Iranian Agriculture News Agency

تیشه به ریشه زعفران نزنید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: دولت با اتخاذ تدابیر نامناسب تیشه به ریشه صادرات طلای سرخ می زند.

رادیو اقتصاد: غلامرضا میری افزود: اعمال تحریم ها در عرصه ارتباط های بانکی و اتخاذ تدابیر نامناسب از سوی دولت سبب شده فرصتی برای افغانها جهت کشت زعفران به وجود آید.

وی با اعلام این مطلب که بر سطح زیرکشت پیاز زعفران در افغانستان هر سال افزوده می شود، اظهارداشت: همچنین از سوی این کشور همسایه تقاضای پیاز زعفران که به طور قاچاق از کشور خارج می شود، افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با تاکید بر اینکه طبق تصمیم دولت برای صادرات زعفران باید پنج درصد عوارض پرداخت شود، ادامه داد: اجرای این مهم، مسئله قاچاق طلای سرخ را پررنگ تر می کند.

وی با بیان این خبر که سه و نیم درصد از صادرات محصولات کشاورزی ایران به زعفران اختصاص دارد، گفت: سالانه ۳۰۰ میلیون دلار زعفران از ایران به کشورهای دیگر صادر می شود.

میری با اشاره به اینکه با دستور دولت صادرکنندگان باید ارز به دست آمده از فروش زعفران را به کشور برگردانند، افزود: همچنین ارز حاصل شده از صادرات زعفران باید با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان به دولت واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه این مبحث سبب می شود سودجویان از فرصت بهره گیری کنند و زعفران قاچاق شده از ایران را به نام زعفران افغانستان به جهان معرفی کنند، اظهارداشت: افزایش قیمت زعفران به دلیل خرید این محصول ارزشمند از سوی افغانها است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه ایران توانایی تامین زعفران اروپا را ندارد، ادامه داد: با وجود این، اروپاییها روی به خرید طلای سرخ از افغانستان می آورند همچنین این دشمنی اروپا با ایران باعث می شود زعفران کشور دیگر جایگاهی در بین آنها نداشته باشد.

وی با اعلام ین مطلب که نبود سیستم بانکی مناسب میان ایران و اروپا مانع ایجاد اعتماد میان فروشنده و خریدار می شود، گفت: هم اکنون دولت به دنبال اتخاذ تدابیری بوده که ارز حاصل از فروش زعفران از طریق سامانه نیما وارد کشور نشود چرا که زعفران طی سال های تحریم به ریال فروخته می شود.

میری با بیان اینکه طبق دستور دولت کسانی که ارز به دست آمده از صادرات را به سامانه نیما واگذار نکنند از معافیت های مالیاتی محروم خواهند شد که این مهم از سوی صادرکنندگان زعفران پذیرفتنی است، افزود: صادرکنندگان طلای سرخ می توانند اظهارنامه های صادراتی خود را به کسانی که قصد واردات دارند، واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع معضل پولشویی بابت هر میزان زعفرانی که صادر می شود منابعی باشد که نشان دهد مبلغ ریالی به دست از فروش محصول آمده وارد کشور شده است، اظهارداشت: پیشنهاد می شود ارز صادراتی به نرخ واقعی به متقاضیان داخلی عرضه شود و یا اینکه اظهارنامه صادراتی مورد نظر به متقاضیان فروخته شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید