Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی:

توان مدیریت همه بیابان‌های کشور را داریم

جایگزینی گاز به جای سوخت هیزم در ۹۵ درصد عشایر و روستاییان کشور

وزیر جهاد کشاورزی، در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی در اهواز از کاهش وابستگی 80 درصد دام کشور به مراتع به منظور مقابله با بیابان زایی و حفظ مراتع کشور خبر داد.

توان مدیریت همه بیابان‌های کشور را داریم

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا در اهواز، محمود حجتی افزود: ما بیشتر اوقات تحت تاثیر آب قرار می‌گیریم و کلا خاک را فراموش می‌کنیم.  این در حالیست که اگر از آب خوب بهره بگیریم قطعا تجدید شونده است ولی خاک تجدید شونده هم نیست. بنابراین خاک از حساسیت بالایی برخوردار است که ما ناخودآگاه آن را کم ارزش و بی‌مقدار تصور می‌کنیم.

او افزود: ما باید قدر این سرمایه گرانقدر را بدانیم، مگر جز آب، خاک و هوا چیز دیگری هم داریم ؟ امروز هر چه داریم از اینهاست.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: این تخریب‌هایی که در طبیعت صورت گرفته تاکنون در نتیجه جهل بشر در مناطق مختلف جهان رخ داده ولی باید این آسیب هایی را که زده‌ایم کاهش دهیم.   

او افزود: خاک هر چقدر هم که فقیر و ضعیف باشد اما ظرفیت‌های فوق العاده‌ای دارد و ما باید بهترین بهره را از آن بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی با مثبت خواندن اقدامات صورت گرفته در حوزه بیابان‌زدایی در اهواز گفت: ما اندکی سازگاری و همراهی با طبیعت را در این 15 ماه اخیر شاهد هستیم و این نشان می‌دهد که می‌توانیم به مشکلات خود در زمینه گرد وغبار و بیابان فائق آییم اما انتقاد بدون عمل هیچ راهی به جایی نمی برد از این رو نیازمند مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد هستیم .

حجتی افزود: 15 هزار هکتار مالچ پاشی در مدت یکسال عدد بسیار بزرگی است . این عدد به زبان ساده و راحت است . درست است که مساحت بیابان های کشور ما زیاد است اما امروز می گویم که ما توان مدیریت همه آن را داریم و هر کجا اراده کردیم این اتقاق افتاده است.

حجتی همچنین در زمینه حفظ پوشش گیاهی نیز افزود: حدود 80 درصد دام سبک در کشور ما وابسته به مرتع است که امروز این وابستگی راکاهش دادیم. دامداری پر بازده که مورد تشویق وزارتخانه است دیگر نمی تواند در مرتع باشد. از سوی دیگر بیشتر عشایر وروستاییان تاکنون از پوشش گیاهی و بوته و هیزم برای گرمایش استفاده می کردند که الان 95 درصد از گاز استفاده می کنند. ما باید اینها را به بعنوان فرصت ببینیم و میازمند حمایت هستیم.

او افزود: در بودجه سال جاری حدود 200 میلیون دلار از محل صندوق  ارزی کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص داده شده است که این بودجه می تواند موجب تغییر قابل توجهی در تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از ریزگردها شود.

کشاورزی را عامل کمبود آب کشور عنوان نکنیم

وزیرجهاد کشاورزی افزود: همچنین موفق شدیم راندمان آبیاری درکشاورزی را 25 درصد افزایش دهیم و پایین بودن راندمان آبیاری از واقعیت هایی است که در برخی مناطق با آن رو برو هستیم . اما در برخی مناطق حتی در زمستانها هم اصلا آب کشاورزی نداشتیم، مثلا در اصفهان برای حفظ باغات کشاورزان مجبور بودند از تانکر استفاده کنند . بنابراین کشاورزی را متهم کمبود آب کشور عنوان نکنیم .

او درباره طرح 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان نیز گفت: تاکنون 300 هزار هکتار از این طرح انجام شده و افزایش راندمان آبیاری در آن نیز بسیار قابل توجه بوده است . در استان هرمزگان نیز از 150 هزار هکتار سطح زیر کشت حدود 104 هزار هکتار مجهز به سیستم های آبیاری نوین شده اند و الان دنبال گلخانه و نشاکاری رفته اند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید