Iranian Agriculture News Agency

از برجام تا پسابرجام با ضدونقیض‌ها گفتن های مسئولان

برجام خوب بود یا بد بود، مسئله این است

رضایی دیروز: مجاهدت کردند؛ رضایی امروز: اشتباه بود

اگر برجام بد بود، چرا در زمان توافق از آن حمایت کردید و اگر برجام بد نبود، چرا حالا که ترامپ از آن خارج‌شده است موضع خود را عوض کرده‌اید؟

برجام خوب بود یا بد بود، مسئله این است

به گزارش گروه سیاسی ایانا توافق برجام در حالی انجام شد که برخی از مسئولان کشور انتقادهایی به آن داشتند. اما نکته جالب ماجرا حرف‌ و حدیث‌هایی است که پس از لغو برجام  شنیده می‌شود. مطالبی که تناقض آشکار صحبت‌های شخصیت‌های سیاسی کشور را نشان می‌دهد.

برخی پاریس را بیشتر از مسکو دوست دارند

اولین کلید این مسیر را علی اکبر ولایتی روشن کرد. او که در  نشست «تجربه ماندگار» که روز چهارشنبه نهم خرداد با هدف بازخوانی و تبیین مواضع رهبری درباره برجام در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود به نقد برجام پرداخت و ایراد گرفت که برجام متن فارسی ندارد.

علی‌اکبر ولایتی عضو هیات عالی نظارت بر برجام و مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل گفت: «نداشتن متن فارسی، یکی از اشکالات برجام بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت‌بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام اینهم انجام نشد.»

او با انتقاد از تصویب برجام در مجلس نیز گفت: «برجام در کمتر از 20 دقیقه در مجلس تصویب شد.»

اما علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار «انتخاب»، درباره موضوع نبود نسخه فارسی برای برجام گفت: این موضوع ضعف برجام نیست. توافق به یک‌زبان نوشته‌شده که تفسیرپذیر هم نباشد. در توافق‌های بین‌المللی حتی گاهی مشخص می‌شود که اگر اختلافی به وجود آمد، کدام نسخه آن، معیار خواهد بود.

ولایتی همچنین گفته بود: این رآکتوری که روس‌ها درست کردند آلمانی‌ها قرار بود درست کنند که بعد از انقلاب رفتند و یک قدم کوچک برنداشتند. اما روس‌ها رآکتور را درست کردند و چیزهایی به ما دادند که یک پیچش را اروپایی‌ها نمی‌دهند. نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم‌باشک‌بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم. نباید تحت تأثیر فضاسازی افرادی که غرب‌گرا هستند و پاریس را از مسکو بیشتر دوست دارند قرار بگیریم.

برجام تمام شد

محسن رضایی یکی از  منتقدان این روزهای برجام است . او پس از به امضا رسیدن برجام آن را حمایت می‌کرد. اما این روزها رویه‌ای دیگر در پیش گرفته است. او در صفحه اینستاگرامش از اشتباهات در روزهای پس از برجام نوشته است در حالی که در روزهای پس از امضای برجام خود را از حامیان سفت و سخت این توافقنامه می‌دانست.

خبر آنلاین 14 خردادماه در مطلبی نوشت: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره روزهای پس از برجام نوشت: برجام تمام‌شده و باید از آن درس آموخت.

او در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «اولین اشتباه، حضور نداشتن گروه اقتصادی در مذاکرات و وادار نکردن خزانه‌داری آمریکا در متن توافقنامه برای ابلاغ تعهدات برجام به بخش‌های اقتصادی آمریکا و اروپا بود.»

دومین اشتباه؛ نیز با دنبال نکردن شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب از سوی دولت و مجلس، درواقع برجام در حالی نیمه‌کاره رها شد که مذاکرات باید ادامه می‌یافت تا شرایط رهبر انقلاب به‌عنوان متمم به برجام الحاق شود؛ حال‌آنکه شتاب‌زدگی آقای روحانی در اعلان جشن ملی برجام، مذاکرات را متوقف کرد.

سومین اشتباه، گره زدن اقتصاد به سرنوشت برجام بود که موجب شد کارآفرینان ما بیهوده به مدت چند سال به سراب توافقنامه‌ای بین‌المللی چشم بدوزند. اگر نرمش قهرمانانه ایران با این اشتباهات مواجه نمی‌شد، آمریکا هم نمی‌توانست راهی برای فرار بیابد.

این روزها که محسن رضایی در نقد برجام گوی سبقت را از دیگر منتقدان ربوده این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که آیا همواره نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همین بوده است؟

او در 24 تیر 94 یک روز بعد از امضای برجام در جمع اساتید دانشگاه امام حسین (ع) گفت: حقیقتاً آقایان ظریف و صالحی و شمخانی مجاهدت بزرگی کردند و به فرجام رساندن این مذاکرات در مقابل شش قدرت بین‌المللی کار ساده‌ای نبود.

مهرماه همان سال بود که در گفتگو با ایرنا با اشاره به ابعاد اقتصادی و سیاسی برجام گفت: درزمینهٔ سیاسی توانستیم پروژه منزوی‌سازی ایران را بشکنیم و در بعد اقتصادی وضعیت ایران از دوران تحریم بهتر می‌شود.

دو ماه بعد در آذرماه محسن رضایی در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری ضمن استقبال از دستاوردهای اخیر ایران در پرونده هسته‌ای نوشت: امروز فرزندان و سربازان رهبری، از ظریف گرفته تا قاسم سلیمانی در حال پیشروی در سنگرهای دشمن هستند.

رضایی یک ماه پس‌ از این نامه در یادداشتی نوشت: ترس دولتمردان آمریکا از اجرایی شدن برجام کاملاً مشهود بود چراکه فشار عربستان، رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا، بزرگ‌ترین موانع اجرای برجام به شمار می‌آمد. امروز که برجام، اجرایی شده قاطبه ملت ایران یک‌صدا فریاد برمی‌آورند که: زنده‌باد جمهوری اسلامی ایران- پاینده باد وحدت ولایی ملت ایران هر نوع برداشت جناحی و شخصی از اجرایی شدن برجام، نوعی ناشکری به شمار می‌آید. باید از همه دست‌اندرکاران و نقش‌آفرینان این موقعیت سپاسگزاری کنیم.

او در اردیبهشت‌ماه 95 در یادواره شهیدان نمکی در شهرستان سنندج گفت: ما مخالف برجامی که رهبر انقلاب مشروط پذیرفتند نیستیم، از این تصمیم هم حمایت می‌کنیم.

آمریکا موجودی افلیج است

سعید جلیلی، عضو جمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از افرادی بود که در خصوص برجام گفت: با علنی‌تر و رسمی شدن مزاحمت‌های آمریکا، هر مزاحمت این کشور علیه مردم کشورمان میخی بر تابوت برجام خواهد بود

مهر در این خصوص نوشت: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: گرچه قرار بود تحریم‌ها بلافاصله پس از به امضا رسیدن برجام برداشته شود، اما این اتفاق نیفتاد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه بیانیه سه کشور اروپایی منطق عدم اعتماد به اروپا را روشن کرد گفت: اروپایی‌ها درحالی‌که امروز اذعان دارند آمریکا عهدشکنی کرده اما در بیانیه رسمی خود «بایدها» و «نبایدها» را برای ایران مشخص می‌کنند.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام بیان کرد: ترامپ دو سال پیش کتابی به نام «آمریکای افلیج» نوشت و در آن اذعان کرد رژیم آمریکا مفلوک است ولی جالب است که امروز این رژیم افلیج ادعای قلدری می‌کند. اگر طبق تعبیر دو سال قبل ترامپ، ساختار و بدنه رژیم آمریکا فلج بود، امروز مغز آن نیز دچار مشکل شده و حماقت‌های ترامپ، ناقوس اضمحلال رژیم افلیج آمریکا را به صدا درآورده و رژیم افلیج آمریکا ناتوان‌تر از آن است در برابر جوان برومند چهل‌ساله انقلاب اسلامی بایستد.

مسئول سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: وضع آمریکا مشخص است زیرا به اذعان ترامپ، آمریکا موجودی افلیج است که برای ادامه حیاتش به دوشیدن برخی رژیم‌های افلیج‌تر از خود پرداخته اما سه کشور اروپایی که خود را «قدرت‌های بزرگ» می‌خوانند امروز وزن آن‌ها در ترازوی افکار عمومی جهان قرارگرفته است.

این موارد در حالی از سوی مسئول سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته می‌شود که در دوران جلیلی مذاکرات خیلی کند پیش می‌رفت و امیدی در به نتیجه رسیدن آن نبود.

علاوه بر محسن رضایی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی، برخی نمایندگان مجلس نیز موضع خودشان را در دوران توافق برجام و پس از خروج از برجام تغییر دادند. اکنون پرسش این است، اگر برجام بد بود، چرا در زمان توافق از آن حمایت کردید و اگر برجام بد نبود، چرا حالا که ترامپ از آن خارج‌شده است موضع خود را عوض کرده‌اید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید