Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدول تغییر اقلیم:

تغییر اقلیم با شواهد علمی ثابت شده است

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم اعلام کرد: 1.5 تا دو درجه افزایش دمای زمین به عنوان حد خطر خواهد بود و مشکلات زیادی بوجود می آورد و مسئله اصلی ما تغییر اقلیم در شهرهاست.

تغییر اقلیم با شواهد علمی ثابت شده است

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC، در نشست اطلاع رسانی و آموزشی این هیات که در محل سازمان هواشناسی کشور در تهران برگزار شد گفت: در دهه ۸۰ میلادی مردم از طریق مقالات علمی و رسانه‌ای درباره تغییر اقلیم آگاه شدند اما نمی‌دانستند چه کار باید بکنند و دانشمندان حتی حرف هم را نقض می‌کردند و گاهی هم می‌گفتند اطلاعات دقیق نداریم.

جاناتان لین افزود: IPCCهرگز به دولت‌ها نمی‌گوید که چه کار باید بکنند، ما گزینه‌های مختلف را بر اساس دانسته‌ها و علم موجود اعلام می‌کنیم و خودشان بر اساس صلاح خودشان و وضعیت منطقه هر کشور می‌توانند تصمیم بگیریم.

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC تصریح کرد: در سی سال اخیر پنج گزارش منتشر کرده‌ایم و فعالیت‌های مهم دیگری برای روش‌های اندازه‌گیری و … انجام دادیم و گزارش چهارم ما به خاطر فعالیت‌هایی که انجام شد و به خاطر اطلاع‌رسانی در این زمینه، جایزه نوبل گرفت و همین گزارش مبنای توافق کشورها در سال ۲۰۱۵ در پاریس شد.

لین ادامه داد: در اجلاس 2015 پاریس بر سر اینکه دمای جهان از 1.5 درجه تا نیمه قرن آتی افزایش نیابد به توافق رسیدند و بعد از ما خواستند گزارشی در مورد اینکه توافق بر سر این 1.5 درجه موثر خواهد بود و اینکه اصلا این 1.5 درجه افزایش دما چه یامدهایی خواهد داشت تهیه کنیم به همین منظور ما پنجمین گزارش IPCC را به همین موضوع اختصاص دادیم که در اکتبر سال جاری این گزارش به صورت کامل منتشر می شود . او خاطرنشان کرد: این گزارش ها تهیه می‌شود تا دولت‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و بتوانند در حوزه‌های مرتبط با تغییر اقلیم سیاست‌گذاری کنند.

لین گفت: مسلما عده ای تغییر اقلیم را باور ندارند اما بحث ما اعتقاد نیست بلکه مساله شواهد علمی است که برخی از آن‌ها همین امروز در این نشست هم ارائه شد.

او افزود: ما شواهدی داریم که دمای زمین در حال افزایش است. یخچال‌های طبیعی آب می‌شوند، سطح آب بالا می‌رود . شکی نیست که تغییر اقلیم در حال وقوع است و سؤال این است که چه می‌توانیم بکنیم. این یکی از چالش‌هایی است که دانشمندان و رسانه‌ها با آن رو به رو هستند. ممکن است مردم در درک این مساله مشکل داشته باشند و ممکن است تغییر اقلیم را با وجود این همه شواهد نپذیرند. بنابراین بهتر است با آن‌ها درباره تأثیرات تغییر اقلیم که غیرقابل انکار است صحبت کنیم نه خود تغییر اقلیم!

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید