمات وابسته به آنها را تحت فشار روزافزون قرار داده‌اند و تاثیر مخرب تغییرات اقلیمی نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.

او با بیان اینکه در مناطق خشک و نیمه خشک جهان، همچون ایران، این چالش ها و فشار بر منابع طبیعی بیشتر قابل مشاهده است و در آینده نیز افزایش قابل ملاحظه خواهند یافت، گفت:  در فاصله 50 سال گذشته سازمان ملل متحد رابطه نزدیکی با دولت ایران - داشته و با حمایت از این کشور در قالب پروژه ها و طرح های گوناگون و دوشادوش ایرانیان تلاش کرده است تا زمینه‌های مدیریت پایدار این منابع طبعیی بیش از پیش فراهم شود.

او درباره پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران و در قالب همکاری‌های بین فائو و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در حوزه های مبارزه با بیابان زایی، خشکسالی و کمبود آب اجرا شده است، بیان کرد: پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته در مناطق خشک و نیمه خشک استان های کرمان و خراسان جنوبی یکی از مهم ترین پروژه ها در این حوزه است که با حمایت سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست اجرا می شود.

نماینده فائو در ایران عنوان کرد: در فرآیند اجرای پروژه ظرفیت‌های جوامع محلی به منظور تحقق مدیریت پایدار اراضی جنگلی و برای حفاظت از جنگل‌ها، اراضی فرسوده و دیگر منابع طبیعی و نیز ارتقا معیشت‌های جایگزین، تقویت می‌شود. این اقدامات در تطابق با سیاستگذاری‌های ملی در خصوص مقابله با بیابان زایی، حفاظت از تنوع زیستی و کاهش آثار منفی تغییرات آب و هوایی به اجرا گذاشته شده‌اند. در این راستا تاثیر عینی و مثبت در مناطقی که پروژه به اجرا گذاشته شده، قابل مشاهده است.

او اضافه کرد: به همین ترتیب در چارچوب پروژه «برنامه یکپارچه  مدیریت پایدار منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه» فائو در حال حمایت از فعالیت‌های ستاد برنامه احیای دریاچه است که سعی دارد دریاچه و اکوسیستم های جانبی آن را احیا کرده و معیشت های مبتنی بر کشاورزی را در منطقه بهبود بخشد.

ماتا گفت: علاوه بر این دو پروژه منطقه ای فائو در حوزه کمبود آب و کارایی آب، بر مبارزه با خشکسالی دائمی که گریبانگیر منطقه شده، متمرکز است. اولین پروژه با عنوان «اجرای برنامه 2030 برای کارایی، بهره وری و پایداری آب در کشورهای خاور نزدیک و شمال آفریقا» تحت حمایت سازمان توسعه بین المللی سوئد و با هدف تدوین چارچوب مناسب برای اجرای تمهیدات برنامه 2030 در مبارزه با تاثیر کمبود آب در ایران، اردن، لبنان، مصر، کرانه باختری و نوار غزه، تونس، الجزایر و مراکش وارد مرحله اجرایی شده است.

فائو همچنین در تلاش است تا از طریق دومین پروژه منطقه‌ای با عنوان «حمایت از چارچوب همکاری منطقه ای در برنامه ابتکار کمبود آب» ظرفیت‌های منطقه‌ای و تبادل اطلاعات بین کشورهای منطقه را افزایش داده و چارچوبی برای افزایش بهره وری آب ارائه کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید