Iranian Agriculture News Agency

قیمت نهاده‌های طیور باز هم گران شد

بازی دو سر برد آقای تاجر

گران شود سود می‌کند، ارزان شود هم سود می‌کند

ایانا-کشاورزی: هنوز تغییری در قیمت نهاده‌ها دیده نمی‌شود که هیچ، بلکه 100 تومان نیز بر روی قیمت کنجاله سویا افزوده شده. قیمت سویا داخلی در حاضر در بندر از 2400تومان به 2500تومان رسیده و ذرت نیز 1200تومان قیمت خورده است. بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل تا این نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان برسد، کنجاله سویا داخلی 2700تومان و ذرت به 1350تومان می‌رسد.

 بازی دو سر برد آقای تاجر

چند روزی است که بازار نهاده‌های دامی دستخوش نوسانات جدیدی شده. آنچه از شواهد امر برمی‌آید، گواه این مساله است که نه تنها قیمت این نهاده‌ها کاهش نیافته، بلکه در این زمینه بازار شاهد افزایش قیمتی در حدود 100تومان بوده است. تولیدکنندگان مرغ گوشتی معتقدند که هنوز هیچ اتفاق خوشایندی برای آنها رخ نداده، قیمت تمام شده مرغ برای آنها همچنان بالاست و حاشیه سودی وجود ندارد. در این شرایط بار دیگر واردکنندگان نهاده‌ها، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

در این باره علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «متاسفانه اعتراضات اخیر مرغداران هنوز راهی به جایی نبرده است. یکی از مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندگان مرغ گوشتی با آن روبه رو هستند و هنوز هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، قیمت نهاده‌ها در بازار است. متاسفانه هنوز تغییری در قیمت نهاده‌ها دیده نمی‌شود که هیچ، بلکه 100 تومان نیز بر روی قیمت کنجاله سویا افزوده شده است. قیمت سویا داخلی در حاضر در بندر از 2400تومان به 2500تومان رسیده و ذرت نیز 1200تومان قیمت خورده است. بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل تا این نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان برسد، کنجاله سویا داخلی 2700تومان و ذرت به 1350تومان می‌رسد. همچنین کنجاله سویا خارجی نیز با احتساب کرایه تا مقصد مرز 3000تومان را به خود اختصاص می دهد.»

او با اشاره به اینکه درحال حاضر اطلاعات توزیع نهاده‌ها به وضوح در دست نیست، ادامه می‌دهد: «متاسفانه اطلاع‌رسانی از وضعیت توزیع نهاده‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد. اما از قاعده بازار می‌توان فهمید اوضاع به چه سمتی در حال پیشروی است. مسلما اگر توزیع مناسبی در بازار نهاده‌ها رخ می‌داد، قیمت‌ها به جای افزایش، روند کاهشی به خود می‌گرفت. درحال حاضر اطلاعات از وضعیت بازار نهاده‌ها و توزیع به نوعی رانت تبدیل شده است.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی معتقد است، دولت تدابیری را در زمینه بازار نهاده‌ها و بهبود صنعت مرغ گوشتی کشور اندیشیده، اما میزان اقدامات صورت گرفته به حدی نیست که بتواند بر جریان موجود غالب باشد.

او ادامه می‌دهد: «برخی از تاجرها پول را دریافت می‌کنند، اما بعد از چند روز نهاده‌ها را بار می‌زنند که این قیمت در بازار نهاده‌ها حجت نخواهد بود. تاجری قیمت نهاده‌ها را تعیین می‌کند که امروز واریزی می‌فروشد و فردا نهاده را بار می‌زند.»

صابری می‌گوید: «در حال حاضر دولت مرغ را از تولیدکنندگان با قیمت 7600تومان خرید می‌کند که اگر بخواهیم بر مبنای قیمت سال گذشته حساب کنیم، 1000تومان روی قیمت خرید گذاشته شده. ولی این مبلغ هنوز هم2000تومان با قیمت معقول و مناسبی که تولیدکننده ضرر ندهد فاصله دارد. در حال حاضر حجم تولید بالاتر از میزان تقاضا در بازار است و قیمت به خط قرمز و زیر خط قرمز رسیده. دستگاه متولی باید بپذیرد که تولید کاهش یابد و نیز به این ماجرا تن دهد. با کاهش تولید می توان به قیمت معقول و اقتصادی مورد نظر رسید.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید