Iranian Agriculture News Agency

مسئول امور زنان عشایری وزارت جهاد و کشاورزی به ایانا گفت:

مشارکت زنان عشایری و تغییر در ساختارهای اجتماعی

مفهوم توسعه متوازن راهی برای توجه بیش‌تر به زندگی عشایری و مخصوصاٌ زنان عشایری می‌گشاید. این توجه بدون درک الزامات زندگی عشایری و نوع کسب‌و‌کار‌های آنان و تفاوت‌هایش با زندگی شهری و روستایی میسر نیست. همین نگاه باعث شده است تا مسئول امور زنان عشایری بر نقش «مشارکت» تاکید کند و بگوید : «ما نمی‌توانیم در تهران برای زنان عشایری تصمیم بگیریم.»

مشارکت زنان عشایری و تغییر در ساختارهای اجتماعی

لیلا سادات بلالی، مسئول امور زنان عشایری، درباره وضعیت جمعیتی عشایر در گفت و گوی اختصای با گروه اجتماعی ایانا گفت: «طبق آخرین سرشماری عشایر در سال 1387، جمعیت آن‌ها بیش از یک میلیون است که 600 هزار نفر از آن‌‌ها زن هستند. همچنین 63 درصد از کل جمعیت عشایر باسواد هستند و نرخ باسوادی در میان زنان عشایر 55 درصد و برابر با 9 هزار نفر است؛ 3 هزار نفر از این زنان، فوق دیپلم و 5 هزار نفر دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند.»

وی با اشاره به نقش اقتصادی عشایر افزود: «35 درصد صنایع دستی کشور مانند قالی، قالیچه، حصیر، گبه و.. توسط عشایر _‌و اغلب زنان عشایر‌_ تولید می‌شود. همچنین عشایر 330 هزار تن شیر و 14 هزار تن پشم و مو تولید می‌کنند.»

بلالی درباره صندوق‌های خرد نیز گفت: «308 مورد صندوق خرد زنان عشایری در کشور تاسیس شده است که در مجموع 6 هزار زن عضو آن هستند اما با احتساب بهره‌‌مندان صندوق‌ها به عدد 18 هزار نفر می‌رسیم. همچنین از هر خانواده تنها یک زن می‌تواند عضو صندوق باشد و این زنان معمولاٌ در سنین 15 تا 60 سال هستند زیرا باید توانایی کار کردن را داشته باشند. استان‌های سیستان وبلوچستان و فارس هر یک با ثبت 40 مورد دارای بیش‌ترین صندوق‌های خرد زنان هستند. پس از این دو استان، بیش‌ترین صندوق‌های در خراسان جنوبی ثبت شده است که تعداد آن 37 مورد است.»

مسئول امور زنان عشایری با اشاره به نقش این صندوق‌ها در زندگی عشایر گفت: «تاکنون در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض 3 هزار وام به عشایر پرداخت شده است. همچنین با توجه به مصوبه هیئت دولت در راستای مبارزه با شرایط خشکسالی، عشایری که شرایط ایشان مورد تایید بانک کشاورزی باشد، وام‌هایی با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله دریافت می‌کنند. این وام‌ها در راستای کشاورزی، تولید و ایجاد درآمد و فعالیت‌های عشایری است که بیش از 30 مورد را شامل می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها کاشت و جمع‌آوری گیاهان دارویی، پخت نان محلی، پرورش دام سبک و تولیدات صنایع دستی است.»

لیلا سادات بلالی درباره چگونگی اداره این صندوق‌ها نیز گفت: «زنان عشایری تقریبا هر دو هفته یکبار با برگزاری جلسه‌ای مبلغی را متناسب با شرایط اقتصادی خود به عنوان آورده تعیین می‌کنند که پرداخت آن برای همه زنان ممکن باشد؛ چون ما نمی‌توانیم پشت میز‌های خود و بدون در نظر گرفتن شرایط تولید آن‌ها مبلغ یکسانی را در سراسر کشور اعلام کنیم. همچنین هر صندوق مبلغ 3 میلیون کمک بلاعوض دریافت کرده است.»

بلالی با اشاره به دیگر اقدامات حمایتی گفت: «200 تسهیل‌گر در مناطق عشایری حضور دارند که همچون رابطی میان دولت و زنان عمل می‌کنند و مطالبات آنان را به گوش مسئولان _‌چه در سازمان عشایر و چه وزارت بهداشت_ می‌رسانند. عمده مطالبات زنان عشایری به دلیل نوع زندگی ایشان در حوزه بهداشتی و توانمندی اقتصادی است؛ تسهیل‌گران در واقع بازو‌های اجرایی دولت و ظرفیت‌ساز هستند.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید