Iranian Agriculture News Agency

تحلیل علی خرم از سفیر جدید ایران در چین در گفت‌وگو با ایانا

یک مدیر پولی و بانکی سفیر ایران در چین شد

خرم دراین باره توضیح می‌دهد؛ با توجه به‌تحریم‌های احتمالی از سوی آمریکا به‌نظر می‌رسد، انتخاب یک فرد بانکی به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار، برای این باشد که پیوند ایران با بانک‌های چینی محکم‌تر شود و ایران راحت‌تر بتواند روابط بانکی خود را توسعه و گسترش دهد.

یک مدیر پولی و بانکی سفیر ایران در چین شد

به گزارش گروه سیاسی ایانا، یک منبع مطلع از انتصاب عبدالناصرهمتی،‌ رییس فعلی بیمه مرکزی به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در چین خبرداده و گفته است که او تا دوهفته دیگر ماموریت خود را در پکن شروع خواهد کرد. انتصاب این سفیر فوق العاده هرچند هنوز به صورت رسمی اعلام نشده سایت خبری انتخاب با انتشار آن نوشته است، که او به‌زودی راهی چین می‌شود.

با این حال؛ موضوعی که مطرح می‌شود این است که چرا سفیر ایران در چین تغییر کرده است و چرا عبدالناصر همتی که یک مدیر بانکی ارشد است برای این کار درنظر گرفته شده است آن هم به عنوان سفیرفوق‌العاده و تام‌‌الاختیار.

علی خرم، سفیر پیشین ایران در چین در این باره به خبرنگار سیاسی ایانا می‌گوید،با توجه به تصمیم‌ جدید ترامپ و اعمال تحریمها  شاید انتخاب یک فرد بانکی به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و صاحباختیار  بتواند روابط بانکی  ایران و چین را گسترش دهد.

او همچنین تاکید می‌کند که قطعا چینی‌ها در دوران تحریم از اینکه جیب خود را پرکنند تردید نمی‌کنند بنابراین سفیرانتخابی باید مراقب باشد که ایران تبدیل به انبار کالاهای بنجل چینی نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایانا؛ عبدالناصرهمتی دوازدهمین سفیر ایران در چین است. علی خرم، اولین و علی‌اصغر خاجی، آخرین سفرای ایران پس از انقلاب در چین بودند.  

600px-شهید_محمدعلی_رجایی_و_عبدالناصر_همتی

توسعه روابط بانکی

چه آن زمانی که توافق برجام ازسوی آمریکا پابرجا بود و چه حالا که دونالد ترامپ زیر همه قول‌هایش زده و آن را نابود کرد، ایران به‌دنبال سناریوهایی بود که در صورت بدعهدی آمریکا بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

حالا هم با شرایطی که قرار است در شش ماه آینده برای اقتصاد کشور رقم بخورد، ایران سعی دارد با توسعه روابط با کشورهای دیگر اثر تحریم‌ها را خنثی کند. دراین میان، یکی از سناریوهایی که می‌تواند اثر تحریم‌ها را خنثی کند، توسعه روابط بانکی با کشورهای دیگر است. برای همین هم عبدالناصر همتی که دستی در فعالیت‌های بانکی دارد به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار چین انتخاب شده تا از این طریق همکاری‌های بانکی  ایران با چین که اولین شریک تجاری کشور است ، بیش از پیش بهبود یابد.

علی خرم،سفیر پیشین ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا نیز در همین ارتباط می‌گوید که پیام انتخاب سفیر فوق‌العاده وتام الاختیار در چین ، توسعه و بهبود روابط بانکی ایران با چین است.

 او دراین باره توضیح می‌دهد؛ با توجه به‌تحریم‌های احتمالی از سوی آمریکا به‌نظر می‌رسد، انتخاب یک فرد بانکی به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار، برای این باشد که پیوند ایران با بانک‌های چینی محکم‌تر شود و ایران راحت‌تر بتواند روابط بانکی خود را توسعه و گسترش دهد.

خرم همچنین درباره وظایف سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار نیز  توضیح میدهد ؛  مرسوم است که وقتی سفرا به کشور دیگری اعزام می‌شوند، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار نام می‌گیرند تا کشور مورد نظر بتواند به سفیر انتخابی اعتماد کند و یا آن که آن سفیر در مقطعی خاص بتواند سریعا در مورد مسائل کشور تصمیم‌گیری کند. در واقع تصمیم سفیر، تصمیم نظام است. حالا اگر بعدها نظام بگوید که چرا چنین تصمیمی گرفته شده، بحث دیگری است.

او با بیان‌اینکه سفیر فوق‌‌العاده و صاحب اختیار جایگاه بسیار مهمی دارد و می‌تواند از جانب رهبری، رئیس جمهوری ، قوه قضائیه و قوه مقننه تصمیم‌گیری کند، می‌گوید؛‌ قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نیز حکم‌ سفیر به همین شکل بوده است.

خرم که با چنین حکمی به‌عنوان اولین سفیر ایران در چین انتخاب شده بود، نیز اضافه می‌کند؛ سفیر  حتی لزوما می‌تواند منتظر تصمیم پایتخت نماند و درباره آنچه که به صلاح و منفعت کشور است تصمیم‌ بگیرد.

او همچنین تاکید می‌کند؛ همه کشورها سفیر فوق‌‌العاده دارند مگر اینکه در سمتی تحت عنوان نماینده ویژه منصوب شود . دراین صورت فقط برای موضوع‌های خاص تصمیم‌گیری می‌کند. به‌عنوان مثال؛ اگر قرار است در مورد پرونده هسته‌ای صحبت کند، سفیر موقت تا زمانی‌ که پرونده هسته‌ای باز است درباره آن صحبت می‌کند و نمی‌تواند در مورد امور نظامی و مواردی از این قبیل تصمیم گیری کند. اما سفیر فوق‌العاده و صاحب اختیار می‌تواند درباره تمامی امور کشور صحبت و تصمیم‌گیری کند.

سفیر پیشین ایران در چین، همچین با تاکید براینکه همه سفرا برای گسترش و بهبود روابط به کشورهای دیگر  اعزام می‌شوند و هدفی جز این ندارند، به سفیر جدید ایران در چین توصیه می کند که سفیر انتخابی باید بتواند منافع و امنیت ملی کشور خود را از طریق دوستی با آن کشور استیفا کند. در نتیجه نباید فرد خشکی باشد و باید بتواند با مقامات و مردم آن کشور پیوند دوستی برقرار کند و بتواند محیط کشور چین را درک کند و با زبان و فرهنگ آنها آشنا شود و در مراحل بعد مراقب به منابع و امنیت ملی کشور باشد. به بیانی دیگر عروس خانه آنها نباشد. هم به آنها نزدیک شود و هم مراقب منافع کشورش باشد.

او این را هم می‌گوید که چینی‌ها از اینکه جیب خود را پرکنند تردید نمی‌کنند بنابراین سفیر  باید مراقب باشد که ضمن استفاده از خدمات و همکاری‌‌های کشور چین ، ایران را تبدیل به انبار کالاهای بنجل چینی نکند و اینگونه نباشد که به چین نفت بفروشیم و پولمان در چین بماند. اتفاقی که سال‌های قبل نیز رخ داد و رئیس جمهوری به سختی توانست پول‌های بلوکه را آزاد کند. علاوه براین؛ ضمن اینکه با آن کشور دوست باشد ، مراقب باشد سر کشورش کلاه نرود.

خرم همچنین درباره انتخاب همتی نیز متذکر شد؛ ایشان حتما فردی کاردان در امور بانکی هستند و در این بعد موفق خواهند بود اما این مساله به‌ تنهایی کفایت نمی‌کند چرا که روابط ایران و چین ده‌ها بعد دارد که یکی از آنها موضوع  بانکی است. بنابراین باید در مشورت با کسانی قرار بگیرد که از نظر سیاسی، صنعتی، نظامی و استراتژیکی دارای تجربه کافی باشند و فقط در یک بعد حرکت نکند و به همه ابعاد توجه کند.

او همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره رویکرد نگاه ایران به شرق در شرایط فعلی نیز گفت؛‌ باید تلاش کنیم تعداد کشورهای دوستمان را در جهان افزایش دهیم ،‌آنهایی که رابطه معمولی دارند را تبدیل به کشورهای دوست کنیم و کشورهایی را که با ما خصومت دارند حداقل اگر نمی‌توانیم با آنها دوست شویم تبدیل به کشورهای خنثی کنیم. تحت این شرایط است که کشوری چون ایران که تحت اعمال تحریم آمریکا واقع شده به حیات خود ادامه می دهد . اینگونه نباشد که مرتبا به دشمنانمان اضافه شود.    

600px-آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی_و_عبدالناصر_همتی

 

*همتی کیست؟

عبدالناصر همتی که از او به‌‌عنوان پدر بیمه خصوصی ایران نام برده می‌شود، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند. او که استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری نیز بوده است، به مدت ۵سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را بر عهده داشته‌ است. همتی در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس بیمه مرکزی بود.پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی (علی طیب‌نیا) و تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و و جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی ایران شد و پس از آن برای بار دوم با حکم طیب نیا، به ریاست بیمه مرکزی منصوب شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید